Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

Ny rekord for oljeprisen i dag med $121.90 (620 kr) for et fat lettolje. Prisen har nesten doblet seg de siste 12 månedene. I statsbudsjettet for i år er det estimert oljeinntekter utfra 360 kr/fat.

 

Hva tror dere vil skje framover? Personlig tror jeg vi ser $130 i sommer og $160 neste år. Særlig Kina og India vil etterspørre mer olje, mer enn man greier å produsere.

 

800px-Oil_Prices_Medium_Term.png

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ny rekord for oljeprisen i dag med $121.9 (620 kr) for et fat lettolje. Prisen har nesten doblet seg de siste 12 månedene. I statsbudsjettet for i år er det estimert oljeinntekter utfra 360 kr/fat.

 

Hva tror dere vil skje framover? Personlig tror jeg vi ser $130 i sommer og $160 neste år. Særlig Kina og India vil etterspørre mer olje, mer enn man greier å produsere.

 

800px-Oil_Prices_Medium_Term.png

 

Det er delvis en megatrend, og delvis en funksjon av svak dollar som skaper spekulasjon i futures markedet mer enn virkelig tilbud og etterspørsel. Hvis det holder seg, tror jeg prisen på sukker vil gå dramatisk opp, og langt på vei overgå og dra ifra prisøkningen på olje.

Lenke til kommentar

I tillegg styrker dollaren seg , mens oljen stiger. Det motsatte av hva som forholdsvis feilaktig blir hevdet av de såkalte "oljeanalytikerne".

 

Egentlig tror jeg de får fyken om de tror på høy pris. Kanskje fordi det også betyr at du er negativ til økonomien fremover generelt, og da vil ikke noen handle finanstjenester av selskapet de representerer.

Lenke til kommentar
I tillegg styrker dollaren seg , mens oljen stiger. Det motsatte av hva som forholdsvis feilaktig blir hevdet av de såkalte "oljeanalytikerne".

 

Egentlig tror jeg de får fyken om de tror på høy pris. Kanskje fordi det også betyr at du er negativ til økonomien fremover generelt, og da vil ikke noen handle finanstjenester av selskapet de representerer.

 

Jeg mener det er vanskelig å spå, fordi markedet er så irrasjonelt. Det er ekstremt mye spekulasjon som blir selvoppfyllende. Det nytter ikke å se på tilbud og etterspørsel for å forklare det markedet som er nå, da skulle prisen vært mye lavere. Det sikkert derfor de spår prisen lavere. Men spekulasjonen og testosteron mengden i markedet er så stor, at den egentlige etterspørselen og det egentlige tilbudet betyr ikke lenger noenting. Spekulantene skal jo tilføre markedet likviditet, men nå skaper de markedet, tror jeg da. :!: Kanskje prisene vil holde seg høye helt til det blir mer synlige bevis på at tilbudet blir lavere, og det så bare tar av enda mer. Det er og mye råvarefond og lignende, som stadig tilfører markedet long posisjoner.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
$124.70. Vi har dermed fått en dobling av oljeprisen på 12 måneder.

Det er egentlig merkelig hvor lite det betyr for bensinprisen. For 12 måneder siden kostet bensinen ca 11,50* i Tromsø. Nå koster den ca 13,50*. Altså 17% økning selv om råvaren har steget med 100%. Dieselen ligger ca 50 øre høyere.

 

* Tromsø har ikke bompengesystem. I stedet for har vi en lokal avgift på 65 øre/liter. Drivstoffprisene er altså ikke representable for andre deler av landet.

Lenke til kommentar

Ja, det sies at marginene til mellomleddet (rafineringsprosessen) og sluttbrukerleddet (bensinkjedene) har gått kraftig ned. Prisen i USA ved pumpene har gått opp ca. 50% det siste året, altså ikke i nærheten så mye som råoljen (100%). Men dette kan ha sammenheng med gamle kontrakter. Det er vanlig å inngå avtaler om pris mange måneder i forveien.

 

I Norge blir det enda mindre merkbart da ca. 60% av pumpeprisen er faste avgifter (5-6 kr/liter) + moms (ja, det er til og med moms på avgiftene). I Tromsø nærmere 65%. I USA er kun 20% av pumpeprisen avgifter/moms.

 

EDIT: Også dollarkursen selvsagt. Den har falt betydelig de siste 12 månedene og sammen med de faste avgiftene gjør det at Ola Nordmann kun har merket 1 krone eller 2 i forskjell fra i fjor.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Ja, vi (staten) får over tre ganger ganger så mye for oljen enn det som har vært normalt de siste tiårene (rundt 200 kroner/fat).

 

MEN kostnadene for å hente opp oljen og finne ny olje øker hele tiden da de enkleste/beste feltene allerede er brukt opp/i ferd med å brukes opp. Samtidig går oljeproduksjonen på norsk sokkel kraftig nedover (rundt 10% mindre utvinning for hvert år som går).

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Norge får nok inn rundt 100-120 milliarder ekstra i år grunnet den høye oljeprisen dersom den holder seg jevnt resten av året.

Nå har vi jo også tapt noe enormt på oljefondet det siste året.

 

Jeg blir bare mer og mer sikker på at oljefondet er en katastrofalt dårlig måte å investere pengene på sammenlignet med å senke produksjonen og på den måten presse markedet, norge skulle gått sammen med Russland og OPEC. I værste fall går børser flatt i mange år og taper seg masse i real verdi, mens råvarer tar helt av. Oljefondet lever litt i forrige paradigme tror jeg.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Ja, det virker som priselastisiteten på olje er ganske lav så en jevnt lavere produksjon ville nok gitt høyere avkastning over en lengre periode.

 

I tillegg får man mer ut av reservoarene ved å pumpe oljen sakte i stedet for raskt.

 

kanskje noen kan forklare meg åssen conocophillips kan greie å pumpe ut olje til 2050, istedenfor 2027 ? ved å øke produksjonen. Det høres ut som en gedigen bløff.

Lenke til kommentar

Nåvel. På de plattformene jeg har vært på så gjøres nå egentlig alt mulig for å få opp oljen enda litt raskere. Gasslift, vanninjeksjon (hindrer også innsynking), syrevask, wireline osv.

 

Men ellers så ser det ut som jeg bare kan selge blien hvis denne utviklingen fortsetter.

 

Edit: Ny og forbedret teknologi gjør en i stand til å ta ut mye mer olje. For eksempel så pågår det på Ekofisk B wireline arbeid. En regner med å kunne ta ut 10 000 fat mer i døgnet når denne jobben er ferdig. Ellers så skal det bygges nye og utbedre de andre plattformene for tilsammen 100 milliarder kroner (++) som gjør de i stand til å ta ut enda mer.

Endret av Snesopp
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...