Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Servoreim og servo olje trøbbel ( Oppdatert)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

har en Golf 2 med servo..

 

Når eg svinger med rattet og bilen står i ro,så kommer det noen pipe lyder fra framhjulene,regner med at dette er servoen...dette er ikke problemet,har i senere tid så har rattet begynt liksom å stritte imot når eg svinger,to ganger har det skjedd at eg svinger litt og så står det helt fast,får ikke svingt mer,skikkelig ekkel følelse når det skjer når eg er ute og kjører...

 

noen som vet hva dette kan skyldes?

Endret av SideSwipe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jovist! at det er få som vet om det eller bryr seg er noe annet. Det som er normalt å gjøre er å ta ut slangen som går ut fra servopumpa til servobeholderen og sette på en slange og ha i ei bøtte og gjøre det samme med den som går inn på servopumpa og sette rett i ei kanne med servo olje (er som regel automatkasseolje) når det komme ren olje i bøtta så er det bare å sette slangene tilbake igjen på beholderen og fylle opp beholderen.

Lenke til kommentar

Som de andre sier, lite olje, dårlig olje, luft i systemet, og også rett og slett slitt servopumpe kan skape slike problemer.

Men du sier ikke noe om hva slags pipelyd (og er ikke så lett å beskrive heller) men det kan også være så enkelt som at remmen slurer litt. Dette lager både pipelyd/gnisselyd, og servoeffekten forsvinner/blir redusert (Jo raskere man vrir rattet, jo mer merkes det). Det er gjerne mest merkbart ved lavt turtall, som når man står stille, eller i en rundkjøring ol.

Så sjekk gjerne remmen også når du er i gang. :)

Lenke til kommentar
Som de andre sier, lite olje, dårlig olje, luft i systemet, og også rett og slett slitt servopumpe kan skape slike problemer.

Men du sier ikke noe om hva slags pipelyd (og er ikke så lett å beskrive heller) men det kan også være så enkelt som at remmen slurer litt. Dette lager både pipelyd/gnisselyd, og servoeffekten forsvinner/blir redusert (Jo raskere man vrir rattet, jo mer merkes det). Det er gjerne mest merkbart ved lavt turtall, som når man står stille, eller i en rundkjøring ol.

Så sjekk gjerne remmen også når du er i gang. :)

 

 

Den pipe lyden er vertfall BARE når bilen står i ro og eg vrir på rattet (viss det hjelper) :) (lyden er nesten som isopor mot glass) ;)

Lenke til kommentar

Ja det er ikke godt å si noe sikkert om dette Diesel_, og jeg ville i grunn bare legge til på listen over mulige årsaker du fikk av de andre.

Sjekke rem for slakk og slitasje er veldig enkelt, så jeg ville forsikret meg om at dette var i orden først. (Dvs aller først sjekke at det er nok servoolje i beholderen)

Hvis dette er ok, ville jeg gått videre med oljeskift, som Rebel-Rider har forklart, og til slutt eventuelt luftet ut som sesteen sier. ;)

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke på din bil.

Det vanligste er rett og slett ordinær rød automatgir- olje, ATF Dexron3, som er å få på bensinstasjoner ol.

Men vet at bla nyere WAG har sin egen servo- olje, og dersom dette også er tilfelle med din Golf, ville jeg ikke tatt sjangsen på å fylle noe annet.

Det vil sikkert fungere uansett, men delene i servostyringen er såpass dyre at jeg ville vært helt sikker på hva den skal ha før man fyller.

 

WAG oljen er såvidt jeg husker blank eller gulaktig i fargen, ikke rød som ATF Dexron.

 

Så ta en titt i instruksjonsboken, og/eller kan det hende det står noe på selve lokket til beholderen for servo- olje også. ;)

Lenke til kommentar
Kunne ikke møller svare på hva olje du skulle ha?

 

I såfall - :new_woot:

Må bare støtte det.

Mannen bak pølsedisken på lokale bensinstasjonen kan helt greit svare "det aner jeg ikke" på ditt spørsmål, men Møller "vet ikke"... :!:

 

Du får prøve en annen Møller, sjekke instruksjonsbok, eller skrive det som et eget spørsmål (ny tråd) her, eller på et eller annet WAG forum, så finner du nok svaret. ;)

Lenke til kommentar

du skal ha grønn vag olje. Vag har brukt den samme olja på alle sine biler.

 

Bilen bruker/trenger ikke hjelpekraft fra servoen når du kjører. Da er rattet lett uansett.

Bilen er ikke helt trygg og kjøre med eller hvis du plutslig ikke får svingt til en side.

 

Jeg tror det kan være rattakselekryss. Pipingen kan bare være slakk eller gammal reim. Du ser også fort om det er mye skum i olja. Da er det bare og etterfylle, svinge fram og tilbake og se på at det roer seg.

Jeg har enda ikke bytta servoolje eller sett intervaller på det. Må isåfall være ved totalt pumperas eller fylt på feil olje.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
du skal ha grønn vag olje. Vag har brukt den samme olja på alle sine biler.

 

Bilen bruker/trenger i hjelpekraft fra servoen når du kjører. Da er rattet lett uansett.

Bilen er ikke helt trygg og kjøre med eller hvis du plutslig ikke får svingt til en side.

 

Jeg tror det kan være rattakselekryss. Pipingen kan bare være slakk eller gammal reim. Du ser også fort om det er mye skum i olja. Da er det bare og etterfylle, svinge fram og tilbake og se på at det roer seg.

Jeg har enda ikke bytta servoolje eller sett intervaller på det. Må isåfall være ved totalt pumperas eller fylt på feil olje.

 

 

Hvor får eg tak i den oljen da?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...