Gå til innhold

Senskader på elektrisk utstyr, dekning av forsikring


indahla

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hvilken kategori dette innlegget passer best i men jeg forsøker meg her.

 

Naboen hadde lynnedslag i huset sitt natt til forrige onsdag. Vår hovedsikring + en sikring til "gikk" og en PC, en NAS, en varmeovn og annet elektrisk utstyr er dødt. En Bluray-spiller går å slå på men gir ikke noe bilde.

 

Jeg har lest/hørt at elektronisk utstyr (typisk PC, NAS, TV, etc.) kan få senskader ved overspenning (f.eks. lynnedslag) og at selv om utstyret virker OK med en gang så kan det ha blitt skadet.

 

To eksempler er PCen og NASen. Jeg tipper det kun er strømforsyningene i de to som er ødelagt men vil ikke også prosessor, disker, etc. ta skade som ikke nødvendigvis vises umiddelbart?

 

Er det noen som sitter på mer informasjon ang. dette som kan hjelpe meg i mitt krav mot forsikringsselskapet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er svært vanskelig å forutsi om andre komponenter har blitt skadet. PSUen din har overspenningsvern, og selv om de dør så kreves det litt å ødelegge resten. Men det kan så absolutt skje.

 

CPU og minne kan dog være litt heldigere, fordi det er en ny strømforsyningskrets på hovedkortet som overspenningen må forbi i tillegg. Hovedkort/skjermkort/HDD er nok dog noe mer utsatt.

 

Uansett, om PCen er bygd selv, og man ikke har garanti på et komplett produkt så kan det nok være litt vanskelig å skaffe seg oversikt om hva som er dødt eller ei.

 

I grunn et godt spørsmål om du kan skrive opp hele maskinen som ødelagt og få erststning for den. Dog skulle jeg vel egentlig tro det ikke er noe problem å få gjennom.

Lenke til kommentar

Dette er avnhengig av hvor mye strøm som har vært tilstede i utstyret. Normalt sett er dette vanskelig å vite. Så kraftig overspenning som lyn kan(og ofte) gir vil ikke bare direkte skade komponenter det går igjennom men også skape indusert spenning i nærliggende kretser/komponenter. Så selv om det teknisk sett er adskilte kretser og mindre barrierer så vil nærliggende komponenter allikevel bli skadet.

 

Av og til er ikke dette nok til å ta knekken på utstyret umiddelbart, men kan ha gitt en skadelig varmeutvikling, mekanisk stress, svekkede loddinger og andre ikke-synlige skader. En svekket lodding kan fungere fint i dag, men slutte å fungere om X-antall timer/måneder/år. Skal man undersøke om utstyr som fungerer kan ha tatt skade av nedslaget må man gå ganske grundig til verks og dette krever mye verkstedstid(hos kompetente verksteder) som igjen koster penger.

 

Resultatet er i 99% av tilfellene at det blir dyrere å vurdere om noe kan være ødelagt av nedslag enn å bytte det. Er det påvist/sannsynlig at det har vært overspenning i utstyret så vil de fleste forsikringsselskap at dette utstyret byttes først som sist.

 

Ødelagt PSU/nettverkskort pga overspenning er som regel sannsynliggjøring nok :)

Lenke til kommentar

Normalt sett krever forsikringsselskapene dokumentasjon fra fagpersonell. Dvs dokumentasjonen består i en bekreftelse på at utstyret har vært "sett over" og bekreftet at deler av det er skadet og sannsynlig årsak er lynnedslag.

 

Oftest tar verkstedene en times(eller to) betalt for dette. De ser da om noe er ødelagt i det hele tatt(PSU for eks) og skriver da rapport på alt utstyret(med serienummer). Dette er og penger du får igjen fra forsikringsselskapene.

Lenke til kommentar

Interessant problem.

 

Hva med utstyr som ikke direkte ble ødelagt? Man får skade på noe utstyr, men noe overlever. Ta feks. TV-en. Den virker i dag, men dør om 3 mnd. Vil man da kunne kreve dette dekket som en sannsynlig ettervirkning av lynnedslaget?

Hvis du får en uttalelse fra verksted på at feilen skyldes overspenning og ikke en mangel ved utstyret, så ser jeg ikke at det skal være noe problem. Det kan hende det er noen vilkår i forsikringen din angående at feil skal meldes innen en viss tid, men det er mest sannsynlig etter at feilen ble eller burde blitt oppdaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...