Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Høyere utdanning - hva bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er en gutt som går på VG3 og som må velge høyere utdanning snart. Jeg har lest mye på nettet, men jeg er enda ikke sikker på hva jeg skal velge... På skolen har jeg matematikk R2, Fysikk 1 (siden jeg tok Biologi 1 på VG2) og Kjemi 2. Jeg er liker kjemi veldig godt, der jeg ligger an til å få 5 eller 6 i standpunktskarakter. I R2 har jeg karakteren 5, noe jeg også har i Fysikk 1.
Snitt på kanskje 5,5 (uten eksamener), men er ikke sikker på hva jeg får i de ulike fagene.

Jeg har mest lyst til å ta en utdanning som inneholder en del kjemi, og er det noen som vet hvilken utdanning jeg bør ta da? Siden jeg bor like ved Trondheim er det NTNU som står øverst på lista. Jeg har også tenkt en del på petroleumsingeniør, men jeg har hørt det er veldig mye fysikk der i forhold til kjemi... Stemmer dette eller går det an å velge inn kjemifag utover studiet?
Enn nanoteknologi, er det noe å satse på (jeg er også glad i naturfag/biologi)?

Håper noen tar seg tid til å hjelpe en gutt med et vanskelig valg :) Det hadde vært supert hvis noen som går på NTNU eller skal bli/er ingeniør svarer på innlegget mitt.

-acopaco,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lurt å velge master (5 år) i ingeniør i stedet for bachelorutdanning (3 år) med tanke på jobb? Ser for meg at det er lettere å få en jobb med masterutdanning, men dette er bare hva jeg antar.

Hva er best av industriell kjemi og bioteknologi og kjemi (bachelor)? Hvilken jobb kan man få etterpå?

Lenke til kommentar

Er det lurt å velge master (5 år) i ingeniør i stedet for bachelorutdanning (3 år) med tanke på jobb? Ser for meg at det er lettere å få en jobb med masterutdanning, men dette er bare hva jeg antar.

 

Hva er best av industriell kjemi og bioteknologi og kjemi (bachelor)? Hvilken jobb kan man få etterpå?

 

For å ta master må du uansett fullføre en 3-årig bachelor. Deretter bygger du på denne graden med 2 år for å få master.

 

Om du vil kan du alltids avslutte etter bacheloren, og ta deg jobb allerede da. Det er som regel ikke noe problem å gjøre dette for ingeniøryrkene.

 

Jeg er selv dataingeniørstudent, og fullfører bachelorgrad dette semesteret. Jobbtilbudene er ikke noe problem. De fleste av oss har allerede fått tilbud hos opptil flere bedrifter.

Lenke til kommentar

 

For å ta master må du uansett fullføre en 3-årig bachelor. Deretter bygger du på denne graden med 2 år for å få master.

 

 

NTNU er et unntak, de har integrert 5-årig master uten bachelorgrad.

 

 

Men unntaket igjen er at dersom du allerede har bachelor, så kan du bygge på med 2-årig master.

 

Med det sagt vet jeg ikke hva som er mer fordelaktig mellom å ta 3-årig bachelor + 2-årig master, eller å ta 5-årig master fra starten. Jeg ville likevel foretrukket muligheten til å ta jobb etter 3 år med en gyldig grad. Mye kan skje på 3 år.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville likevel foretrukket muligheten til å ta jobb etter 3 år med en gyldig grad. Mye kan skje på 3 år.

 

 

Enig! Er et godt poeng, og i tillegg så hender det at man kan få masterutdanningen helt eller delvis finansiert av arbeidsgiver, hvis man er dyktig og heldig. Man har også muligheten til å bygge hele masteren i utlandet hvis det er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...