Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei

                   

Da har det seg altså slik at jeg har meldt meg opp som privatist i tre VG1-fag, henholdsvis; Geografi, Samfunnsfag, og Matematikk (1P)

Jeg ønsker å forbedre disse karakterene fra i fjor, ettersom karakterene 3 & 4 ikke er akseptabelt i disse fagene. 

Jeg hadde Matematikk 1T i fjor, og karret til meg en 3'er. Velger å tro at dette hovedsakelig er grunnet til manglende interesse/giddalaus(itet?), heller en inkompetanse. 

Jeg går VG2 nå, og planlegger, om det lar seg gjøre, å fullføre VG3 som et samtidig løp, ved å gå opp til eksamen som privatist, og jeg tar derfor opp Historie (VG3) til jul.

 

Da er endelig den massive introduksjonen over, og jeg kan komme til hovedpoengene.

Historie, Samfunnsfag og Geografi er muntlige fag, og eksamensdato er derfor ikke satt enda. Matematikkeksamen er den 21. November. 

 

Mine ønsker, eller spørsmål, om du vil, er hovedsakelig informasjon:

 

1) Noen som har noe erfaring knyttet til muntlig eksamen i Historie, Geografi og Samfunnsfag

Jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem, særlig ikke VG1-fagene, men jeg ønsker så absolutt ikke å bli for hovmodig for så å gå på en smell i november. Hadde derfor satt stor pris på noen studieteknikker i disse fagene. Er av den oppfatning at bøkene 'Å lykkes med Eldre/Nyere Historie' er utrolig bra opp mot Historieeksamen. 

 

2) Matematikkeksamen 1P. Hvor vanskelig er dette? Antar jo at det er relativt enkelt, men igjen; må ikke bli for arrogant. Noen tips?

 

3) Hvordan foregår Norskeksamen for VG3? Er inneforstått med at det er tre eksamener; Hovedmål, Sidemål, og Muntlig. Hvor vanskelig er dette å fullføre i VG2?

 

 

Takker på forhånd for alle svar.

 

//Ganymedes

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De muntlige er som alle andre muntlige vil jeg tro. Du skal ha lest en gitt del av temaet/ faget, pensum, så vil de spørre deg om ting av det de trekker. Var hvertfall slik for meg, de trakk 3 lapper og måtte "fremføre" samtidig som de stillte spesifike spørsmål innimellom for å se om jeg kunne det skikkelig.

 

Det er hvertfall ikke langt ifra slik det foregår, du skal bare vise at du kan det med snakking istedenfor skriving. Spørsmål stilles av en person istedenfor at du leser dem fra et ark.

Lenke til kommentar

De muntlige er som alle andre muntlige vil jeg tro. Du skal ha lest en gitt del av temaet/ faget, pensum, så vil de spørre deg om ting av det de trekker. Var hvertfall slik for meg, de trakk 3 lapper og måtte "fremføre" samtidig som de stillte spesifike spørsmål innimellom for å se om jeg kunne det skikkelig.

 

Det er hvertfall ikke langt ifra slik det foregår, du skal bare vise at du kan det med snakking istedenfor skriving. Spørsmål stilles av en person istedenfor at du leser dem fra et ark.

Takk for svar :)

Har du noen forslag angående hvor grundig jeg er nødt til å lese?

Man kvalifiserer jo ikke til en sekser om en ikke har "Framifrå kompetanse i faget", altså må jeg kunne mer enn pensum.

Ikke at dette er et så veldig stort problem, men greit å ha et overblikk over hva jeg må pugge.

For eksempel, kommer sensor til å stille spørsmål utenfor kompetansemålene? Eller er det slik at jeg kan vise "Framifrå" kunnskap ved å fortelle om saker utenfor pensum selv?

 

//Ganymedes

Lenke til kommentar

Mer enn pensum kan være greit da det er veldig begrenset hva man lærer om de forskjellige tingene i skoleboka, kan du mer og sier mer enn du trenger så drar det karakteren veldig opp. Du skal ha bra karakter så du må lese mye, hvertfall så mye og grundig at du er komfortabel med hvor godt det sitter fast i hodet ditt. Sensor kan stille spørsmål utenfor pensum for å trekke deg opp eller ned hvis h*n er usikker, eller bare for "morro skyld".

 

Slik de gjorde på meg, men jeg tror at det var for å sjekke om jeg kanskje kunne mer enn jeg viste der i tilfelle de kunne gi meg bedre karakter siden jeg svarte litt "hakkete og usikkert" (i mangel på bedre ord). Jeg fikk aldri bra på muntlig siden jeg ikke fikk særlig med betenkningstid :hrm:

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skal opp til Geografi, Samfunnsfag og Matte S1 nå til høst. Tror det skal gå greit. Jeg har ihvertfall skrevet ned notater for hvert kap. i samfunnsfag om jeg nå innser var helt unødvendig! Du burde heller sette deg inn i kompetansemålene, og skrive et ark med notater til hvert enkelt av dem slik at det blir lett å se hva du skal snakke om på eksamen.

 

Har ikke begynt å lese til Geografi og S1 ennå, men jeg er nokså interessert i Geografi at jeg tror jeg neiler 6ern.

Lenke til kommentar

Tok geografi og samfunnsfag selv i VG2 i fjor pga hadde ikke fagene i første klasse. Leste begge bøkene, tok (litt) notater, lagde grundige svar til alle kompetansemålene. Holdt meg oppdatert på nyheter i samfunnet (les aviser,,,se dagsnytt18,,,urix osv) og relatert til geografi. Fikk 6, vil si at det er relativt lette fag.
Tar 1P nå for å bytte ut 1T selv, hvordan har du gått fram med å øve? Nettopp ferdig m boka (gadd bare skumme gjennom kapitlene, gjøre de "vanskeligste" oppgavene. Skal gjøre eksamenssett fram mot eksamen nå (se på trendene, altså hvilke oppgaver som vanligvis kommer, terpe på det jeg ikke kan helt 100%).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...