Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp med elektrisitet!


Anbefalte innlegg

Hallo folkens. Imorges (Mandag) har jeg prøve i elektrisitet. Og jeg hater dette! Det værste er at jeg har glemt naturfags boka. Så dere MÅ hjelpe meg! :)

 

Trenger hjelp med følgende spm:

________________________________________________________________________________________________

 

Hvordan går strømmen inn i en lyspære?

Hvordan man skal koble ledninger for at lyspæren skal lyse i en strømkrets sammen med et batteri

Hva som menes med en sluttet strømkrets?

Hva forskjellen mellom parallellkobling og seriekobling er

Forklare hva elektrisk strøm er ( fra timen husker jeg at dette er elektroner i bevegelse, men jg er ikke helt sikker)

Og siste: Hvorfor metall leder strøm ( og hva metallbinding er)

 

Takk for svar på forhånd!!!!

 

mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan går strømmen inn i en lyspære?
Den går inn på den ene siden og ut på den andre siden.

 

Hvordan man skal koble ledninger for at lyspæren skal lyse i en strømkrets sammen med et batteri
Du sørger for at ledningen har kontakt både med pæra og batteriet slik at strømmen får flyte igjennom pæra OG batteriet.

 

Hva som menes med en sluttet strømkrets?
Motsatt av brudd.

 

Hva forskjellen mellom parallellkobling og seriekobling er
Blir som dere er to eller flere kompiser som skal løfte opp en gjenstand. Seriekobling blir som å balansere på skuldrene til hverandre (som sirkusartister). Da klarer dere å løfte høyt, men det er begrenset hvor tunge gjenstander dere klarer å løfte opp.

Parrallellkobling: Samme vennegjeng har alle plantet bena på bakken og tar tak samtidig og løfter. Jo flere dere er med på dette, desto tyngre gjenstander kan dere makte å løfte opp.

 

Forklare hva elektrisk strøm er ( fra timen husker jeg at dette er elektroner i bevegelse, men jg er ikke helt sikker)
Antallet elektroner i løpet av et sekund som hopper.
Lenke til kommentar

Takk for svar almenpåbygg og geir.

Men skulle gjerne hatt litt bedre forklaring på:

Hvordan går strømmen inn i en lyspære?

Den går inn på sokkelen, gjennom glødetråden, og så ut på sokkelen igje

 

Hvordan man skal koble ledninger for at lyspæren skal lyse i en strømkrets sammen med et batteri

Fra plusspolen på batteriet til lyspæren, fra lyspæren til minuspolen.

Takk

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Har et siste spm.

 

Hvis noen gidder og vise hvordan man tegner en enkel elektrisk krets, med batteri, lyspære voltmeter, strømbryter og amperemeter og elektrisk motstand.

 

Gidder ikke tegne..

 

Voltmeter står i parallell med kretsen og amperemeter står i serie.

Resten fikser du vel selv.. :)

 

Når det gjelder voltmeter så pass på å tegn det inn der du faktisk skal måle spenningen.

Over feks motstanden for å se hvor mye spenning som ligger der, mellom + og - på batteri for å se spenningen fra batteri osv.

Lenke til kommentar

for det første, ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på. kanskje trådstarter er så dum at han eksprementerer med strømmen sin i huset sitt. det er ikke det samme som batteriet dere bruker på skolen.

 

Hvordan går strømmen inn i en lyspære?

-via metalpunkter på pæra. en på siden i gjengene og en på undersiden. dette pga berøringsfare når man monterer disse. litt av spenningen blir brukt i pæra.

 

Hvordan man skal koble ledninger for at lyspæren skal lyse i en strømkrets sammen med et batteri?

-først sørge for god kontakt på koblingspunktene uansett hvilken spenning det er snakk om. det dere på skolen bruker er 9v batteri. her er tilkoblingene noe ala flatstift kabelsko. dere bruker krokodilleklemme, noe jeg ikke ville ha brukt. batteri er likespenning (DC-direct current). den er mindre farlig en vekselspenning (AC). 9v er ingenting. du kan føle strømmen "varmen" når du holder på polene (- og +). men de fleste ganger så føler du det ikke fordi at huden på fingrene er tørr og hard, større overgangsmotstand. våte og fuktige fingrer fungerer bedre. man kobler da -+-+-+ hele tiden. strømmen går i en retning. det er -. vekselspenning går fram og tilbake med på land 50Hz og på skip 60 Hz. høyere frekvens (Hz) jo farligere sammen med spenningen.

 

Hva som menes med en sluttet strømkrets?

-dette er en ring av forbindelser (ledninger) som sammen med en strømskilde og en belastning (lyspære, motor, pc, tv, osv.) utnytter energien i strømkilden. man må ha en sluttet krets for å få strømmen til å flyte gjennom pæra. bryter du en krets så vil lyspæra slutte å lyse. dette er da hvordan en lysbryter virker. det er dette vi elektriker gjør. vi kontrollerer strømmen til å virke som vi vil. bak det mesta av utstyret vi bruker er det en form for bryter. det er og en bryter som sikrer det mot elektrisk sjokk og strømgjennomgang vis dette skulle skje. er alt riktig dimensjonert så skal bryteren slå ut kretsen/kursen. en sluttet krets kan vere millioner av mil lang. den må bare ha stort nok tversnitt og spenning. fra kraftverket til lyspæra di på soverommet ditt.

 

Hva forskjellen mellom parallellkobling og seriekobling er

-tenk deg at parallellkobling er flere småe elver som samler seg til en stor. serie er da den felles elva. p-gir samme spenning til alle lyspærer og serie fordeler spenningen. ved serie vil lyspær(ene) lyse svakere enn samme antall i p. i p vil de vere lyse like sterkt som en lyspære i kretsen. google it.

 

Forklare hva elektrisk strøm er ( fra timen husker jeg at dette er elektroner i bevegelse, men jg er ikke helt sikker) :thumbup:

-sant det. men hvem av elekvene forstår hva dette er?? veldig få. det sier deg ingenting. som jeg kaller det så er det elektroner som vi prøver å kontrollere som er i bevegelse. strømmen finner den enkleste veien i en krets. det er dette som er farlig for oss. det at kretsen kan finne en annen vei en den vi vil den skal gjøre er det som dreper folk. men denne strømmen har vi lyst til å lede til jord (uendelig stor motstand) der motstanden stopper strømmen. det er veldig fokus på dette nå gjennom jordfeilvern,-bryter og varsler.

 

Og siste: Hvorfor metall leder strøm ( og hva metallbinding er)

-metall- metall er en metallisk leder. metall leder strøm godt, men ikke godt nok. det blir brukt litt som erstatning til kobber vil bruker mest av. gull er faktisk det beste vi kan bruke. på de fleste kontaktpunkter så ser du ikke den vanlige kobberfargen. det er noen som bruker brom, metall, fortinnet kobber som kontaktpunkt. kobber korrigerer i luft. dette gir mer motstand for strømmen. dette fører til varmegang i kontaktpunktet, som ikke er bra. derfor bruker de metall som skal gi omtrent like god metallisk kontakt som kobber. på skulen har du prøvd med å lede strøm gjennom plast, blyant, treverk og mer. blyant går det litt strøm i. dette pga karbonmolekyler. vet ikke hva de helt tenker på binding men, inne i metall er det jo molekyler som binder seg sammen. det er mangen forskjellige stoff i metaller. dette er og med på å avgjøre om metallet er sprøtt eller hard. det sier mye om hvilken kvalitet og egenskaper det har. på dampskipet Titanic så var skroget laget av jernmalm. da brukte de nagler som de varmet opp og slo inn i hull i plater de la oppå hverandre. disse naglene var skrøe da det var slagg i metallet. dette er da stoffer som smelta oppå metallet da det ble smelta. dette ble blandet med metallet og molekylene fikk ikke bindet seg sammen skikkelig. dette første til svakheter i naglene. det starta å bygge skroget med nagler av bedre kvalitet men, da de ikke fikk tak i den kvalitet gikk de over til et billigere metall. dette var med slagg. da skipet skrapte seg opp mot isfjellet så hvrengte platene seg og naglene vred seg. hodet brak da med en gang da det ikke klarte å bøye seg mye. det første til mer belastning på de andre naglene som gjorde alt verre. dette var en av de mange feilene som første til at skipet gikk ned. det var sluser og dobbelskrog på skipet. bra tenkt. vi bruker det i skipsindustrien ennå, men med sveis på flere cm og plater på oppe i 5-7cm tykke.

 

 

og til slutt så må jeg si at du skal holde alle fingrene dine vekk fra den faste installasjon av elektrisk anlegg. faktisk så kan batteri på 1,5v eksplodere med feil bruk og. jeg vet hvordan liten og stor strøm kjennes ut. den store første til legevakt opphold dagen før et seismikkskip skulle døpes. stikkord som varme, fuktighet, overtid, t-skjorte, skitten arbeidsbukse med metallstøv i, uten hansker, hastverk, fant ikke automatsikringen til kursen, vere forsiktig. inne i en kontrollpult der jeg sitter trangt, verftets maskinist sitter ved pc og starter opp generatorer for å få strøm til å kjøre båten om 10 min, jeg må gå av skipet før den skal på prøvetur om natten. alt dette og flere faktorer første til at jeg gjorde som jeg alltid hadde gjort med ledninger uten strøm tilkoblet, jeg tok på lederen for å ta vekk et ledermerke på lederen. helvetes ups stikk til CCTV. berøringspenninger over 50V AC skal et anlegg koble fra innen o,4 sek. jeg fikk mye mer enn det. samme krav stilles ikke på skip. der kobles ikke jordfeil ut, da det kan forsinke driftsikkerheten. det gir bare utslag på jordfeilvarsler. men jeg reddet livet der selv. jeg fant en leder i toppen av pulten som jeg satt i. jeg fikk et trippel kontaktpunkt med strøm gjennom meg. finger, skulder og føtter. selv etter 5 måneder så ser jeg sårene etter hvor strømmen gikk ut og inn. blåe gjennomsiktige flammer seg jeg selv ennå, som strekte seg rundt armen min og skuldra, ned til føttene. samtidig da dette skjedde bannet jeg noe så inni helvete. jeg hadde klart å sprette meg ut av sitte stillingen min så jeg mistet taket på lederene. det reddet livet mitt. jeg som hadde vert så forsiktig hele tiden at dette skulle ikke skje med meg. så gjør jeg den dummeste løsningen som alle andre. koble med strøm tilkoblet. så var jeg så fortvilet over hva jeg hadde gjort. har kjent strøm flere ganger før dette og. sett lysbuer b.a. strøm er ikke noe å tulle med. så jeg lagde meg en fast regel. alltid ha multimeter på meg. det har jeg forsatt. drømmer noen ganger om naten av strømmen tar meg og. hver gang det er snakk om kobling med strøm rundt der du skal gjøre en jobb så skjelver jeg nesten og er veldig forsiktig. så forsiktig at jeg koblet feil. men det viste seg at den som hadde koblet sikringskapet ikke hadde koblet riktig på -+ på tilførdslene så fargekodene ble omvendt.

 

strømmen er ikke noe å kødde med. bare 230v lager litt gniter men 450v som på skip lager veldig store gnister som kortslutningstrøm. på høyspent får du enda større lysbue. når jeg på fredag stod ved siden av en generator på ca 10m lang som ble starta så ble jeg litt redd. for den virket ikke som den skulle. de kjørte den på 100% med belastning da det kom store lyder fra den som ikke skulle skje. trudde den skulle gå i lufta. jeg stod rett ved selve genrator delen der det genereres 690V. jeg og andre der var ikke særlig høy i hatten.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Har et siste spm.

 

Hvis noen gidder og vise hvordan man tegner en enkel elektrisk krets, med batteri, lyspære voltmeter, strømbryter og amperemeter og elektrisk motstand.

 

leder=L

A=ampermeter

B=batteri

V=voltmeter

S=bryter

R=motstand

P=lyspære

 

B,l,S,l,A,l,p,l,r,l, tilbake til batteri. voltmeter skal kobles i paraell. gjerne over belastningen. B,l,S,l,A,l,V,l,p,l,V,l,r,l,b. bege b og l er den samme tingen. antall 1.

 

man kan måle rett på batteriet med voltmeter men, da får du indre ems spenningen. måler man der med belastning kan du og vite hvor mye belastningen får av spenning. over lag avstand så synker spenningen. dette pga motstand i ledere, belastning og koblingspunkter.

 

google tingene du trenger.

Lenke til kommentar

http://oyvind.servehttp.com/elektriske_symboler.htm

 

bruk TRYKKNAPP MED FJÆRRETUR eller ÅPEN BRYTER (NO) eller lukke bryter (NC). NC-da er kretsen sluttet og lyspæra lyser hele tiden til du tryker ikke bryter for å bryte. den med fjærretur bruker dere kanskje. da må du holde ikke knappen da du trenger en holdefunkjon for denne. NO-da trykker du inn for å få en sluttet krets. bruk selvsakt NO symbolet. men den med fjær kan du og bruke.

Lenke til kommentar

Batteriet leverer straum til kretsen.

Amperemeteret står i serie med heile kretsen og måler all straum som går gjennom den.

Brytaren står i serie med heile kretsen, den bryt og åpner kretsen.

Lampen er kopla over + og - på batteriet for å kunne lyse.

Motstanden ligg i parallell med lampen. Lampen og motstanden er begge ein resitiv last. Dei vil ha lik spenning, men straumen er avhengig av motstanden i kvar enkelt komponent.

Voltmeteret er kopla parallelt med lampen og motstanden, den er då kopla i direkte krets med batteriet og vil måle spenningen i kretsen.

post-23219-0-66566900-1296425402_thumb.png

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...