Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kommunismen og verdenskrigene


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Jeg tar noen fag online og får derfor litt lite med hjelp til lekser. jeg står veldig fast akkurat nå og hadde blitt super glad om noen fikk med til å forstå disse oppgavene litt bedre :) jeg forstår ikke så mye av kommunsimen så trenger veldig hjelp til dette...forsto det som at det ikke er et fast begrep på hva kommunismen er ? kanskje helt på bærtur..

 

 

1. Drøft hvordan den Russiske revolusjon fikk betydning for det internasjonale samfunnet og fremveksten av Kommunismen.

 

2. Sett opp en fyldig oversikt over Fascismen, Nazismen og Kommunismen og vurder deretter hvilken betydning disse ideologiene fikk for menneskene, politiske bevegelser og statsutvikling på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den aller første kommunismen var vel noe forskjellig fra den senere kommunismen.

Men det finnes noen faste punkter for hva kommunisme er.

 

Uten den russiske revolusjon hadde det vel kort sagt ikke vært noen kommunisme. Men Karl Marx skrev jo noen bøker en del år før den russiske revolusjon, der teoriene ble presentert.

 

På den annen side var ikke den russiske revolusjon den aller første der en nasjons høyheter ble henrettet. Kanskje var det en viss inspirasjon fra den franske revolusjon (dersom russerne hadde hørt noe særlig om den).

 

Til punkt 2 gjelder det å finne fram mye informasjon om de tre retningene. Fascismen hadde vel kanskje minst betydning for statsdannelse (var kanskje mest i Italia og evt Spania?)

Mens kommunismen hadde stor innflytelse på blokk-dannelser (østblokklandene). Og dannelsen av Sovjetunionen.

 

Det var nazismen som satte igang angrepene som til sjuende og sist førte til blokkdannelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...