Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap eksamen 26.5.2015


Anbefalte innlegg

Jeg har også kommet opp i Sosialkunnskap. Flott at det lages en tråd om det :) Satser på at vi alle klarer å bli godt forberedt til eksamen. 

Etter at jeg leste gjennom forberedelsesdelen så observerte jeg at psykiske helseplager, stress o.l hos ungdom var noe som gikk igjen noen steder, så tenker at det kan være greit å finne litt kilder rundt dette temaet. Årsaker og forebygging blant annet.

 

Endret av furiousanimal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+897134879

Når det gjelder oppvekstmiljø og oppvekstvilkår:

Oppvekstmiljø er miljøet vi vokser opp i sånn som det er; mens oppvekstvilkår er faktorer som påvirker oppvekstmiljøet. Forskjellen ser man tydeligere hvis man ser på ordene miljø og vilkår uten oppvekst foran :)

 

Andre relevante kompetansemål er nok å 

  • definere begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike tidsperioder i Norge

Kanskje er det fint å se på hvordan oppvekstvilkårene har endret seg? Det tror jeg. Når det gjelder antallet unge med psykiske lidelser vil jeg stille meg kritisk til om det faktisk har steget. I dag har vi mye flere undersøkelser som sjekker sånt, vi har mer helsepersonell tilgjengelig på skolen og egne institusjoner for unge, og psykiske problemer er blitt til diagnoser. De har fått et navn, og folk begynner å relatere seg til symptomene og diagnostiserer kanskje seg selv med en sykdom i stedet for å fokusere på hva de kan gjøre for å bli bedre. Bare en mulig teori.

Lenke til kommentar

Kom også opp i sosialkunnskap i eksamen :)

 

Læreren min (som sikkert mange andre lærere) ber oss alltid legge stor vekt på årsak og konsekvens. f.eks. årsaker til arbeidsledighet og konsekvenser av dette på ulike plan (mikro, makro). Hva tror dere ville vært gode temaer å fokusere på dersom man ønsker å ta årsak/konsekvens-vinkling på en oppgave om ungdom og oppvekstvilkår?

 

Arbeidsledighet og fysisk helse vil være aktuelle temaer, noen flere forslag?

 

Veldig god tråd forresten :)!

Endret av Neibek
Lenke til kommentar

Når det gjelder oppvekstmiljø og oppvekstvilkår:

Oppvekstmiljø er miljøet vi vokser opp i sånn som det er; mens oppvekstvilkår er faktorer som påvirker oppvekstmiljøet. Forskjellen ser man tydeligere hvis man ser på ordene miljø og vilkår uten oppvekst foran :)

 

Andre relevante kompetansemål er nok å 

  • definere begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike tidsperioder i Norge

Kanskje er det fint å se på hvordan oppvekstvilkårene har endret seg? Det tror jeg. Når det gjelder antallet unge med psykiske lidelser vil jeg stille meg kritisk til om det faktisk har steget. I dag har vi mye flere undersøkelser som sjekker sånt, vi har mer helsepersonell tilgjengelig på skolen og egne institusjoner for unge, og psykiske problemer er blitt til diagnoser. De har fått et navn, og folk begynner å relatere seg til symptomene og diagnostiserer kanskje seg selv med en sykdom i stedet for å fokusere på hva de kan gjøre for å bli bedre. Bare en mulig teori.

Til Sirhun: Jeg er enig i det du skriver nederst der! Det er ikke nødvendigvis flere som har blitt syke, men man oppdager flere fordi man har mer kunnskap til sykdommene som mange kan relatere seg til. 

 

 

Læreren min (som sikkert mange andre lærere) ber oss alltid legge stor vekt på årsak og konsekvens. f.eks. årsaker til arbeidsledighet og konsekvenser av dette på ulike plan (mikro, makro). Hva tror dere ville vært gode temaer å fokusere på dersom man ønsker å ta årsak/konsekvens-vinkling på en oppgave om ungdom og oppvekstvilkår?

Til Neibek: Å skrive en oppgave basert på teorier, fakta, og selvstendig drøfting rundt årsak-konsekvens er det som hever en besvarelse fra lav/middels til høy måloppnåelse. Jeg har full tro på at årets eksamen vil ha kanditaten til å se sammenhenger mellom ulike momenter ifht. vedlegg 1 og Ung Data-utredelsen. 

 

 

----

 

Når det gjelder meg selv og hvordan jeg forbereder meg, så føler jeg at jeg ikke får gjort så veldig mye. Jeg prøver å skumlese gjennom den fullstendige utredelsen fra 2013, terpe litt på pensum og teorier, og forberede en kildeliste. 

 

Er dere alle ordinære skoleelever, eller tar noen andre enn meg faget som privatist? :-)

Lenke til kommentar

Til Neibek: Å skrive en oppgave basert på teorier, fakta, og selvstendig drøfting rundt årsak-konsekvens er det som hever en besvarelse fra lav/middels til høy måloppnåelse. Jeg har full tro på at årets eksamen vil ha kanditaten til å se sammenhenger mellom ulike momenter ifht. vedlegg 1 og Ung Data-utredelsen. 

 

 

----

 

Når det gjelder meg selv og hvordan jeg forbereder meg, så føler jeg at jeg ikke får gjort så veldig mye. Jeg prøver å skumlese gjennom den fullstendige utredelsen fra 2013, terpe litt på pensum og teorier, og forberede en kildeliste. 

 

Er dere alle ordinære skoleelever, eller tar noen andre enn meg faget som privatist? :-)

 

Jeg er ordinær skoleelev :)

 

Vanligvis pleier jeg å lese gjennom kilder jeg finner på internett, men fokuserer generelt veldig lite på boken. Bruker den mest under tentamen/eksamen da for å finne relevant informasjon der og da, men forbereder meg veldig lite med den. Ligger på middels måloppnåelse i faget, og jeg tror det er mye på grunn av lite bruk av fagteorier og faguttrykk (noe jeg har lagt merke til at legges stor vekt på). Tar det meste av stoff fra nettaviser og undersøkelser gjennomført av sosialantropologer og heller lite fra boka.

 

Så du mener det å trygt å i hovedsak fokusere på teknologi/databruk og rus til oppgaven?

Endret av Neibek
Lenke til kommentar

 

Til Neibek: Å skrive en oppgave basert på teorier, fakta, og selvstendig drøfting rundt årsak-konsekvens er det som hever en besvarelse fra lav/middels til høy måloppnåelse. Jeg har full tro på at årets eksamen vil ha kanditaten til å se sammenhenger mellom ulike momenter ifht. vedlegg 1 og Ung Data-utredelsen. 

 

 

----

 

Når det gjelder meg selv og hvordan jeg forbereder meg, så føler jeg at jeg ikke får gjort så veldig mye. Jeg prøver å skumlese gjennom den fullstendige utredelsen fra 2013, terpe litt på pensum og teorier, og forberede en kildeliste. 

 

Er dere alle ordinære skoleelever, eller tar noen andre enn meg faget som privatist? :-)

 

 

Jeg er ordinær skoleelev :)

 

Vanligvis pleier jeg å lese gjennom kilder jeg finner på internett, men fokuserer generelt veldig lite på boken. Bruker den mest under tentamen/eksamen da for å finne relevant informasjon der og da, men forbereder meg veldig lite med den. Ligger på middels måloppnåelse i faget, og jeg tror det er mye på grunn av lite bruk av fagteorier og faguttrykk (noe jeg har lagt merke til at legges stor vekt på). Tar det meste av stoff fra nettaviser og undersøkelser gjennomført av sosialantropologer og heller lite fra boka.

 

Så du mener det å trygt å i hovedsak fokusere på teknologi/databruk og rus til oppgaven?

 

Tjaaaa, heheh - nå håper jeg at folk kjenner seg selv såppas og ikke blindt stoler på alt de leser, men som tidligere nevnt, så mener jeg det er trygt å se på:

- overgangene mellom stadiet barn til ungdom (ungdomsskole til videregående)

- om ungdom har de samme vilkårene rundt oppveksten sin nå som før (jamfør med læreplanmål om sosialisering før og nå)

- hvorledes ungdom forholder seg til rus (obs! Forskjell på definisjonen om rusbruk og rusmisbruk)

under eksamen: bruk boken til definisjoner rundt sosialisering, oppvekst og refleksjon rundt årsaker på mikro- og makroplan

 

Videre er jeg egentlig litt blank, og velger å ta det litt på sparket på tirsdag. Det er litt begrenset for hvor mange kilder jeg klarer å bruke, og 100% beredt kan man nok aldri bli :-)

Lenke til kommentar

Så litt på McClellands Theory of Needs og den virket veldig interessant.

Lurer på om dere har noen formening om hva sensor mener om teoretikere som ikke er nevnt i boken? Skrev en oppgave der jeg ikke inkluderte noen av de "kjente" teoretikerne fra boka og fikk en litt negativ tilbakemelding. Andre teoretikere vil vel være like relevante? 

Regner med at teoretikerne som er nevnt i boka er "anerkjente" og derfor regnes som pålitelige og korrekte.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Tenker at det blir én oppgave siden de fikk det i fjor, kanskje noe i duren av: "Forklar hvordan sosiale problemer rundt ungdomstiden har utviklet seg i Norge. Drøft hvordan det norske samfunn (muligens den norske velferdsstaten) gir mulighet til gode oppvekstvilkår".

 

Her kan man trekke inn alt av kriminalitet, spiseforstyrrelser, rus, dataavhengighet, utdanningspress og andre sosiale problemer, hvor man man trekke inn Erikssons teori, samt kapitlene om velferdsstaten hvor man i større grad kan trekke inn Maslow. Tviler egentlig på at det vil handle om globalisering og multikulturalisme, da det ikke er noen indikasjoner til dette i forberedelsesarket. Men det er jo relevant å drøfte hvordan økt mediabruk påvirker de sosiale problemene særlig ungdom står ovenfor, f.eks. press og forventninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hallo!!

skal ha eksamen i sosialkunnskap som privatist, og har aldri hatt faget før.

har dere tips på hva jeg burde øve på?? hvordan skal jeg forbrede meg?? hjelp!! føler jeg stresser helt sinnsykt

 

Hvis du sitter inne med lite kunnskap om faget er nok det beste du kan gjøre å skaffe relevante kilder og lese så mye du kan i boka. Ikke mye tid til eksamen, men du greier å finne nok kilder som du kan ha nytte av under eksamen i hvert fall...

Lenke til kommentar

 

hallo!!

skal ha eksamen i sosialkunnskap som privatist, og har aldri hatt faget før.

har dere tips på hva jeg burde øve på?? hvordan skal jeg forbrede meg?? hjelp!! føler jeg stresser helt sinnsykt

 

Hvis du sitter inne med lite kunnskap om faget er nok det beste du kan gjøre å skaffe relevante kilder og lese så mye du kan i boka. Ikke mye tid til eksamen, men du greier å finne nok kilder som du kan ha nytte av under eksamen i hvert fall...

 

hva mener du med kilder?? har du noe tips?? sliter skikkelig her!! har hatt mange andre eksamener å tenke på og har helt glemt ut sosialkunnskapet. er det noen her som har relevate tips til temaet vi skal ha eksamen i?? hadde vært til stor hjelp:D

Lenke til kommentar

 

 

hallo!!

skal ha eksamen i sosialkunnskap som privatist, og har aldri hatt faget før.

har dere tips på hva jeg burde øve på?? hvordan skal jeg forbrede meg?? hjelp!! føler jeg stresser helt sinnsykt

 

Hvis du sitter inne med lite kunnskap om faget er nok det beste du kan gjøre å skaffe relevante kilder og lese så mye du kan i boka. Ikke mye tid til eksamen, men du greier å finne nok kilder som du kan ha nytte av under eksamen i hvert fall...

 

hva mener du med kilder?? har du noe tips?? sliter skikkelig her!! har hatt mange andre eksamener å tenke på og har helt glemt ut sosialkunnskapet. er det noen her som har relevate tips til temaet vi skal ha eksamen i?? hadde vært til stor hjelp:D

 

Les hele rapporten fra det vedlegget som er på forberedelsesarket: http://www.k46.no/minorg/uf/web.nsf/%28ntr%29/F6BE0E60F96A2FBAC1257C92003631BE/$File/Til-Trykk-NOVA-Rapport-2-14-6februar.pdf

Lenke til kommentar

Tenker at det blir én oppgave siden de fikk det i fjor, kanskje noe i duren av: "Forklar hvordan sosiale problemer rundt ungdomstiden har utviklet seg i Norge. Drøft hvordan det norske samfunn (muligens den norske velferdsstaten) gir mulighet til gode oppvekstvilkår".

 

Her kan man trekke inn alt av kriminalitet, spiseforstyrrelser, rus, dataavhengighet, utdanningspress og andre sosiale problemer, hvor man man trekke inn Erikssons teori, samt kapitlene om velferdsstaten hvor man i større grad kan trekke inn Maslow. Tviler egentlig på at det vil handle om globalisering og multikulturalisme, da det ikke er noen indikasjoner til dette i forberedelsesarket. Men det er jo relevant å drøfte hvordan økt mediabruk påvirker de sosiale problemene særlig ungdom står ovenfor, f.eks. press og forventninger.

Det trenger ikke nødvendigvis å bli kun en oppgave, da eksamen både vår og høst 2014 var det. Da stod det spesifikt i forberedelsesdelen av man skulle forberede seg til å skrive kun en oppgave. Dette gjør det ikke i årets forberedelse. 

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Tenker at det blir én oppgave siden de fikk det i fjor, kanskje noe i duren av: "Forklar hvordan sosiale problemer rundt ungdomstiden har utviklet seg i Norge. Drøft hvordan det norske samfunn (muligens den norske velferdsstaten) gir mulighet til gode oppvekstvilkår".

 

Her kan man trekke inn alt av kriminalitet, spiseforstyrrelser, rus, dataavhengighet, utdanningspress og andre sosiale problemer, hvor man man trekke inn Erikssons teori, samt kapitlene om velferdsstaten hvor man i større grad kan trekke inn Maslow. Tviler egentlig på at det vil handle om globalisering og multikulturalisme, da det ikke er noen indikasjoner til dette i forberedelsesarket. Men det er jo relevant å drøfte hvordan økt mediabruk påvirker de sosiale problemene særlig ungdom står ovenfor, f.eks. press og forventninger.

Jeg må bare si: wow! For en evne til å reflektere og pønske ut en problemstilling!

 

Men jeg er ikke enig i at årets eksamen blir én oppgave. Det er to vedlegg som ikke har særlig relevans til hverandre, og forberedelsesdelen sier ikke noe spesifikt om én oppgave. 

Lenke til kommentar

 

 

 

hallo!!

skal ha eksamen i sosialkunnskap som privatist, og har aldri hatt faget før.

har dere tips på hva jeg burde øve på?? hvordan skal jeg forbrede meg?? hjelp!! føler jeg stresser helt sinnsykt

 

Hvis du sitter inne med lite kunnskap om faget er nok det beste du kan gjøre å skaffe relevante kilder og lese så mye du kan i boka. Ikke mye tid til eksamen, men du greier å finne nok kilder som du kan ha nytte av under eksamen i hvert fall...

 

hva mener du med kilder?? har du noe tips?? sliter skikkelig her!! har hatt mange andre eksamener å tenke på og har helt glemt ut sosialkunnskapet. er det noen her som har relevate tips til temaet vi skal ha eksamen i?? hadde vært til stor hjelp:D

 

Les hele rapporten fra det vedlegget som er på forberedelsesarket: http://www.k46.no/minorg/uf/web.nsf/%28ntr%29/F6BE0E60F96A2FBAC1257C92003631BE/$File/Til-Trykk-NOVA-Rapport-2-14-6februar.pdf

 

Hvordan oppgir du den linken som kilde? :hmm:

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal også ha eksamen i sosialkunnskap i morgen, men har ikke fått forberedelsesdelen. (Kanskje den bare ligger ute en kort periode?) Det jeg lurer på er om det er den samme forberedelsesdelen i hele landet? Altså om jeg kan jobbe med det temaet som blir diskutert her. Bor i Hordaland.

Lenke til kommentar

Veldig glad jeg fant denne tråden kjenner jeg! Skal også ha eksamen i morgen. 

Jeg føler jeg har sånn ca kontroll på temaet. Det jeg kjenner jeg stresser mer med, er hvordan jeg skal bygge opp en bra tekst. Er det slik at det kun skal refereres til ulike teorier og lærestoff fra boka, eller skal man også legge ved sine egne meninger? Det er fem år siden jeg hadde dette faget og jeg MÅ få fem, det vil mest sannsynelig redde meg inn på skolen nå til høsten. Alle råd, tips og hva enn dere har å komme vil være til stor hjelp. Lykke til alle sammen :-)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal også ha eksamen i sosialkunnskap i morgen, men har ikke fått forberedelsesdelen. (Kanskje den bare ligger ute en kort periode?) Det jeg lurer på er om det er den samme forberedelsesdelen i hele landet? Altså om jeg kan jobbe med det temaet som blir diskutert her. Bor i Hordaland.

Gå på udir.no ! Den ligger der under forberedelsesdel. SAM3016

Lenke til kommentar

 

Hei! Jeg skal også ha eksamen i sosialkunnskap i morgen, men har ikke fått forberedelsesdelen. (Kanskje den bare ligger ute en kort periode?) Det jeg lurer på er om det er den samme forberedelsesdelen i hele landet? Altså om jeg kan jobbe med det temaet som blir diskutert her. Bor i Hordaland.

Gå på udir.no ! Den ligger der under forberedelsesdel. SAM3016

 

Takk! På privatistweb stod det at den skulle ligge på fylkeskommunen sine sider, det gjorde den altså ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...