Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X10


Anbefalte innlegg

Når man år inn i slike diskusjoner så kan ens subjektive utgangspunkt farge de kommentarer man kommer med. En fanboy vil komme med unyansert positiv ros, en som i utgangspunktet er "skeptisk" vil prøve å finne det negative med produktet. Jeg er nok ikke hverken bedre eller verre en andre i så måte.

 

Vel, jeg prøver bare å være nøktern - og lar meg ofte ikke blindes. For min del er konklusjonen angående X10 at det er sånn der midt på treet - og det selv etter denne testen hvor det vel (nok en gang) skinner igjennom at akamredaksjonen er rimelig fan av Fuji sine kamera. De om det - men jeg prøver da å lese de reelle "fakta" og hopper over det som står mellom linjene.

 

Jeg mener heller ikke at det er direkte dårlig, men heller ikke revolusjonerende på noen for meg viktige punkter.

 

Egentlig er jeg på vent etter et kamera som er et hakk opp fra mitt lommekamera S95, og særlig på bildekvalitet, samt at det må ha søker. G12 og S95 har samme sensor, og leverer nærmest identiske bilder/råfiler - dermed etter å ha vurdert resultatene fra denne testen så er det lite å hente i bildekvalitet kontra S95, kanskje snarere tvert om. Og dette var et betydelig minus etter min mening med X10 som har en større sensor enn S95.

 

Så dermed blir det nok en gang å vente videre til neste kamera ut som kan være interessant - hva kameramerke det er betyr nada for min del - og som sagt heller ikke utseende.

 

Tor

 

For øvrig: Når jeg snakker om lommevennlig mener jeg bukselomme eller skjortelomme, ikke lomme i frakk, jakke eller fotovest. ;) S95 er lommevennlig - ikke X10.

Amen - der vi på samme linje i definisjon.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder den omtalte søkeren -hvordan er den i forhold til G12 sin (en sak jeg forøvrig synes er rimelig trist).

 

 

Det står vel noe i testen, men jeg synes den er vesentlig bedre enn G12 sin, først og fremst større. Dessverre er det ingen info i søkeren, ikke hvor AF er og ikke en gang markering av senter. Den kutter også en del på alle kanter så du får alltid med mer enn det du ser så der ryker jo en av fordelene rangefinder hadde (har) med at du kunne se litt mer enn bare motivet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det står vel noe i testen, men jeg synes den er vesentlig bedre enn G12 sin, først og fremst større. Dessverre er det ingen info i søkeren, ikke hvor AF er og ikke en gang markering av senter. Den kutter også en del på alle kanter så du får alltid med mer enn det du ser så der ryker jo en av fordelene rangefinder hadde (har) med at du kunne se litt mer enn bare motivet.

Det at den er større er jo bra. Ingen info er mindre bra. Personlig, så ville jeg heller hatt en elektronisk søker på et slikt kamera.

Lenke til kommentar

Apropos søkeren. Jeg håper enten noen som har testet kameraet eller andre som eier kameraet kan svare. For min del opplever jeg en del distoration, som om jeg ser gjennom bunne av et vannglass snarere enn en søker. I tillegg opplever jeg den som uskarp, nesten som å se på en 3D tv med 3D briller som ikke er slått på. Ellers om det regner på et vindu en prøver å se ut av. Er det noen som har opplevd det lignende, eller som kan meddele hvor mange "klikk" på det roterende tannhjulet de har satt på?

Lenke til kommentar

Akkurat som FredrikV. så har jeg stort sett positive erfaringer så langt. Det er en ting jeg savner som standardutstyr, og det er solblender. At solblender er standardutstyr på f.eks. SONY NEX er ett stort pluss, og det burde være standard på alle objektiver som har gjenger til å montere ett slikt.

Passer solblenderen i vesken, eller må man snu den eller ta den av?

 

Fikk en liten test i butikken, men uten solblender og veske.

Dette er akkurat et slikt kompaktkamera jeg har ventet lenge på!!

Bruker mest 35mm rundt blender 2-2.8 og 105mm 2.8. Denne har dette innebygget i et lekkert hus, fin vekt, godt grep, perfekt tilgang til kompensasjon (som vises live på skjermen), live histogram, støtte for skikkelig blitz.

Ga en utrolig god følelse! Og fin søker, forresten.

Her er det bare å spare, helt klart verdt prisen.

Lenke til kommentar

Akkurat som FredrikV. så har jeg stort sett positive erfaringer så langt. Det er en ting jeg savner som standardutstyr, og det er solblender. At solblender er standardutstyr på f.eks. SONY NEX er ett stort pluss, og det burde være standard på alle objektiver som har gjenger til å montere ett slikt.

Passer solblenderen i vesken, eller må man snu den eller ta den av?

Solblender er ekstrautstyr så det har jeg ikke fått tak i ennå. Veske har jeg heller ikke sjekket og skal vel heller ikke ha den. Solblenderen ser såpass "kort" ut at det kanskje er plass til den påmontert i veske.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt noen av svakhetene som trekkes frem. Hvordan kan "litt svak oppskarping av JPG" være så negativt? Slik jeg ser det gir det større spillerom i ettertid og oppskarping er jo noe man gjør "i siste instans"? Men det har kanskje sammenheng med at det anbefales folk å ta RAW+JPG og slette RAW om man er fornøyd med JPG... Jeg synes et slik råd passer beste for dem som er usikre på RAW og ikke som en generell anbefaling. Evt. trenger jpg hurtig.

 

X10 er tydeligvis ikke laget for å være like lommevennlig som de minste kompaktkameraene og da er det litt merkelig å trekke for dette. Jeg ser poenget med å gjøre oppmerksom på at det er et kompakt entusiastkamera og er større enn de minste kompaktkamera, men noen svakhet kan det neppe være. Ikke større svakhet enn at S90/95/100 er alt for små. Burde man ikke heller trekke frem som positivt at man får bedre grep på X10?

 

Med sin retrodesign ser jeg mer på X10 som et kompakt entusiastkamera. Ideelt sett burde det brukt samme batteri som X100 (NP-95). For meg ville X10 vært et alternativ til speilrefleksen når jeg ikke ønsker å dra det med meg. Fattigmannserstatningen for Leica er jo X100 (som forøvrig også har muligheten for å låse knappene på baksiden).

Lenke til kommentar

Apropos søkeren. Jeg håper enten noen som har testet kameraet eller andre som eier kameraet kan svare. For min del opplever jeg en del distoration, som om jeg ser gjennom bunne av et vannglass snarere enn en søker. I tillegg opplever jeg den som uskarp, nesten som å se på en 3D tv med 3D briller som ikke er slått på. Ellers om det regner på et vindu en prøver å se ut av. Er det noen som har opplevd det lignende, eller som kan meddele hvor mange "klikk" på det roterende tannhjulet de har satt på?

 

Merker at det er lett å få fingermerker foran på søkervinduet og da oppleves det slik du beskriver. Hvis du passer på å holde det rent virker søkeren skarp og fin.

Lenke til kommentar

Apropos søkeren. Jeg håper enten noen som har testet kameraet eller andre som eier kameraet kan svare. For min del opplever jeg en del distoration, som om jeg ser gjennom bunne av et vannglass snarere enn en søker. I tillegg opplever jeg den som uskarp, nesten som å se på en 3D tv med 3D briller som ikke er slått på. Ellers om det regner på et vindu en prøver å se ut av. Er det noen som har opplevd det lignende, eller som kan meddele hvor mange "klikk" på det roterende tannhjulet de har satt på?

 

Merker at det er lett å få fingermerker foran på søkervinduet og da oppleves det slik du beskriver. Hvis du passer på å holde det rent virker søkeren skarp og fin.

 

Takk for svar. Jeg har en mistanke om at det jeg kan ha fått noe kondens/dugg i søkeren da jeg nemlig åpnet kameraet for første gang i en kald bil hvor det dugget konstant på vinduene. Får prøve å gnikke forsiktig på det for å se om det blir bedre. Skal nevnes at jeg hadde en bedre tur med kameraet i går, og i lyse omgivelser hvor vidvinkel blir brukt opplever jeg ikke de nevnte problemene. Det er når jeg bruker teleenden eller at jeg tar macro bilder nær motivet at jeg opplever symptonene jeg nevnte.

 

I tillegg må jeg få nevne at jeg ikke trodde jeg kom til å bruke søkeren så mye som jeg nå gjør. I begynnelsen forventet jeg å bruke LCD skjermen mest (hovedsakelig på grunn av informasjonen), men jeg opplever nå at jeg bruker søkeren for å komponere bildet og bruker fokuslyden som bekreftelse i søkerinformasjonens favør. Det fungerer strålende. Føler meg som en mor på tur til Legoland i Danmark når jeg bruker LCD skjermen, mens jeg virkelig føler retroaspektet med søkeren :)

Akkurat som FredrikV. så har jeg stort sett positive erfaringer så langt. Det er en ting jeg savner som standardutstyr, og det er solblender. At solblender er standardutstyr på f.eks. SONY NEX er ett stort pluss, og det burde være standard på alle objektiver som har gjenger til å montere ett slikt.

Passer solblenderen i vesken, eller må man snu den eller ta den av?

Solblender er ekstrautstyr så det har jeg ikke fått tak i ennå. Veske har jeg heller ikke sjekket og skal vel heller ikke ha den. Solblenderen ser såpass "kort" ut at det kanskje er plass til den påmontert i veske.

 

Jeg mener bestemt å ha lest at solblenderen må tas av når du skal lukke igjen vesken. Samme "problemet" var det og med x100. Mener og å ha lest at man får med en liten pose/veske som man kan ha solblenderen i når kameraet er i vesken. :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

I begynnelsen forventet jeg å bruke LCD skjermen mest (hovedsakelig på grunn av informasjonen), men jeg opplever nå at jeg bruker søkeren for å komponere bildet og bruker fokuslyden som bekreftelse i søkerinformasjonens favør.

Dette stemmer ganske bra med min erfaring/bruk også. De "manglende" 13%!! synes for meg å komme hovedsaklig i underkant av bildet når jeg sammenligner bildene med den opplevelsen jeg får via søkeren. Det er mulig jeg tar feil, så hvis du har annen erfaring om hvor den "uønskede" delen av motivet kommer med så kunne det være greit med en tilbakemelding.

Nå i testfasen har jeg kun kjørt 4:3 format, men jeg liker egentlig DSLR'en sitt 3:2 format og vurderer å endre formatet til det. Men jeg er da litt mer usikker på hvor fornøyd jeg blir siden søkeren fremdeles vil kjøre 4:3.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor man absolutt må være mest mulig anonym når man tar bilder i gata? Fremmede mennesker er nødvendigvis ikke fritt vilt - hvis disse er målene, og tanken(?) Og - de fleste er såpass oppegående at de ser når noen tar bilder uansett kameratype man bruker.Tor

 

Hensikten er at man ikke skal fremstå som en proff fotograf slik at folk oppfører seg naturlig og man da kan komme tett opp til en situasjon for å fange det rette øyeblikket.

Et lite eksempel på turen hvor X100 faktisk gjorde seg bra var det vi i ST Pauli skulle ta bilder av "Blitz-huset", et okkupert gammelt (men flott) bygg hvor man har anlagt skatepark på baksiden. Pønkerne der liker svært dårlig at man tar bilder og tar man bilder med DSLR fra bil antar de fort at du er Polizei. Jeg hadde tatt en del bilder hvorpå en ble oppmerksom på meg og kom bort. Jeg forklarte at jeg var nordmann på fototur og at jeg kun tok bilder for egen del. Etter litt frem og tilbake godtok de det så lenge bildene ikke viste ansikter. Motsatt eksempel var da vi på hippie-kafe i samme område tok en velfortjent øl hvor paret på nabobordet fanget min oppmerksomhet. Han satt og strikket (med skarp sennepsgult garn) mens hun leste en avis. Jeg syntest motivet var litt anti 1950 med bytte av rollemodeller og tok derfor noen stille bilder. De ble oppmerksom på mitt kamera og begynte med en gang å spørre meg ut om det og ville vite om dette var til et kunstprosjekt eller noe. Min kamerat med 5d fikk gjøre som han ville...

 

Som Robert Capa sa: If your pictures aren't good enough, you're not close enough

Lenke til kommentar

Veldig bra test, det er herlig å se en grundig artikkel! Overfladiske tester finnes det plenty av på nettet, men grundige og likevel oversiktlige artikler er noe jeg setter pris på.

Jeg vil si at jeg setter pris på ekstra-innsatsen som ligger bak bilder med mouse-over for ulike bilder av kameraet og for sammenligning av bilder - det blir mye lettere for leseren.

 

Og jeg setter veldig, VELDIG stor pris på at artikkelen avslutter med å liste opp noen aktuelle alternativer og hvordan de sammenligner med denne. Det vitner om at forbrukere (eller potensielle kjøpere) er satt i fokus, og man har husket på å skulle hjelpe leseren. Veldig bra! Det kunne nok holdt med de 3 mest aktuelle alternativene på markedet akkurat nå, men jeg ser stor verdi i at du faktisk kommenterer hvordan de sammenligner.

 

Håper på flere slike tester - hva med en oversikt over hva vi bør kjøpe i julegaver nå til ulike målgrupper? (har selv en datter på 12)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for en fin test!

 

Med ref i mangelfull oppskarping.

Det skrives bla.:

"Jevnt over god bildekvalitet, men lider av JPG-filer som kunne hatt godt av litt kraftigere oppskarping"

 

Når jeg ser på bildene og leser testen, begynner jeg å lure på om kameraet som er brukt her, er et av "pre" produksjons kameraene.

 

Nå har jeg fulgt med på dette kameraet, og bilder ymse nettsider har lagt ut i høst.

Fikk også tak i, og har prøvd meg på bilder fra preproduksjonsmodeller som var tatt uten oppskarping i det hele (dog i jpeg).

De var det vi kaller "soft". I såpass grad at man måtte skarpe dem betydelig.

Det ble fort for mye av det gode før de i det hele tatt ble skarpe nok. Så jeg var ganske bekymret en stund.

 

Mangel på skarphet var og gjeldende for bildene som var satt til standard i kamera (altså med normal oppskarping) på pre prod. modellene. og mangel på skarphet ble kommentert heftig på nett.

 

Men for en stund tilbake begynte dette å bli mindre gjeldende.

Dette kan man også se på "sample images" som Fuji har lagt ut på fujifilm.com . Det er store forskjeller (kanskje subjektiv mening?) fra de første til de siste bildene som er lagt ut.

 

Hvis man også ser på andre tester som er gjort av dette kamera de siste 2 ukene er mangelfull oppskarping ikke kommentert. Ihvertfall ikke som jeg kan finne.

Test bildene som ligger på andre sider som er "rett ut av kamera" viser og klarere og finere bilder en hva man finner på denne testen.

 

så kan man spørre seg selv om det er fotografen?

Jeg tror ikke det :-)

 

Denne "Softheten" som bildene har skyldes vel det såkalte lavpass filteret som sitter i kamera?

Jeg tror at Fuji har gjort en korrigering her fra preproduksjon til ferdig arbeid.

 

Men jeg er mere usikker på at denne korrigeringen også er på kamera Akam har hatt til test.

 

Vidar K.

Lenke til kommentar

Jeg skal sjekke firmware og serienummer når jeg kommer på jobb i morgen, men siden jeg tok testbildene ikke mindre enn seks ganger på ulike brennvidder og blendere, ved forskjellige anledninger, tror jeg det ikke kan være fotografen i dette tilfellet. Når vi tar testbilder bruker vi også for ordens skyld selvutløser og alltid det samme lysoppsettet.

Lenke til kommentar

Jeg kikket på X10 mot en del konkurrenter i går hos FotoVideo. Spesielt Nikon P7100 som koster det samme, og som vil være viktigste alternativ for meg, siden den har samme betjening som speilrefleksene mine, støtter ekstern mikrofon og blitzene mine.

Men mangler jo den flotte lysstyrken som gjør at jeg bruke den uten blitz, så den ryker klart på det.

 

Søkeren i X10 var større og bedre, Nikon sin hadde også mye fortegning i forhold. En viktig ting jeg merket meg var hjulet til 4-veis kontrollen. De var veldig forskjellige, Nikon har et bredt hjul som var godt og presist å betjene, og der selve hjulet var klikkbart i 4 punkter. Perfekt motstand.

post-104121-0-61870100-1322647156_thumb.jpg

 

Fuji har en smal ring ytterst for rotering, den virket veldig slarkete og unøyaktig. Deretter sitter et bredere hjul man trykker på innenfor.

post-104121-0-62199200-1322647168_thumb.jpg

Her virket Nikons løsning klart bedre, men vet ikke om det har noe å si i praksis, det skjer vel ikke noe om man kommer borti dette hjulet på X10? Regner med det kun benyttes i menyene?

 

Forøvrig ga X10 suverent best følelse, også bedre enn X100. Utrolig god å holde og betjene! Var visst lang bestillingsliste igjen... :love:

Lenke til kommentar

Bra at dere har testet dette, har sett en del på kameraet, og det ser veldig bra ut. Men:

 

Det har vært masse snakk om WDS (White Dot Syndrome!) på disse sidene i det siste:

 

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1012

 

Her er noen eksempler:

 

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1012&thread=39979712

 

Det finnes mange flere på forumet.

 

Når jeg ser på denne artikkelen, virker det som om bildet av kranen på sidene om optikk har en STOR HVIT DOTT på seg. For meg ser det unaturlig ut. Hva mener dere? Har dere lagt merke til dette problemet når dere skrev anmeldelsen?

Lenke til kommentar

Den "hvite dotten" er en lyskaster som henger på kranen. Jeg synes ikke X10 gjør en dårligere jobb med å gjeengi den enn noe som helst annet kompaktkamera hadde gjort.

Er det pixelpeerene som sammenligner X* med det ypperste av det ypperste som sutrer nok engang?

 

Der X er noe som koster en promille av det ypperste av det ypperste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...