Gå til innhold

Er du jente og leser Tek.no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjønnsdiskriminering av verste sort!

 

Her må likestillingsombudet på banen!

 

Hei

 

For ordens skyld:

Denne utlysningen har ligget ute i tre dager, og vi har allerede fått et titalls menn som vil stille til dybdeintervju, men veldig få kvinner. Siden 30 % av leserne til Tek-nettverket er kvinner, har vi nå justert teksten til spesifikt å etterlyse kvinnelige lesere, slik at vi får en mer representativ kjønnsbalanse i intervjuene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For menn kan ikke skrive om saker som engasjerer kvinner? At det er 30% andel kvinner som er innom Tek-nettverket burde vel hentyde noe annet. Er enig i at kjønnskvotering er diskriminering, og at det utelukkende burde bli ansatt skribenter på bakgrunn av kvalifikasjoner og ferdighet, uavhengig av kjønn. Er det færre kvinner som ønsker seg jobben, så synd. Er det færre menn som ønsker seg jobben, også synd. Det er deres ansvar å søke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For menn kan ikke skrive om saker som engasjerer kvinner?

Studier jeg gjorde mens jeg var student og skrev opgave tyder på noe annet. Det er svært vanskelig å skrive ting som treffer en annen målgruppe godt enn den du selv tilhører. Det krever mye trening og talent. Saken jeg skrev om omhandlet det å designe for "the other sex" men i dette tilfellet er det også en skaperprosess, og de samme faktorene vil gjelde.

 

 

Siden 30 % av leserne til Tek-nettverket er kvinner

Hvordan vet dere dette? :D

Lenke til kommentar

 

Siden 30 % av leserne til Tek-nettverket er kvinner

Hvordan vet dere dette? :D

 

Vi er med i Norsk Internettpanel, en tjeneste levert av TNS. Her trackes 5000 menneskers nettsurfing på alle enheter, på en måte som gjør at man er sikre på hvem som ser på hva. Det er samme teknikk som brukes når man skal måle seertall på TV-sendinger. På bakgrunn av dette kan vi se hvilke aldersgrupper, kjønn, yrkesgrupper m.m som bruker oss mest, noe som er av stor verdi når vi skal utforme det redaksjonelle produktet :)

 

Du kan lese mer om tjenesten her: http://www.tns-gallup.no/medier/internett/norsk-internettpanel

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

For menn kan ikke skrive om saker som engasjerer kvinner? At det er 30% andel kvinner som er innom Tek-nettverket burde vel hentyde noe annet. Er enig i at kjønnskvotering er diskriminering, og at det utelukkende burde bli ansatt skribenter på bakgrunn av kvalifikasjoner og ferdighet, uavhengig av kjønn. Er det færre kvinner som ønsker seg jobben, så synd. Er det færre menn som ønsker seg jobben, også synd. Det er deres ansvar å søke.

 

Hei

 

Takk for tilbakemelding, men tror kanskje du har misforstått teksten? Dette er en markedsundersøkelse, ikke en stillingsutlysning.

Endret av SiR0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dybdeintervjuer er sikkert smart da man faktisk har toveiskommunikasjon og får pratet litt grundigere. Endel "kvinnesatsing" i noen type norsk media har vært flaue, stereotypiske greier som garantert har kommet av mangel på kommunikasjon med kvinner til å begynne med (F.eks Hegnar og "Kvinneguiden" har krampaktige forsøk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forreste enig me Ziff at en del kvinnesatsing har blitt utført på pinlig vis. Vi som leser disse sidene gjør det som regel fordi vi er interessert i ny teknolog og data (det er i hvert fall min grunn). Vi trenger ikke feminine sider (hva enn det ville ha vært).

Men det uansett fint at dere prøver å få balansert antall kvinner og menn disse intervjuene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en kul idé! Jeg er jente og jobber i en tydelig "guttebutikk", så amobil blir lest/brukt flittig. Hadde jeg befunnet meg i Oslo hadde jeg glatt blitt med =)

Og til de som kommenterer på innlegget om at dette er kjønnsdiskriminering må lese artikkelen én gang til. For en latterlig kommentar..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis hensikten er å til passe tek-nettverket slik at jenter skal finne mere stoff de har interesse av, så hilser jeg det hjertelig velkommen. Det tror jeg er veldig bra for gutta også.

 

Men hvis dette betyr at annonsene blir jentetilpasset (á la KK, kvinneguiden etc.), da legger jeg ned protest.

 

(Skrevet under tvil. Bare Gud vet hvem jeg har ertet på meg nå...)

Lenke til kommentar

Det vil også jeg protestere på. Jeg er veldig lei såkalt "jentetilpasset stoff" som jeg finner totalt uinteressant og kjedelig. Så tenker jeg også at man kanskje også bør passe seg å dele for mye inn i "jente- og guttestoff" fordi dette nødvendigvis ikke har så mye med kjønn å gjøre. Derimot er det viktig å kartlegge hva leserne er interessert i, og derfor er det positivt med en undersøkelse. Jeg bare håper man holder seg for god for å tro at jentestoff = rosa, tomt stoff om sminke og klær. Det er en grunn til at mange jenter heller velger Vi Menn og Illustrert Vitenskap over diverse dameblader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil også jeg protestere på. Jeg er veldig lei såkalt "jentetilpasset stoff" som jeg finner totalt uinteressant og kjedelig. Så tenker jeg også at man kanskje også bør passe seg å dele for mye inn i "jente- og guttestoff" fordi dette nødvendigvis ikke har så mye med kjønn å gjøre. (...) Jeg bare håper man holder seg for god for å tro at jentestoff = rosa, tomt stoff om sminke og klær.

 

Det kan jeg i alle fall betrygge om at vi ikke har noen planer om :) Tek skal være Tek, enten du er kvinne eller mann – det vi vil vite med disse intervjuene er hva leserne våre er opptatt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...