Gå til innhold

Har kjøpt ny tv (65js8505), vurderer å bytte.


Anbefalte innlegg

I vinter slo jeg til på tilbudet om UE65JS8505 etter å ha spurt på forumet her om hva folk syns om tv'en/tilbudet. Jeg var litt redd for at tilbudet skulle løpe fra meg, for jeg hadde penger til det akkurat da, og det var redusert pris fra 47000kr til 20.000kr (selv om det så ut som ett vanlig tilbud på denne tv'en)

 

Rett etter jeg hadde betalt for tv'en, kom en smarting og bemerket at den tv'en er edge-lit, og ville da være større sjangse for baklys gjennomtrening/bleeding/ghosting/clouding, eller hva det heter, og selvfølgelig, så fort jeg slo på tv'en når den kom forige uke, det første som møtte meg var en samsung logo med en god slump ghosting. (Bildeflyt og kvalitet på bildet er forøvrig det beste jeg noen gang har opplevd)

 

Nå gikk jeg fra en 10 år gammel 40" som også er edge-lit, og har kraftigere ghosting, men det plaga meg å ha brukt såpass mye penger på tv med ett sånt problem, så det hadde vært nydelig om jeg kunne fått det til uten antydning til ghosting, og vurderer å ta inn bytteretten min og skaffe UE65JS9505, som vistnok skulle være back-lit, istedenfor med 10.000kr mellomlegg, bare for den ene detaljen. Altså, skulle veldig gjerne beholdt nåværende tv, bare fjerna ghostingen helt.

 

Har dere noe forslag på noe som har tilsvarende bildekvalitet til min nåværende nye tv, men som er back-lit, eller har null problem med ghosting?

 

 

 

Vil også nevne at jeg har testa kalibrert bildemodus på denne tv'en, og alle tegn viser at man skal slå av motion plus fordi bildet blir "choppy". For min del blir bildet choppy 100% av tida uten motion plus, men hvis jeg har den på, så blir det silkemyk flyt i bilde, og en sjelden gang i veldig raske scener, ser det bittelitt rart ut. Noen som kjenner seg igjen?

Tv'en trenger heller ikke være buet, men jeg legger ikke merke til forskjell om det er buet eller ikke.

Jeg bruker forresten bare Youtube, Plex og spillkonsoller/pc på tv'en*

Endret av Profanity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La ved ett bilde av filmen Tangled, i en scene som skal være helt mørk (tatt med telefon).

 

Der er det kalibrerte instillinger. "Backlight" er på 11, prøvde også nede på 0, og det ble litt bedre, men bilde ble også såpass mørkt at man nesten ikke ser no annet på bilde.

 

"Cinema Black" er på (som gjør at den dimmer lyset rundt letterbox så det virker mer "immersive"

"Smart LED" er på high, men er nesten ikke forskjell fra off, low, medium, high. Den justerer brightness levels på individuelle skjermområder.

 

Til tross for at bilde er i dårlig kvalitet, så ser du det gjennomtrengende lyset. det er bittelitt tydeligere på bildet enn i rommet, men hadde vært en drøm om det så ut som tv'en var avslått der det skal være mørkt:D

post-122333-0-67551900-1454892351_thumb.jpg

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Jeg var og så på en av LG sine oled tv'er for ett par dager siden. Den koster dobbelt så mye som samsungen, og føler ikke det er verdt den prisen. Men jeg hører rykter om at JS9505 overgår oled på noen områder, men andre er oled fortsatt best.

 

Er det noen som kan forklare meg forskjellen på LG's oled tv'er og JS9505?

Lenke til kommentar

JS9505 er noe av det beste som eksisterer med LCD/LED. Den er bakbelyst; men LED/LCD har sine utfordringer som alt annet. JS9505 har også en av de beste bildeprosessorene som finnes på markedet uavhengig av teknologi. Jeg har en 78" av denne; og ja du kan se ghosting om man setter seg i veldig skrå vinkel. Sortnivået er veldig bra; lysstyrken er fantastisk; støtter også oppunder HDR spesifikasjonene og fargene overgår alt av kilder som eksisterer nå.

 

OLED er bedre med at den har individuell belysning pr pixel; prosesseringen til LG er dårligere (dessverre). Lysstyrken er svakere; og man er ikke innenfor HDR spesifikasjonene. Man har også blå/grønnskjær problematikk på deler av bildet i varierende grad fra TV til TV. Innbrenning er også et reelt problem på OLED (TV-kanal logo henger igjen lenge etterpå man har skiftet kanal; har man uflaks henger den igjen til evig tid).

 

Det er fordeler og ulemper med begge; så ikke et enkelt valg dessverre.

 

Edit:

For egen del var jeg veldig i tvil og gikk mange runder med meg selv. Innbrenning med OLED, oppskalering/bildeprosesseringen er bedre på Samsung, Støtte for HDR; gjorde at jeg under tvil ville gå for 65" JS9505 vs OLED fra LG. Endte opp med å bytte denne inn i 78" JS9505; og da finnes pr dags dato ingen alternativ med OLED (med mindre man vil betale en halv leilighet for TV). 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har nesten falt meg til ro med å beholde tv'en, men fikk tilfeldigvis se at js9505 ligger nede på 25.000kr nå på elkjøp.

 

Har du, TGB, vært borti js8505'en også og kan si noe om det er en forbedring fra 8505 til 9505 at det er verdt oppgraderingen?

 

Jeg vet ikke om det tilbudet varer lenge eller om det er ny permanent pris fra elkjøp, og jeg har også aldri vært borti tilbakelevering før så usikker på hvordan prosessen er der, og sånt. har ikke mulighet (akkurat nå) å legge ut 25.000kr for å kjøpe den ene og levere den andre, men har mulighet til å putte 5000kr i den nyere tv'en hvis inlevering og tilbakebetaling går fort

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Da bestilte jeg js9505 i dag og får den i neste uke. Skulle gjerne hørt noen flere meninger her og sett no flere specs på forskjellen på 65js8505 og 65js9505.

 

Om ikke annet så har jeg en erfaring å komme med til uka om forskjellene på tv'ene i det minste. Håper bare ghostinga forsvinner, i det minste såpass, at det ikke legges merke til. Den nye tv'en bestilte jeg også kalibrering på, men setter de opp mot hverandre på standard instillinger

Lenke til kommentar

Henta en 65JS9505 igår, er storfornøyd!

Ville ikke brydd meg med kalibrering fra butikk på den, er forholdvis enkelt å få bra bilde basert på tester på nett.5 minutter i innstillinger menyen så var jeg set hverfall.

 

Har ikke lagt merke til noe ghosting etc, men helt ærlig så har jeg ikke sett så nøye etter heller enda.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg den nye tv'en i hus også, og sammenlignet 65js8505 med 65js9505

 

Bildet på begge tv'ene er så å si identiske, jeg legger ikke merke til forskjell, bortsett fra at 65js9505 ikke har clouding eller no i det heletatt. Kanskje litt glorie aktig lys rundt veldig lyse ting på helt mørke bilder, men det er ikke lett å få med seg. 8505 har clouding i en såpass stor grad at jeg syns oppgraderinga er verdt det til en 9505.

 

9505'n har innebygd webcam. her i huset kommer den aldri til å bli brukt, men den har det.
9505'n har også lysende samsung logo i midten av ramma nederst under bildet. den kan slåes av, det gjorde jeg:P

8505 har mørk flat ramme
9505 har grå ramme som skrår inn mot bilde, denne skinner det litt i ettersom hva slags belysning jeg har i rommet

one connect boksen til 8505 er liten, mørk og lydløs, men noen kontakter står fortsatt bak tv'en
one connect boksen til 9505 er stor, grå, og har vifte som høres ganske greit, men den har alle kontaktene som trengs til tv'en så trenger ikke gå bak tv'en igjen

 

65js8505 pro:
+mørk ramme og mørk one connect boks (stealthy)
+billigere (på tilbud)

con:

-ganske tydelig clouding i mørke scener
-ikke alle kontaktene i one connect boksen

 

65js9505 pro:

+ingen problemer med clouding, men ørlite glorie i helt spesielle bildesituasjoner i helt mørkt rom

+webcam (for de som er interessert i det)

+alle kontaktene til tv'en i one connect boksen
 

con:

-one connect boksen bråker litt

-ramme og one connect boks er grå så det syns litt, ramma skinner også litt noen ganger, litt distraherende, men ok i helt mørkt rom

 

Jeg har ikke peiling på de tekniske forskjellene på tv'ene, men tror 9505 har raskere prosessorer og raskere refreshrate, men ikke sikker. Kan ikke se forskjell.

Lenke til kommentar

Clouding og bleed kan variere veldig fra panel til panel selv på samme modell. Jeg har en 65" 8505 og har ikke i næheten av så mye clouding som du viste til på bilde i starten av tråden, men jeg har også noe clouding som jeg ikke får bort uten å nærmest drepe lyset i tven.

 

Gratulerer med 9505, det er vel tven vi alle egentlig har lyst på :D

Lenke til kommentar

Hvis du ikke sliter med no serlig med clouding barezell, så er det faktisk ikke no forskjell såvidt jeg vet:P For min del var det helt lik opplevelse, men skulle gjerne hatt 9505 i skallet til en 8505. den blir litt for blank i ramma for min del, men dama elsker den.

 

Jeg har mer clouding enn jeg liker mtp at jeg har brukt 20k :p 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt sen med svar her, men kjøpte selv en 8505 i går. Vet dere om det går an å bruke bildeinnstillingene fra testen til 9505 på 8505?

Fikk den kalibrert fra Elkjøp, men vet ikke om dette er så bra. Må se litt mer film først :-)

 

Terrassedøren min er selvfølgelig rett mot TV, så det var jo hinsides mye gjenskinn  :hrm:. Selv lampa i stuen dekket jo plutselig hele skjermen.

Hadde Kuro Tv før og da var jo ikke dette noe problem. Konas skulle handle lystette gardiner, så jeg regner med at vi får fikset lyset fra terrassedøren ihvertfall.

 

Bildet og kvaliteten virker jo helt sykt bra, så jeg har ikke lyst å bytte dette inn igjen, men om gardiner ikke hjelper, må jeg nok det.

 

Det var egentlig 9505 jeg skulle kjøpe også, men de ble utsolgt. Ser ikke noe særlig til clouding, så det er jo bra  :)

Lenke til kommentar

I teorien skal det ikke gå an å bruke innstillinger for et annet eksemplar, da alle paneler til dels er unike. Hadde det vært så enkelt hadde nok Samsung kalibrert tv'n fra fabrikken. De gjør ikke slikt bare for å være kjiipe.

Eneste måten å få kalibrert panelet riktig er å bruke skikkelig utstyr.

Elkjøp kan kalibrere, men iogmed at de gjør det i butikken istedenfor hjemme er det rimelig bortkastet med penger. Får mer glede av å kjøpe softis for tusenlappen

Lenke til kommentar

Når jeg hadde JS8505'n så brukte jeg denne kalibreringen.

 

Den var for meg, akkurat det samme som å få JS9505'n kalibrert av elkjøp. Syns nesten alt ser ut som det er i "sephia" filter etter kalibrering. Standard innstillingene har sterke farger og alt som skal være hvitt, er kritthvitt (ser mer beige ut etter kalibrering)

 

Jeg står også fortsatt på at Clear Motion Plus må være på:p (alle kalibreringer jeg har sett vil ha den avslått)

Lenke til kommentar

Stemmer det. Ser ut som Sepia.

Er innstillingene for 8500 det samme som for 8505? Ble du fornøyd med resultatet.

Blir vel bedre enn Elkjøp kalibreringen uansett :wee:.

Er forresten sykt fornøy med TV`en nå. Etter å ha fått lysdempende gardiner foran terrassedøren, som er rett foran TV, ble gjenskinnsproblemet eliminert.

Lenke til kommentar

8505 er den skandinaviske versjonen av 8500 såvidt jeg har skjønt.

 

Som jeg sa så brukte jeg instillingene på den videoen over når jeg hadde 8505, og brukte elkjøp kalibrering på 9505'en jeg har nå. De er så å si identiske, og siden jeg ikke bruker kalibrerings instillingene uansett så er det (for meg) det samme om jeg bruker elkjøp sin eller en annens kalibrering. Syns ikke kalibreringa var no serlig. Kalibreringa er jo ment for at bilde skulle bli som filmskaperne hadde planlagt, men jeg foretrekker litt sterkere farger og kontraster, hvitere hvitt, og clear motion plus:P

 

Det er knall tv'er det her ja. Både 8505 og 9505 er identiske i bildet, utenom belysningen. Ser jeg tv hos andre så føler jeg det var verdt det å kjøpe såpass stor/dyr tv:P

 

Bruker Youtube appen ca 80% av tida da, og den er litt kødden. Må noen ganger starte tv'en på nytt flere ganger for å få det til å starte, og andre ganger henger den seg helt og får tv'en til å starte på nytt av seg selv. Har sett at det er ett problem, og hadde samme problemet på 8505 når jeg hadde den. Men plex funker altid greit, og alle andre sources jeg sender inn i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...