Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hovedlyspærer - Hvem gir best lys?


RAYJO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
høres ut som om det er noe feil med bilen om det varierer så mye i spenning :S har hatt h1 biltemapærer i mange år... bytter ca 1 gang i året...

Jeg har prøvd 10-15 Biltema H7 på nærlyset, både Blue Vision (?) og vanlige. De holder fra noen dager til et par uker. En BlueVision-pære eksploderte i lyskasteren etter et par dager, og spredte masse små blå glassbiter, som, fordi de var varme, smeltet seg inn i reflektor og lykteglass. En av pærene jeg fikk var feilprodusert, selve pæren stod feil i forhold til sokkelen, slik at mørk/lys-grensen og assymetrien var helt på trynet (syntes ihvertfall de jeg møtte før jeg forstod at noe var feil, og byttet den).

 

Andre merker (Osram/GE/Philips) holder opptil 1 år.

 

Vet ikke om andre har samme erfaringer med H1/H4 eller andre fra Biltema, men for H7 sin del må jeg si at selv om det er billig, er det bortkastede penger (med unntak av de som er ekstremt glad i å skifte pærer).

Lenke til kommentar

Har selv prøvd utallige typer Biltema pærer i 12 og 24 volt. Men nå er det definitivt slutt på det, makan til drit skal en lete lenge etter :thumbdown: . Dårlig lys er ofte et problem med reflektoren, men enkelte biltyper er kjent for dårlige lys. Har selv god erfaring med Osram sine pærer av forskjellige slag. Har aldri hørt om kontroll av lyspærer, så en kan fint gå opp litt på watt-styrken, så sant ledningene er dimensjonert for det. Det gir et betydelig bedre lys, men ikke helt lovlig.

Lenke til kommentar
Jeg er selv ihuga fan av Philips Nightguide. De varer merkbart kortere enn ordinære pærer, men det ekstra lysutbyttet er verdt den lille ekstra utgiften.

 

Hva er egentlig den gjennomsnittlige levetid for denne type pærer kontra ordinære? Har hørt om de som holder kun i et par mnd... :roll:

Lenke til kommentar

De holder lengre enn et par mnd. Jeg har en bil som blinker med hovedlysene hver gang jeg låser eller låser opp, som jeg vil tro sliter litt ekstra på de, og jeg har de fortsatt minst 6 mnd. Kjører ikke veldig mye, rundt 20.000 km i året.

 

Edit: Snakker nå om Osram Nightbreaker.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Levetid avhenger veldig av spenningen på pærene. 5% økt spenning gir halvert levetid på halogenpærer. Dvs. at har man 12V på pærene, og øker til 12,6V halverer man samtidig levetiden til pæra.

 

Jeg har 14V ut til pærene, og jeg bytter hele settet med 6 pærer (2 nærlys + 4 fjernlys) ca. hver 3. måned.

Lenke til kommentar
Jeg har 14V ut til pærene, og jeg bytter hele settet med 6 pærer (2 nærlys + 4 fjernlys) ca. hver 3. måned.

Er alle pærene gått da? Jeg har ladespenning på 14,7 V, men har ikke målt på pærene. Bilen er 10 år og har kjørt ca 160' km. Nærlyspærene byttes 1-2 ggr i året (med unntak for Biltema-pærer, som byttes 1-2 ggr i uka), parklys byttes ca annethvert år. Ila 10 år har jeg byttet en skiltlyspære, et par bremse- og baklyspærer. Blinklyspærene er aldri byttet, og ingen pærer i interiør- eller dashbordbelysning er byttet. Fjernlyspærene er heller aldri byttet.

 

Jeg har sett at en nærlyspære gikk idet bildøren ble lukket mens bilen stod og gikk på tomgang med kjørelysene (=fullt nærlys) på. Kan det være at pærene ikke liker "slag", og også kan ryke på hullete vei?

Lenke til kommentar
Her er noen tester du kan lese deg opp på:

H4

H7

 

Anbefaler Philips X-treme Power på det sterkeste. Hvis de ikke passer bilen din er Osram Night Breaker en god nummer to. Begge pærene har for øvrig ganske dårlig levetid. De jeg har hatt ryker som regel etter maks et halvt år..

Kjøpte Philips X-treme Power H4 til foreldrene sin Ford Focus 2002 tdci stasjonsvogn på sensommeren i forfjor. Den ene røk nå for en uke siden og den andre holder fortsatt. Den har altså holdt i nesten ett og et halvt år, så det er jo ikke så verst. Bilen blir kjørt 20000 km i året med mye småkjøring. Lyset ble litt sterkere og en nyanse hvitere, men det skal sies at lyktene på denne bilen har kommet veldig godt ut i test, så en kan vel ikke forvente et hav av forskjell. Skal i alle fall kjøpe Philips x-treme til min egen Focus når den første standardpæren ryker, så får vi se hvordan det går der.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Jeg har 14V ut til pærene, og jeg bytter hele settet med 6 pærer (2 nærlys + 4 fjernlys) ca. hver 3. måned.

Er alle pærene gått da? Jeg har ladespenning på 14,7 V, men har ikke målt på pærene. Bilen er 10 år og har kjørt ca 160' km. Nærlyspærene byttes 1-2 ggr i året (med unntak for Biltema-pærer, som byttes 1-2 ggr i uka), parklys byttes ca annethvert år. Ila 10 år har jeg byttet en skiltlyspære, et par bremse- og baklyspærer. Blinklyspærene er aldri byttet, og ingen pærer i interiør- eller dashbordbelysning er byttet. Fjernlyspærene er heller aldri byttet.

 

Jeg har sett at en nærlyspære gikk idet bildøren ble lukket mens bilen stod og gikk på tomgang med kjørelysene (=fullt nærlys) på. Kan det være at pærene ikke liker "slag", og også kan ryke på hullete vei?

Det bruker å gå en nærlyspære først, så fortsetter det med en til nærlyspære, og deretter et ras av fjernlyspærer, hvorav hele settet er byttet på 1-2 måneder.

 

Jeg bruker bare Night breaker-pærer, untatt i tåkelysene, og de har jo ikke lang levetid i seg selv.. og med mine modifikasjoner for å få maks spenning på pærene reduseres levetiden enda mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...