Gå til innhold

Rykte: Canon roadmap 2015


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er de første spesifikasjonene til 5Ds og 5DsR lekket fra Canon, får bare minne på at dette fortsatt er rykter.

 

The specs look impressing:

  • 50.6MP full-size CMOS sensor
  • 5DS R is without low-pass filter
  • Magnesium alloy body
  • Dust and water sealed
  • Dual processor DIGIC6
  • Regular sensitivity ISO 100-6400
  • Continuous shooting 5 frames / sec.
  • High precision 61-point AF
  • EOS iTR AF
  • 150,000 pixel RGB + IR photometry sensor
  • Added “fine detail” to the Picture Style
  • 1.3x and 1.6x crop shooting mode
  • Customizable “Quick Control Screen”
  • Time-lapse movie
  • Anti-flicker
  • Interval Timer
  • Bulb timer

Edit: ser ut som grunnen for bare ISO 6400 er for å få mer nøyaktige farger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Edit: ser ut som grunnen for bare ISO 6400 er for å få mer nøyaktige farger.

 

Stemmer det med 50.6 MP er det (nesten) samme pikselstørrelse som 7DII og 70D så da kan vi vel forvente omtrent samme kvalitet per piksel som disse kameraene hvis det dreier seg om en ren Canon-sensor. Er det samarbeid med Sony kan vi jo håpe på bedre DR.

Lenke til kommentar

Nå er de første spesifikasjonene til 5Ds og 5DsR lekket fra Canon, får bare minne på at dette fortsatt er rykter.

 

The specs look impressing:

 

  • 50.6MP full-size CMOS sensor
  • 5DS R is without low-pass filter
  • Magnesium alloy body
  • Dust and water sealed
  • Dual processor DIGIC6
  • Regular sensitivity ISO 100-6400
  • Continuous shooting 5 frames / sec.
  • High precision 61-point AF
  • EOS iTR AF
  • 150,000 pixel RGB + IR photometry sensor
  • Added “fine detail” to the Picture Style
  • 1.3x and 1.6x crop shooting mode
  • Customizable “Quick Control Screen”
  • Time-lapse movie
  • Anti-flicker
  • Interval Timer
  • Bulb timer
Edit: ser ut som grunnen for bare ISO 6400 er for å få mer nøyaktige farger.

Hvis ikke Canon har gjort noe spesielt med sensoren så ser jeg på punktet 1.3x og 1.6x crop shooting mode som dem mest spennende nyheten

Lenke til kommentar

 

Hvis ikke Canon har gjort noe spesielt med sensoren så ser jeg på punktet 1.3x og 1.6x crop shooting mode som dem mest spennende nyheten

 

 

Ser ikke hva som skal være så spennende med en crop shooting mode. Det vil jo mest sannsynligvis bare si automatisk cropping, og det kan jo like gode gjøres i ettertid.

 

 

Ellers så kan man jo håpe at prisen ikke vil bli helt oppe i skyene hvis en del av video funksjonene blir borte. For min del kunne de ha hatt 2 modeller, en modell med avanserte video funksjoner og en med enkle. Heller det enn 2 modeller der den eneste forskjellen er et AA filter. Er ikke det som er den enste forskjellen på 5ds og 5dsR ?

 

Håper også at Canon bruker sin egen sensor, synes det hadde blitt litt for dumt hvis det kun skal bli Sony som lager alle sensorene. Det kan jo skade innovasjon, konkurranse, osv.

 

 

Ser ut som 5 februar blir den offisielle lanseringsdagen for 5Ds og 5DsR.

 

5D IV blir lanser utover høsten og blir sannsynligvis en erstatter for 1Ds sier ryktene.

 

Det vil si at 5d IV vokser og blir pro body og skal kjøre sammen med 1d X eller overta for 1d X? Hvis så, så gir det ikke så mye mening for meg. Høres jo ut som at det vil skape en del forvirring å begynne å blande sammen modellene sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil si at 5d IV vokser og blir pro body og skal kjøre sammen med 1d X eller overta for 1d X? Hvis så, så gir det ikke så mye mening for meg. Høres jo ut som at det vil skape en del forvirring å begynne å blande sammen modellene sånn.

 

Jeg tipper 5d IV fortsetter i samm spor, men får 4K video og litt høyere oppløsning. Kan hende vil 1Dx2 ta over for IDxC (som nettopp falt 4000$ i pris) med 4K video.

 

Jeg tror Canon har mange nyheter på gang i år med FF og C300/C500.

Lenke til kommentar

 

Hvis ikke Canon har gjort noe spesielt med sensoren så ser jeg på punktet 1.3x og 1.6x crop shooting mode som dem mest spennende nyheten

 

Der forstod jeg ikke logikken, skal du ha utbytte av fullformatsensor må du jo bruke hele sensoren så sant mulig.

Et hint......du slipper å ha to kameraer.

 

Et annet hint.......du kan spare litt penger på objektiver.

 

Nei spøk tilsides.

Mange vil slippe digital cropping i etterkant og ved å utnytte fullformatsensoren kan landskapsfotografer få nyte all oppløsning så lenge optikken holder mål.

Vil man være fuglefotograf og har en tele vil man ved 1,6 crop få tilsvarende mulighet som ved for eksempel 7D.

For de som er interessert i dette nye kameraet så hadde det jo vært flott om man ved crop modus også fikk økt skuddhastighet.

Jeg regner med at sportsfotografen som for eksempel skyter jpg for en avis ikke nødvendigvis trenger 50 mp.

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

Her er komplett liste angående spesifikasjonene til 5Ds og 5DsR

 

Specifications of the EOS 5DS & EOS 5DS R (Updated February 1, 2015)

  • 50.6mp full frame CMOS
  • 53mp total resolution
  • 5DS R has no low pass filter
  • AF 61 points (41 points cross type)
  • ISO 100-6400 (extended with ISO50 and 12800)
  • Dual DIGIC 6
  • 3.2 inch LCD 1.04 million pixels
  • RAW (50MP), M-RAW (28MP), S-RAW (12.4MP)
  • CF (UDMA7), SD / SDHC / SDXC (UHS-I)
  • Crop modes 1.3x and 1.6x
  • 100% field of view
  • Magnification 0.71 times, the eye point 21 mm
  • Electronic Level
  • Grid display
  • EV-2 support.
  • Itr AF
  • Anti-flicker
  • Time-lapse movie
  • Bulb timer
  • Face recognition during live view
  • 150,000 pixel RGB-TR metering sensor
  • 252 zone TTL metering
  • EOS iSA system
  • Shutter speed is 30 seconds -1/8000 seconds
  • Synchro is 1/200 sec
  • Continuous shooting 5 frames / sec
  • Video 1920×1080 30fps (ALL-I or IPB)
  • Mini HDMI output terminal
  • External microphone terminal
  • Battery LP-E6N / LP-E6
  • Dimensions 152 x 116.4 x 76.4mm
  • Weight 930g (CIPA guidelines). 845g (body only)
Lenke til kommentar

Jeg spør nok særdeles dumt nå, men jeg bare må :omg:

 

5DS/5DSR har fullformatsensor, og kan ta bilder i 1.3 crop og 1.6 crop. Så til mitt (dumme) spørsmål: kan man også "utnytte" sensoren fullt ut og ta bilder i FF (ingen crop)?

Hvis det siste er mulig, vil det da kunne bruke både EF og EF-S objektiver (ef-s kun til crop)?

 

Jeg har ikke studert på andre systemer (DSLR) enn Canon så jeg har ikke satt meg inn i akkurat denne "problemstillingen" før.

Lenke til kommentar

Så til mitt (dumme) spørsmål: kan man også "utnytte" sensoren fullt ut og ta bilder i FF (ingen crop)?

 

Det normale vil være å ta bilder i fullformat. 1.3 crop eller 1.6 crop er hvis man likevel vet at man skal croppe bildet etterpå. På Nikons kameraer med cropmode får man større bufferstørrelse i crop-mode så hvis det gjelder Canon også kan det være et argument for (når man ikke trenger full oppløsning).

 

EF-S-linser kan neppe brukes da de kan stikke så langt inn i kameraet at et fullformatsspeil vil slå mot bakenden av linsen. Vet ikke om det gjelder alle EF-S, men det betyr at EF-S ikke kan brukes på det nye kameraet. Tredjepartslinser som bare dekker APS-C bildesirkel vil imidlertid kunne brukes så lenge de har EF-fatning (og det tror jeg de har).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kan man bruke EF-S så er det faktisk en nyhet siden registeravstanden har vært en hindring før, men tror det heller er at man bruker en mindre del av sensoren så utsnittet tilsvarer x1.3/x1.6.

 

Edit: en fordel som jeg kan se sånn umiddelbart er 3parts EF-S objektiver som ikke er for dyp i bakenden. kunne bruke min Tokina 11-16 f/2.8 uten og få vignettering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Hvis det siste er mulig, vil det da kunne bruke både EF og EF-S objektiver (ef-s kun til crop)?

 

 

 

Tvilsomt, EF-S objektivene har en helt annen konstruksjon enn EF objektivene, og er mye "dypere" i bakkant av objektivet, og kan kollidere med speilet når det beveger seg. Så det kan rett og slett ødelegge en del av kameraet.

 

Forstår egentlig ikke helt meningen med 1,3 og 1,6 "crop" muligheten heller jeg for min del, så lenge en har 50 MP å ta av etter ryktene å dømme......

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

 

Forstår egentlig ikke helt meningen med 1,3 og 1,6 "crop" muligheten heller jeg for min del, så lenge en har 50 MP å ta av etter ryktene å dømme......

 

Mindre filer kan være en fordel, spesielt hvis man må redigere på en liten enhet "nettbrett" og overføre bilder relativt fort etter fotograferingen uten og forringe kvaliteten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...