Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett alt som er å få kjøpt i dag er bra. Meget bra faktisk.

 

Jeg selv har gått over til speilløst og foretrekker det. Men jeg kan ikke si noe om det passer deg.

 

For å kunne hjelpe deg, så kan jeg tenke meg at du svarer på disse spørsmålene.

 

Hva slags kamera har du i dag?

Hva liker du med det kameraet?

Hva liker du ikke med det kameraet?

Hva liker du å fotografere?

Er det noen typer bilder som du liker veldig godt, og kan tenkte deg å ta selv?

Kan du tenke deg å kjøpe mer utstyr etterhvert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort sett alt som er å få kjøpt i dag er bra. Meget bra faktisk.

 

Jeg selv har gått over til speilløst og foretrekker det. Men jeg kan ikke si noe om det passer deg.

 

For å kunne hjelpe deg, så kan jeg tenke meg at du svarer på disse spørsmålene.

 

Hva slags kamera har du i dag?

Hva liker du med det kameraet?

Hva liker du ikke med det kameraet?

Hva liker du å fotografere?

Er det noen typer bilder som du liker veldig godt, og kan tenkte deg å ta selv?

Kan du tenke deg å kjøpe mer utstyr etterhvert?

 

Takk for svar! :)

 

I dag har jeg Nikon 3200, og det er så og si ikke noe jeg liker med det. Det får jo selvsagt til å ta fine bilder og slikt! Jeg har prøvd en D600 og ble forelsket i det men det ble for dyrt for meg.

 

3200 er et litt lite kamera, og sitter ikke så godt i hånden når du tar bilder synes jeg. Foretrekker et som sitter mye bedre i hånden, og et som har en større brikke og får til mer detaljerte bilder. jeg finner det også litt vanskelig å få perfekt fokus med det, i og med at det er litt lite.

 

Jeg er veldig glad i å ta naturbilder, men liker også å ta bilder i studio og slikt.

 

Jeg synes bilder av dyr og store landskap er fint. Liker også bilder som er silhuett aktig.

 

Skal selvfølgelig kjøpe mer utsyr etterhvert! :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært innom D3100(eldre versjon av det du har, veldig likt), D7000 og D700. Har også erfaring med D90, Canon 5D MKII, Canon 7D og 60D. Har dog ikke eid noen av de nevnte canon-kameraene.

 

Endte selv opp med D700 fremfor D3100 og D700 fordi:

- Bedre ergonomi, perfekt for mine hender

- Gode kontrollere, mange knapper og jul

- Fullformat(gir fordeler som stor og lys søker + god ISO-ytelse)

- Autofokusmodulen er veldig god(Dog ikke veldig mye bedre enn D7000, merkbart bedre enn D3100)

- Værtetting

 

Fordeler/ulemper med å eventuelt gå for Canon 5D MKII, 7D eller 60D fremfor Nikonalternativene:

7D: God autofokus, trolig bedre enn D7000, usikker på om det er bedre enn D7100. Dessverre har 7D litt eldre sensor, som gjør det dårligere enn sine konkurrenter på ISO-ytelse. God videomodus.

 

60D: Samme sensor som 7D, dessverre. Flippskjerm kan være et pluss. God videomodus. Ganske god ergonomi, dog mindre enn D700 og 5D MKII.

 

5D MKII: Høy oppløsning kan være en fordel. Stor og lys søker, ca i samme liga som D700. Bedre ISO-ytelse enn crop-alternativene(D7000, D3100, 60D, 7D) - dog et lite hakk bak D700 slik jeg opplever det. God videomodus. Det som for meg er totalt dealbreaker for å noensinne skaffe seg 5D MKII er autofokusmodulen. Det går an å jobbe rundt den begredelige autofokusen ved å bare bruke senterpunkt(som fungerer) og låse fokus for så å rekomponere. Problemet med dette er at på store blenderåpninger risikerer man å flytte fokus akkurat nok til at det blir ufokusert.

 

Totalt sett synes jeg D700 gir mest for pengene for øyeblikket - hvertfall om man tenker at crophus har noe dårlig ergonomi og kontrollere, og man er ute etter fullformat sine fordeler. D700 skaffes for 6500 pent brukt. Alt du trenger da er en god normalzoom, eller et par gode faste objektiver(som byr på mer lysstyrke). Jeg vill f.eks. tittet på Tamron 24-70 som fås for 6500 brukt. Ellers kan det være en ide med f.eks. 50 f1.4, 35/1.4 fra Sigma eller Nikons knallgode 85 f1.8G. Hva du velger av objektiv avhenger av behov.

 

Bruker selv D700 og tar en del naturbilder, og dette er kitet som har fungert best for meg hittil:

Samyang 14mm f2.8

Tamron 24-70 f2.8 VC

Sigma 50mm f1.4

Sigma 150mm f2.8 Macro(uten OS)

 

Har supplert med en ekstra 50mm f1.2, men dette er mest pga det har en ekstremt flott bokeh - noe du ikke nødvendigvis vil legge penger i. Litt sært objektiv med manuell fokus.

 

For å runde av kan jeg si at megapixler ikke nødvendigvis har så mye å si. Ut i fra egen erfaring er D700s 12mp mer enn nok når det er kombinert med gode objektiver. Printet et bilde tatt med 24-70en i 70x140cm, og det ble mer enn skarpt nok.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Hmm, du skriver du synes D3200 tar fine bilder og slikt, men vil gjerne ha et kamera som får til mer detaljerte bilder... Det høres ut som bildekvaliteten hovedsaklig er begrenset av dårlig optikk eller teknikk. Jeg lurer på om det stemmer. Hvilken optikk har du i dag? Kan du beskrive noen situasjoner du får for lite detaljer? Hva får deg til å tenke at større sensor løser problemet?

 

D3200 har en ergonomi tilpasset relativt små hender. Et batterigrep kan hjelpe på situasjonen for en billig penge, men det er bare en halvveis løsning. Et større kamerahus kan være bedre.

 

Når du skriver at det er vanskelig å treffe fokus perfekt, tror du større søkerbilde kunne hjulpet? Eller split-eye-søker? Se demo her.

 

Alle dagens systemkamera er gode for både dyr, landskap, studio og siluettbilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

D3200 er et litt lite kamera, og sitter ikke så godt i hånden når du tar bilder synes jeg. Foretrekker et som sitter mye bedre i hånden, og et som har en større brikke og får til mer detaljerte bilder. jeg finner det også litt vanskelig å få perfekt fokus med det, i og med at det er litt lite.

Større kamera og bedre ergonomi er det ikke vanskelig å finne. Hvis du vil fortsette med Nikon er D5300 eller D7100 de to neste skrittene opp. D5300 er ikke mye større, men er litt bedre og har vridbar skjerm hvis du er interessert i det. D7100 er en mer solid oppgradering med bedre byggekvalitet, litt større kamera, litt større søker - stort sett en oppgradering på alle områder unntatt bildekvaliet.

 

Bedre bildekvalitet finner du neppe på noe kamera uten å gå opp til fullformat. Sensorene i D5300 og D7100 er muligens et lite hakk bedre, men neppe synlig på vanlige bilder. Samme gjelder modeller fra Sony-, Pentax og Canon. Du kan få andre fysiske egenskaper, men bare marginal forbedring av bildekvalitet.

 

Jeg vil for øvrig hevde at bildekvalitet med fullformat også er svært lik - under veldig mange forhold. Men fullformat gir en fordel på veldig høy ISO, og gjør det også lettere å få tynn dybdeskarphet hvis du er på jakt etter det.

 

De mer avanserte modellene gir i utgangspunktet bedre autofokus og litt større søker, men ikke fullformatstørrelse på søkeren. Det skal imidlertid ikke være noe problem å få skarpe fine bilder med D3200 også, så ikke forvent (vesentlig) mer detaljrike bilder ved å bytte kamera, da er nok bedre objektiv en viktigere oppgradering. Jeg ville også få sjekket D3200 hvis du har problemer med å få skarpe bilder, det må jo være så nytt fortsatt at eventuelle feil dekkes av garanti/kjøpslov - forutsatt at du ikke kameraet eller linsen har blitt skadet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...