Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Metode og Økonometri (BI V2014)


Anbefalte innlegg

hei folkens sitter litt fast på oppgave C der man skal estimere

i vekti = B1 + B2fortypei + ui , hvordan estimerer man når det er konstanter i modellen?

 

Når det er konstanter i modellen må du bare ikke krysse av for "suppress contant term", da beholder du kontanten. Om du du dermed krysser av på den fjerner du kontanten (og det står noconstant i "results"-ruta). Håper du skjønte det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter veldig med den

"Estimér en modell uten de ikke-signifikante variablene i forrige oppgave (men behold konstanten selv om den er ikke-signifikanten). For å avgjøre om en variabel er signifikant eller ikke, bruk en tosidig t-test for hver variabel med et signifikansnivå like 5%"

 

Har noen mulighet til å hjelpe meg? Har fått til alt annet, men skjønner ikke hvilke kommandoer jeg skal bruke....

 

Regel: Når P-verdien er mindre enn signifikansnivået vil parameterne være signifikante.

 

Se på p-verdiene fra modell D og sammenlign med signifikansnivået 0,05/2=0,0025.

De som har p-verdi mindre enn 0,0025 er signifikante, og det er kun de du skal estimere en modell for (+ konstanten), som vil stå på høyresiden (independent variabel).

 

Håper det hjelper deg litt videre :)

Lenke til kommentar

 

hei folkens sitter litt fast på oppgave C der man skal estimere

i vekti = B1 + B2fortypei + ui , hvordan estimerer man når det er konstanter i modellen?

 

Når det er konstanter i modellen må du bare ikke krysse av for "suppress contant term", da beholder du kontanten. Om du du dermed krysser av på den fjerner du kontanten (og det står noconstant i "results"-ruta). Håper du skjønte det :)

 

Det gjorde jeg, takker for svar:)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Sliter litt med D) på Arbeidskravet. Når det står "En konstant, D2i, D3i, D4i, tidi og vektfdsli" forstår jeg ikke helt hva de mener med konstant og hvordan jeg får denne inn i stata. Har prøvd å både huke av "Has Users-supplied constant" og ikke, men Stata vil ikke godkjenne.

 

Kunne noen hjelpet med dette?

 

De er bare å ikke trykke/velge ''Supress constant term'' så beholdes kontanten :p Om du velger ''den'' fjernes konstanten!

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt 'hvorfor man skal gjøre oppgave F', trenger jo ikke STATA for å gjøre oppgave 6. Men hadde vært fint om noen hadde forklart hvordan man gjør oppgave F på STATA for det? :D

 

Du må først lage en ny variabel (data -> create or change data)

var.name: lnvektfdsl (for eksempel)

Specify a value or and expression: ln(vektfdsl)

 

Så kan du estimere modellen (statistics -> linear models and related -> linear regression)

Dep. var.: vekt

Ind. var.: d2 d3 d4 tid lnvektfdsl

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke helt 'hvorfor man skal gjøre oppgave F', trenger jo ikke STATA for å gjøre oppgave 6. Men hadde vært fint om noen hadde forklart hvordan man gjør oppgave F på STATA for det? :D

 

Du må først lage en ny variabel (data -> create or change data)

var.name: lnvektfdsl (for eksempel)

Specify a value or and expression: ln(vektfdsl)

 

Så kan du estimere modellen (statistics -> linear models and related -> linear regression)

Dep. var.: vekt

Ind. var.: d2 d3 d4 tid lnvektfdsl

 

Takker!

Lenke til kommentar

På oppgave 7 bruker man ikke formelen for gjennomsnittsvekten:

 

Gjennomsnittvekt = (vektfdsl+(fortype3*tid))/antall kyllinger

= (41,06+(85.68703*21))/50

 

Får ikke rett svar, usikker på om det er beregningene mine eller om jeg bruker feil formel

 

takker for hjelp!

Endret av Niv
Lenke til kommentar

 

Strålende, takk!

 

Oppgave 13 da? Hvor henter jeg tallene fra for fylle inn i formelen?

 

Du har oppgitt at utvalgskorrelasjonen er 0,34. Du tar den og opphøyer i andre og får at R2 = 0,1156

 

Lurer litt på oppgave 5..

Har kommet til rett svar ved hjelp av Fobs formelen, men lurer litt på hva dere har gjort i selve programmet? Jeg tok bare RSS og RSSu ved hjelp av å kjøre Linear regression i stata, fikk tallene og regnet svaret ut ved hjelp av kalkulator. Er det slik man skal gjøre det, eller er det en måte i selve programmet å komme fram til svaret, altså 1,42?

 

Deretter lurer jeg litt på oppgave 6, hvordan kom dere fram til svar der?

Sett at det programmet er veldig avansert, så fins det sikkert en måte. Om det er en måte har vi enda ikke lært den hvertfall.

 

På oppgave 6 må du bare slå opp i tabellen på F3,23 (F-test på m og n-k) og se om noen av de verdiene er lavere enn F verdien du regnet ut (1,42). Er verdien lavere på en av signifikansnivåene blir h0 forkastet, er alle høyere beholdes h0.

 

 

Hvilken test skal jeg bruke? "f-fordelingen"? Ser ikke helt hvilke tall/tabell jeg skal bruke.. Kan du være så grei og gi meg framgangsmåte? :)

Lenke til kommentar

Hei! Lurer på en ting: når man lager dummy-variablene, er dette rett fremgangsmåte:

. generate d1 = fortype==1

. generate d2 = fortype==2

. generate d3 = fortype==3

. generate d4 = fortype==4

 

og skal man sette de lik 0 på en eller annen måte? Husker ikke helt hva man gjorde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har gått gjennom hele caset og det ser for det meste veldig greit ut. Men på oppgave H - hvordan vet man hvilke variabler som er ikke-signifikante? Har sett på tidligere caser også men klarer ikke å finne noen sammenheng mellom de forskjellige variablene som blir regnet som ikke-signifikante..

 

Også; de i eldre eksamenssettene måtte man noen ganger huke av for "Suppress constant term" og "Total SS with constant (advanced)" for å få riktig svar når man estimerer modellene. Lurer på om det må gjøres i dette caset? Klarer ikke å skjønne når man skal huke av disse og ikke :hmm:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...