Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2 som privatist


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ta kjemi 2 som privatist til høsten. Jeg har både skriftlig og muntlig eksamen.

 

Jeg lurte på om dere hadde noen tips på hva jeg bør øve på?

 

Jeg har hørt at man må gjennomføre et forsøk på muntlig, finnes det en liste over hvilke forsøk jeg kan få?

Er det slik at jeg kun får spørsmål om det som står i læreplanmålet?

Kanskje et dumt spørsmål, men hva er det som må til for å få en topp karakter i kjemi 2 eksamen (skriftlig og muntlig)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kun spørsmål om det som står i læreplanmålet. Det er grunn til at vi har læreplan, men de er ganske generelle. De kan tolkes ulikt, dermed kjøp deg en kjemi bok og les den.

 

Jeg har hatt eksamen i kjemi 2 tidligere og kan komme følgende tips:

 

- Buffer og PH-veier er et sentralt tema.

- Analytisk kjemi

- Organisk kjemi og uorganisk kjemi

 

Husker ikke mer, dette er hvert det jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar

Tusen takk dere :)

Når det gjelder muntlig, får du fremgangsmåte på forsøket du får utdelt? er det vanskelige forsøk? Siden jeg har aldri utført forsøk innenfor kjemi 2.
Er det slikt at jeg trekker 2 emner+ forsøk?

Når det gjelder skriftlig eksamen, bør jeg skrive kortest mulig på oppgavene (ikke beregningene) eller bør jeg skrive utfyllende med detaljer?
Jeg har tidligere fått beskjed av lærere at jeg skriver alt for mye på en enkel oppgave, som kan føre til at man får dårligere karakterer på eksamen :)
Hvilket program brukte dere for å tegne grafer? for eksempel en standardkurve med x og y.

Lenke til kommentar

Skriftlig eksamen; Det er bedre å skrive for mye enn for lite, men samtidig ta hensyn til tiden du har tilgjengelig på eksamen (rekker ikke å skrive mye på alt). Det er viktig å forklare hva du har gjort og hvordan du kom frem til svaret for sensor trekker faktisk hvis det ikke er nok forklaring. Et annet tips er at på del 1 vil oppgave 1 være avkryssing og oppgave 2 hvor begge teller likt. Her er det viktig at du prioriterer å fullføre oppgave 2 og ikke bruker for lang tid på avkryssings oppgaven. Angående grafer så funker geogebra veldig fint, men viktig å inkludere skisse og fremgangsmåte :)

Lenke til kommentar

Kjemi er ikke norsk skriftlig.

 

Gjør det kort og konsist, men detaljert nok til at sensor forstår hva du vil fram til. Forklar også hvordan/hvorfor du valgte svaret du valgte.

 

Litt usikker, men pleier vanligvis ikke å få framgangsmåte på forsøkene derfor kan ett labkurs absolutt ha noe for seg. Mye utstyr med kompliserte navn og litt knotete framgangsmåte som er vanskelig å lese seg til.

 

Så har du mulighet til å ta labkurs (gikk selv på Sonans i Oslo) så gjør dette, vel verdt pengene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Enig med brukeren over.

 

Har ikke tatt kjemi, men tok fysikk 1 som privatist (på tre uker faktisk). Hadde aldri gått bra uten labkurset jeg tok på Sonans. Vaktemesteren hadde låst inne utstyret, så jeg slapp unna med å forklare det muntlig (noe jeg har hørt er vanlig uansett), men det hadde jeg nok ikke fått til som jeg gjorde hadde det ikke vært for at jeg kunne forsøket veldig bra.

 

Ellers går det sikkert bra å tilegne seg resten av kunnskapen på egen hånd, selv om jeg personlig oppfatter kjemi som veldig vanskelig. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...