Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

"Termofysikkens første lov:

 

Forandringen av indre energi er lik summen av arbeid og varme. "

 

"Indre energi = Indre kinetisk energi + indre potensielle energi "

 

Når vi tilfører systemet varme vil den indre kinetiske energien øke og temperaturen vil øke. 

 

Den indre energien øker når vi tilfører mer arbeid, men hva er det som øker? Den kinetiske eller den potensielle? Vil temperaturen stige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med tilfører mer arbeid? Dersom du tilfører energi til ett legeme så fører det til: Arbeid, økt temperatur eller begge deler. Tilfører du ett legeme X joule så blir det lik Y nm*Zkelvin.

 

Ble litt feil i farta. Termofysikkens 1. lov sier at den indre energien vil vil øke når vi gjør arbeid på systemet. Men er det den indre potensielle- eller den indre kinetiske energien til systemet som vil øke?

Lenke til kommentar

EDIT: Leste feil. Scroll videre.

 

 

post-388593-0-22179600-1447691828_thumb.jpg

 

Når sirklene var antatt som bølgetopper ble det slik:

 

P1, dobbel bølgetopp

P2, nullutslag

P3, Dobbel bølgebunn

P4, Verken dobbel bølgetopp/-bunn eller nullutslag

P5, Nullutslag

 

Deretter på b) tenkte jeg at det må være det motsatte, bare at P4  forble slik som det var. Men dette stemmer ikke.

 

P2, P4, og P5 skal være dobbel bølgebunn. Hvorfor/hvordan?

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

To satelitter A og B går i bane rundt jorden. A går i en lavere bane enn B. Hva kan vi helt korrekt si er sant?

1: A har størst kinetisk energi
2: A har lavere sentripetalakselerasjon enn B
3: A har lengre omløpstid enn B
4: A har lavere banefart enn B

 

Noen som har peiling? Er helt blank, føler at alt er feil >_>

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Hei! Trenger hjelp til en oppgave som handler om Newtons lover:

 

Et lodd henger i en kraftmåler. Så senker du loddet ned i et kar med vann. Vannkaret står oppå en vekt. Vil kraftmåleren vise mer, mindre eller det samme? Begrunn ved hjelp av Newtons lover.

 

 

Noen som vet hvordan man skal løse denne?

Lenke til kommentar

Det er en oppgave jeg ikke forstår. 

 

Vi sender rødt lys og fiolett lys gjennom hver sin dobbeltspalte. Blir lysmaksimaene mer spredt på fiolett eller rødt lys? Forklar dette ved å bruke interferensformelen: 

 

post-388593-0-09736200-1448652648.jpg

 

Fasiten sier følgende 

 

post-388593-0-50865400-1448652997_thumb.jpg

Dette er grei. 

post-388593-0-62933200-1448653015_thumb.jpg

 

Veiforskjellen - når f.eks n=1 - blir mindre for fiolett lys da bølgelengden er mindre. 

 

Men så sies det at ettersom veiforskjellen er mindre så ligger det første lysmaksimumet for fiolett lys nærmere 0.orden enn det første lysmaksimumet for rødt lys.

 

 

Hva har denne veiforskjellen å si om lysmaksimaene blir mer spredt eller ikke?

Endret av 28teeth
Lenke til kommentar

NOEN SOM KAN VÆRE SÅ SNILLE Å HJELPE?

 

- Planet X har radius R og masse M. Planet Y har radius 2R og masse 2M. Tyngden til en person på planet X er G. Hva blir tyngden til samme person på planet Y?

Svaralternativer:

1) 2G

2)G

3) G/2

4) G/4

 

Jeg skjønner bare ikke hvilken formel jeg skal ta utgangspunkt i. :-(

Lenke til kommentar

Hvor mange formler kjenner du til som inneholder radius og masse? Burde gå fort å eliminere de som ikke passer.

Please hjelp meg.

 

de jeg kan er F= (gamma) Mm/r2

 

og F=ma=mv2/r.

 

Jeg får bare ikke til å sette opp uttrykk. Eller jeg fikk det på en måte til, men jeg skjønner ikke hvorfor det er riktig. Skjønner jo at F=F* osv, men jeg trenger fortsatt hjelp. :-(

Lenke til kommentar

 

Hvor mange formler kjenner du til som inneholder radius og masse? Burde gå fort å eliminere de som ikke passer.

Please hjelp meg.

 

de jeg kan er F= (gamma) Mm/r2

 

og F=ma=mv2/r.

 

Jeg får bare ikke til å sette opp uttrykk. Eller jeg fikk det på en måte til, men jeg skjønner ikke hvorfor det er riktig. Skjønner jo at F=F* osv, men jeg trenger fortsatt hjelp. :-(

 

Siden det ikke er snakk om fart kan du stryke den andre formelen. Da er det bare å sette inn i den første og se hva som skjer for begge planetene.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange formler kjenner du til som inneholder radius og masse? Burde gå fort å eliminere de som ikke passer.

Please hjelp meg.

 

de jeg kan er F= (gamma) Mm/r2

 

og F=ma=mv2/r.

 

Jeg får bare ikke til å sette opp uttrykk. Eller jeg fikk det på en måte til, men jeg skjønner ikke hvorfor det er riktig. Skjønner jo at F=F* osv, men jeg trenger fortsatt hjelp. :-(

 

Siden det ikke er snakk om fart kan du stryke den andre formelen. Da er det bare å sette inn i den første og se hva som skjer for begge planetene.

 

jeg klarte det. :-) Kunne du hjulpet meg med en til?

 

En gjenstand med tyngde G glir i en sirkulær loop uten å falle ut. Vi ser bort fra frikjson. Hva vil normalkraften minst være i bunnen av loopen?

6G, 5G, 2G eller G?

Lenke til kommentar

To satelitter A og B går i bane rundt jorden. A går i en lavere bane enn B. Hva kan vi helt korrekt si er sant?

 

1: A har størst kinetisk energi

2: A har lavere sentripetalakselerasjon enn B

3: A har lengre omløpstid enn B

4: A har lavere banefart enn B

 

Noen som har peiling? Er helt blank, føler at alt er feil >_>

 

Nei, eg ser heller ikkje at noko av det vil vere "helt korrekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...