Gå til innhold

Rykte - Canon EOS 5D Mark 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette stemmer er det såvidt jeg ser ingen bomber, men heller en safe og konservativ oppgradering - noe som og vil antagelig gjøre at mk2's bruktpris ikke vil falle drastisk med det første.

 

Nå vil det koke ned til hva bildekvalitet mk3 leverer og ikke minst pris - og en ditto mot Nikons D800.

 

Tor

Lenke til kommentar

Om de bildene stemmer, er jeg ganske lite fornøyd med at de har flytta av/på-bryteren. Nå må man bruke to hender for å slå på kameraet, noe som potensiellt kan gjøre at man mister bilder. Jeg har ofte blits med softboks i venstre hånd, og da er det viktig å ha god tilgang til essentielle funksjoner med bare høyrehanda.

 

Edit: Tenker på dette bildet:

5d3back.png

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Om de bildene stemmer, er jeg ganske lite fornøyd med at de har flytta av/på-bryteren. Nå må man bruke to hender for å slå på kameraet, noe som potensiellt kan gjøre at man mister bilder. Jeg har ofte blits med softboks i venstre hånd, og da er det viktig å ha god tilgang til essentielle funksjoner med bare høyrehanda.

Ser ikke problemet. Du slår jo på kamera når du tar det ut av sekken og slår det av igjen når du putter det vekk?

Lenke til kommentar

Om de bildene stemmer, er jeg ganske lite fornøyd med at de har flytta av/på-bryteren. Nå må man bruke to hender for å slå på kameraet, noe som potensiellt kan gjøre at man mister bilder. Jeg har ofte blits med softboks i venstre hånd, og da er det viktig å ha god tilgang til essentielle funksjoner med bare høyrehanda.

Ser ikke problemet. Du slår jo på kamera når du tar det ut av sekken og slår det av igjen når du putter det vekk?

 

Enig. Jeg har alltid bryteren i On posisjon når jeg har det ute av baggen. Da skrur det seg på automatisk når en trykker på utløseren om det har gått i dvale modus. Null problem. Layouten er forresten nesten helt lik som på 7D.

Lenke til kommentar

Og etter man er ferdig skjer det noe som man gjerne vil ta bilder av - da er det kjekt å kunne spare sekunder på å kunne plukke opp kamera og blits med hver sin hand, slå på og være klar til å ta bilder. Sekunder kan være verdt en hel del i mange tilfeller...

 

Edit: 7D har uansett lock-bryteren på samme plass - hvorfor ha to brytere for to funksjoner som fungere like godt med én? It makes no sense.

 

Edit2: Vil nesten påstå at å flytte på-knappen på den måten, er en like idiotisk designfeil som å ikke gi tilgang til ISO-knappen på pro-serien til Nikon med kun høyrehanda. Kamerahus burde være tilgjengelige med kun ei hand.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Og etter man er ferdig skjer det noe som man gjerne vil ta bilder av - da er det kjekt å kunne spare sekunder på å kunne plukke opp kamera og blits med hver sin hand, slå på og være klar til å ta bilder. Sekunder kan være verdt en hel del i mange tilfeller...

 

Edit: 7D har uansett lock-bryteren på samme plass - hvorfor ha to brytere for to funksjoner som fungere like godt med én? It makes no sense.

 

Ikke enig, jeg synest bryterplasseringen er mere fornuftig på 7D enn på mine tidligere camera fra canon . Og en annen ting, om jeg er ute og tar bilder så er camera på hele tiden, selv om jeg legger det i bagen fordi det går selv i dvalemodus.

Er kamera av og du må montere blits på det så står faktisk på knappen plassert slik at du uten problem kan slå den på i samme bevegelsen som du fører blitsen opp mot kamera, med den gamle metoden måtte dujo montere blitsen først og så slå på kamera med høyre hånd .....

Så nei dette tar ikke lengre tid, heller tvert om....

Lenke til kommentar

Montere blits? Om jeg bruker blits er da den kobla til blitssynckabelen - som igjen er kobla til huset, uansett. Senest i går hadde jeg behov for å ta bilder KJAPT etter å ha pakka ned kameraet etter et intervju med en argentisk kunstner. Heldigvis hadde jeg pakka ned kamera og blits fornuftig - sammenkoblet og klar til bruk, og fikk tatt de bildene.

 

Kan ikke skjønne at det er negativt på noen som helst måte at kameraets essentielle funksjoner er tilgjengelig med én hand. Å bruke to er dog ergonomisk nederlag etter min mening.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Montere blits? Om jeg bruker blits er da den kobla til blitssynckabelen - som igjen er kobla til huset, uansett. Senest i går hadde jeg behov for å ta bilder KJAPT etter å ha pakka ned kameraet etter et intervju med en argentisk kunstner. Heldigvis hadde jeg pakka ned kamera og blits fornuftig - sammenkoblet og klar til bruk, og fikk tatt de bildene.

 

Kan ikke skjønne at det er negativt på noen som helst måte at kameraets essentielle funksjoner er tilgjengelig med én hand. Å bruke to er dog ergonomisk nederlag etter min mening.

 

 

Ingen sier at det er negativt, jeg erfarer bare det motsatte av deg og jeg er ikke alene om det, så det virker heller som du ikke vil akseptere det .

Om en skal montere en blits via kabel så monteres den jo ved siden av på knappen og den tiden det tar ekstra å skyve på knappen over til høyre samtidig som en skal montere kabelen er mikroskopisk for de som kan det, det tar ikke lengre tid enn å flytte tommelen på høyrehånden helt nederst på kamera,treffe knappen og slå det på. er kabelen koplet på som i ditt tilfelle kan en med knappen oppå kameraet faktisk slå det på raskere,da en kan gjøre det samtidig som en løfter opp kamera og trenger ikke vente helt til kameraet er løftet klar av vesken, ja jeg setter det på spissen. Men her snakker vi jo flisespikking og hve en venner seg til . :cool:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva du babler om. Hvis alt er montert fra før av (som det var i går, etter jeg hadde pakka ned utstyret) - hvordan kan det da ta lengre tid å skru på kameraet med høyre hånd, blitsen med venstre og starte å knipse? Det er faktisk ikke snakk om å spikke fliser, sekunder kan telle mye. Hvis påknappen flyttes om så to hender må til for å slå på kameraet, kan jeg tape sekunder før jeg får tatt bilder, og det kan være problematisk.

 

Jeg aksepterer gjerne at dere er uenige med meg når det gjelder plassering - men det betyr heller ikke at jeg nødvendigvis må være enig med deres konklusjon.

Lenke til kommentar

Sekunder kan være verdt en hel del i mange tilfeller...

Det er så, men hvorfor skru av kameraet når du er ute på oppdrag? Når jeg reiser ut så står kameraene på allerede når jeg setter meg i bilen - og blir ikke slått av igjen før jeg er hjemme. Det er en viktig grunn for å ha en dvalefunksjon..

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid man kan forutse alt - kanskje dukker noe viktig opp etter man egentlig er ferdig med oppdraget? Eller før? Da er det greit at utstyret er utformet på en slik måte at man kjapt kan begynne å bruke det.

 

Edit: Ser heldigvis ut som Canon er fonuftige nok til å beholde den "gamle" plasseringa av påknappen på 1D X:

EOS-1D_X_4_2.jpg

 

Edit2: Dvalefunksjon er ikke noe godt alternativ - plutselig dulter man borti liveview-knappen, og kameraet begynner å sluke batteri.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva du babler om. Hvis alt er montert fra før av (som det var i går, etter jeg hadde pakka ned utstyret) - hvordan kan det da ta lengre tid å skru på kameraet med høyre hånd, blitsen med venstre og starte å knipse? Det er faktisk ikke snakk om å spikke fliser, sekunder kan telle mye. Hvis påknappen flyttes om så to hender må til for å slå på kameraet, kan jeg tape sekunder før jeg får tatt bilder, og det kan være problematisk.

 

Jeg aksepterer gjerne at dere er uenige med meg når det gjelder plassering - men det betyr heller ikke at jeg nødvendigvis må være enig med deres konklusjon.

 

Nei du skjønner ikke, tydeligvis synser du bare og har ikke erfaring fra begge deler, men bare må ha rett , lykke til ...

 

PS: folk som er ute på oppdrag og slår av kamera , ber jo om å miste sekunder.

Om kamera er påslått går det selv i dvalemodus og reagerer momentant når en trykker på utløseren, det burde alle som er optatt av å ikke miste sekunder vite og benytte ...

Ingen har bedt deg være enig,men å ytrykke at det andre sier er babbel til tross for at en har erfaring med begge typer bryterposisjon viser jo klart at du ikke aksepterer andres mening .

 

I tillegg er faktisk bryteren for av/på på feks 7D mye lettere å få tak på om en feks er utendørs,bruker hansker osv, noe som sjer svært ofte i det klima vi oppholder oss i .

Den eneste løsningen jeg kan tenke meg var bedre er faktisk den Nikon bruker, der er den oppe til høyre . Løsningen på Canon med bryteren nede bak er tungvint uten tvil, spes som nevnt med bruk av hansker og om en absolutt må slå av kameraet .

Endret av Snekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg er faktisk bryteren for av/på på feks 7D mye lettere å få tak på om en feks er utendørs,bruker hansker osv, noe som sjer svært ofte i det klima vi oppholder oss i .

Den eneste løsningen jeg kan tenke meg var bedre er faktisk den Nikon bruker, der er den oppe til høyre . Løsningen på Canon med bryteren nede bak er tungvint uten tvil, spes som nevnt med bruk av hansker og om en absolutt må slå av kameraet .

Jeg har aldri hatt problemer med 5D-bryteren i kaldt vær. Hvordan greier du å bruke hjulene når det er kaldt, om du ikke greier å slå på kameraet uten å plages?

Lenke til kommentar

Edit2: Dvalefunksjon er ikke noe godt alternativ - plutselig dulter man borti liveview-knappen, og kameraet begynner å sluke batteri.

Prøv før du lager et problem av noe som ikke er et problem i praksis. Jeg har alltid skrudd mine kamera på straks jeg setter meg i bilen, og som nevnt slår jeg de ikke av før jeg er hjemme igjen. Og selv om jeg har holdt på fra morgen til kveld, og opp og ned av ryggsekk osv har jeg aldri gått tom for strøm pga annet enn flere fulle minnekort.

 

Det avbildete er samme plasseringen som er på 7D, og jeg tviler på Canon hadde videreført løsning nå lenge etter den bli innført hvis de hadde fått mange klager på at plasseringen var et reelt problem.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært i situasjoner hvor jeg har vært nesten tom for strøm på batteriet i kamera på grunn av at LiveView uheldigvis har slått seg på under transport. Så ja, det er et reelt problem.

 

Canon har forøvrig ikke videreført løsningen til 1D X - så hva de tenker er best løsning, vet nok bare de selv. Personlig vet jeg hva jeg foretrekker - og har ingen problemer med at andre har andre meninger.

Lenke til kommentar

I tillegg er faktisk bryteren for av/på på feks 7D mye lettere å få tak på om en feks er utendørs,bruker hansker osv, noe som sjer svært ofte i det klima vi oppholder oss i .

Den eneste løsningen jeg kan tenke meg var bedre er faktisk den Nikon bruker, der er den oppe til høyre . Løsningen på Canon med bryteren nede bak er tungvint uten tvil, spes som nevnt med bruk av hansker og om en absolutt må slå av kameraet .

Jeg har aldri hatt problemer med 5D-bryteren i kaldt vær. Hvordan greier du å bruke hjulene når det er kaldt, om du ikke greier å slå på kameraet uten å plages?

 

Hallo i luken.

Hvem var det som snakket om å miste et sekund eller to ??????

Prøv begge bryterne med et par hansker på så får du se .

Hansker som jeg bruker ved fotografering har et gripebelegg på fingrene så å bruke hjulene blir ikke noe problem , men å "finne" den lille bryteren å slå den over blir med en gang mere knotet og vanskeligere enn bryteren som står lett tilgjengelig på 7D

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...