Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Frustrert mor "tvinger" datter til å bruke kjørejakke


Anbefalte innlegg

kjørejakka redder nok ikke livet hennes, men å spare henne for stygge brann- og skrapesår vil den nok gjøre. Hva med å la henne velge en kjørejakke selv? det finnes vel skjulte kjørejakker også?

En skinnjakke funker vel like godt som en kjørejakke, hun liker ikke tilfeldigvis å gå i skinn?

 

Men du mor, hvorfor håndledd, albue og knebeskyttere på rollerblades? det er en del av det å vokse opp å få skrubbsår på hender og knær.... overbeskyttede barn er bevist å ikke klare seg like godt i livet vet du

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjørejakka redder nok ikke livet hennes, men å spare henne for stygge brann- og skrapesår vil den nok gjøre. Hva med å la henne velge en kjørejakke selv? det finnes vel skjulte kjørejakker også?

En skinnjakke funker vel like godt som en kjørejakke, hun liker ikke tilfeldigvis å gå i skinn?

 

Men du mor, hvorfor håndledd, albue og knebeskyttere på rollerblades? det er en del av det å vokse opp å få skrubbsår på hender og knær.... overbeskyttede barn er bevist å ikke klare seg like godt i livet vet du

Om du trikser på rollerblades eller skateboard, eller særlig kjører ramper, uten beskyttelse er du rett og slett dum. I min barndom kjørte vi utfor betongtrapper, hadde kappløp ned P-hus, og fløy høyt i vertikale halfpipes - uten beskyttelse hadde det vært MYE mer skader enn det var. Vi pleide bruke albue- og knebeskyttere stort sett, men etter 2 knekte håndledd fant jeg selv ut at håndleddsbeskyttelse og var en god idé.

Lenke til kommentar

Bra jobbet, "mor". Synes du fortsatt skal stå på bruk av kjørejakke. Selv om det bare er 50km/t, selv om man kan treffe et objekt rett i fronten, selv om armbrudd ikke stoppes av jakken, selv om det finnes mange andre elendige unnskyldninger. Gode holdninger til sikkerhet i trafikken kan godt startes tidlig.

Men det er definitivt en ide å ta med avkommet for å handle noe som er mer sannsynlig å bli likt og brukt. For moped trenger det ikke være skinn, det må gjerne være goretex-jakke med kevlarforsterkninger osv. Du kan få skinnjakke som ser ut som en vanlig skinnjakke, den har bare nesten usynlig padding på skuldre og albuer. Samme med "allværsjakke".

Lenke til kommentar

 

kjørejakka redder nok ikke livet hennes, men å spare henne for stygge brann- og skrapesår vil den nok gjøre. Hva med å la henne velge en kjørejakke selv? det finnes vel skjulte kjørejakker også?

En skinnjakke funker vel like godt som en kjørejakke, hun liker ikke tilfeldigvis å gå i skinn?

 

Men du mor, hvorfor håndledd, albue og knebeskyttere på rollerblades? det er en del av det å vokse opp å få skrubbsår på hender og knær.... overbeskyttede barn er bevist å ikke klare seg like godt i livet vet du

Om du trikser på rollerblades eller skateboard, eller særlig kjører ramper, uten beskyttelse er du rett og slett dum. I min barndom kjørte vi utfor betongtrapper, hadde kappløp ned P-hus, og fløy høyt i vertikale halfpipes - uten beskyttelse hadde det vært MYE mer skader enn det var. Vi pleide bruke albue- og knebeskyttere stort sett, men etter 2 knekte håndledd fant jeg selv ut at håndleddsbeskyttelse og var en god idé.

 

klart, driver man på den måten så er det nødvendig med beskyttelse... men jenter triller stort sett rundt i nabolaget og thats it.. .

Lenke til kommentar

Et veldig godt innlegg fra trådstarter her. Som nevnt, argumentene er på din side. Men dessverre, jeg liker sammenligningen med syklister her. Mopeder i 45 kilometer i timen og gærne syklister på vei hjem fra jobb må ha tilnærmet lik risiko for skader.

 

Jeg bruker kjøreutstyr på lengre motorsykkelturer, men dessverre er ikke dette noe jeg velger å bruke i hverdagen/bykjøring, altså i fartsgrenser som ikke er høyere enn rundt 60. Hvorfor? Fordi det er upraktisk med ekstra utstyr når målet med kjøringen er å komme seg til og fra skole, jobb, butikk, trening etc. Og da velger jeg å ta denne risikoen.

 

Denne er vel grei på gutter? http://www.xlmoto.no/mc-kevlar-hoodie-course

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes dette er en god innstilling og du er en god mor. Som ung voksen begynner jeg først "nå" og skjønne hvorfor min mor gjorde mye av det hun gjorde, ting jeg selv kommer til å gjøre om jeg får barn selv, men som jeg hatet som barn/ungdom.

Selv tok jeg mc-lappen (lett) som 16-åring, og tunglappen noen år senere. Brukte alltid kjøreutstyr. En motorsykkel er så klart noe litt annet enn en scooter. Men selv om en scooter (lovlig) kjører saktere og ikke kjører på høyhastighetsveier, er det på mange måter farligere enn enn motorsykling. En scooter har langt dårligere kjøreegenskaper, gir dårligere beskyttelse, er mindre synlig og har enormt mye dårligere bremser. 

Div statistikk jeg husker fra min tid under opplæring: velter man på tohjuling i 80km/t vil man skli i 12 sekunder på bakken. Man kan jo selv tenke seg til hva som skjer med en menneskekropp som beveger seg i 12 sekunder på asfalt fra 80km/t til 0km/t. Sjansen for å dø på motorsykkel er 12 ganger høyere enn i bil, tilsvarende å kjøre bil med 0.8 i promille. 

Synes det er helt innenfor at du tvinger henne å bruke kjørejakke. Bedre å ha en opprørsk og sint tenåring enn en som ikke har hud. 

Lenke til kommentar

Skal ikke mer til...  :( Man kan såklart ha max uflaks, men en hjelm på sykkel er faktisk ikke dumt... Man ser jo i sykkelritt hva en 40 km velt gjør med bar hud... Er neimen ikke pent...

 

 

Denne er vel grei på gutter? http://www.xlmoto.no/mc-kevlar-hoodie-course

 

Den var faktisk tøff i tillegg... Litt for løstsittende til å ha det foreslåtte sikkerhets utstyret på innsiden da... Bruker alltid albue og rygg beskytter uavhengig av jakka jeg, tok ut den rygg plata som satt orginalt i jakka da den er litt for løstsittende til at jeg stoler på at den har noe effekt... Dessuten er det greit med nyrebelte som en liksom får med på kjøpet med rygg beskyttelsen..

 

Den hoodien kunne faktisk vært fin på jenter og den...  :) XLMoto har mye bra de 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...