Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vanskelig brøkoppgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

1/4 av 4 = 1

1/2 av 4 = 2

 

1 av 4 = 1

eller

1 av 4 = 1/4

 

Hva er riktig?

 

Kva er konteksten? Begge delar er for så vidt riktig.

 

1 av 4 kan vere ein person. 

1 av 4 er 25% av dei fire.

 

Matematisk er 1/4 = 0.25.

 

 

 

Konteksten er denne forvirrende oppgaven:

 

Firkanter_inndelt_logisk.gif

 

 

Problemet er at

1/4 av 4 = 1

1 av 4 = 1

 

men 1/4 er ikke lik 1...

 

Slik jeg tolker det så er det språket som er upresist her, og "1 av fire" = "en firedel av fire" = 1

 

Lenke til kommentar

Det som forvirrer meg er hva oppgaven egentlig er...

 

 

En firedel av 4 = 1

 

En av 4 = 1

 

En firedel = 1 ?

 

 

 

På bildet av firkantene så står det helt til venstre 1/4 av fire firkanter, spørsmålet er om dette er riktig.

Det var en som sa at hvis

1/4 av 4 = 1

da måtte

1/2 av 4 = 2

og

1 av 4 = 4

 

 

Lenke til kommentar

 

På bildet av firkantene så står det helt til venstre 1/4 av fire firkanter

Det er feil. Det er 1/4 av 1 av 4 firkanter som er blå. Dvs 1/16 av det totale arealet arealet (alle 4 firkantene).

 

 

Jada, det er 1/16 = 6,25%, det er det ingen tvil om.

 

Det som er sentralt er hva som er forskjellen mellom "1/4 av 4 firkanter" og "1 av 4 firkanter"

 

 

1/4 av 4 = 1 av 4        - er denne påstanden riktig?

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Venter fortsatt på selve oppgaven. Det som er vist er vel heller forsøk på tolkning eller svar.

 

Isolert sett er "1/4 av 4 firkanter" grei hvis man setter det opp som 1/4 * 4 = 1. "1 av 4 firkanter" er litt difus, det høres mer ut som et valg enn en utregning. 1 av 4 er jo 1 akkurat som 1 av 100 er 1.

 

Problemet er jo at teksten på bildet er feil på den helt til venstre. Det står at 1/4 av 4 frikanter er farget blå, men det er som sagt feil fordi det er 1/4 av 1 av 4 firkanter som er blå. Som da f.eks. kan skrives "1/4 av 1/4 av firkantene er blå".

Lenke til kommentar

Venter fortsatt på selve oppgaven. Det som er vist er vel heller forsøk på tolkning eller svar.

 

Isolert sett er "1/4 av 4 firkanter" grei hvis man setter det opp som 1/4 * 4 = 1. "1 av 4 firkanter" er litt difus, det høres mer ut som et valg enn en utregning. 1 av 4 er jo 1 akkurat som 1 av 100 er 1.

 

Problemet er jo at teksten på bildet er feil på den helt til venstre. Det står at 1/4 av 4 frikanter er farget blå, men det er som sagt feil fordi det er 1/4 av 1 av 4 firkanter som er blå. Som da f.eks. kan skrives "1/4 av 1/4 av firkantene er blå".

 

 

Som sagt over hjelper det om du legger ut oppgaven (og en oppgave inneholder nødvendigvis et spørsmål).

 

Spørsmålet er hva vi regner som en hel. Er 4 firkanter 1 hel (siden det er hele gruppen) eller er 4 firkanter 4/1 = 4 hele?

 

 
Jeg er enig med dere :)

 

Oppgave 1:

Hvor mye er "1/4 av 4"?

Oppgave 2:

Hvor mye er "1 av 4"?

Lenke til kommentar

Problemet her er blanding av språkformer. Én person av fire er fremdeles én person (i forhold til en hel person!), ikke en kvart person, men denne ene personen (1) er samtidig en firedel (0,25) i forhold til totalen på fire personer. Språklig kan du dermed sette likhetstegn mellom disse to verdiene tilskrevet personen, altså si at personen samtidig er 1 og 0,25. Da kan vi leke med pseudo-matte og få:

 

person = 1

person = 0,25

1 = 0,25

 

Dette er gyldig nok i sammenhengen, men rent matematisk sett er det selvsagt feil å sette det opp slik. Personen er tvetydig definert (tallene også forsåvidt) og vi får en ekvivokasjon. Disse to verdiene angis i forhold til ulike ting og kan ikke uten videre settes opp mot hverandre.

 

Generelt sett er 1/4 det samme som 1 av 4 og leses ofte slik. Her er det litt mer komplisert enn som så, for 1 av 4 anses ikke alltid som en udelelig enhet, som vist over. Mer teknisk viser jeg under hva du på venstresiden har evaluert i de ulike tilfellene:

 

1 av 4 = 1 («av 4» ignoreres helt; det som egentlig står her er 1 = 1, hvilket er riktig)

1 av 4 = 1 (feil)

1 av 4 = 1/4 (riktig)

 

Tvetydigheten oppstår i det man avgjør om man skal ta med av 4 eller ikke. Begge deler er mulig i språket. Det er konflikten mellom de to første som gjør dette forvirrende.

 

Slik man leser oppgaven er det lett å blande disse språkformene slik at det oppstår en skummel tvetydighet i uttrykket 1/4 av 4 firkanter. Strengt matematisk sett er det riktig slik det står. Det er derimot umulig for meg å si hva oppgaveforfatter egentlig har tenkt og ment, og om det egentlig er riktig ut fra dette.

Endret av Imsvale
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor mye er "1 av 4"?

Er dette en skoleoppgave eller en dårlig "IQ-test"?

 

1=1 uansett om det er 1 av 4 eller 1 av en million. Enten er spørsmålet stilt av noen som ikke vet hva de spør om eller så er det en del som tatt ut av en større sammenheng.

 

Det vet jeg ikke, jeg skulle hjelpe noen med en enkel brøkoppgave men så ble jeg forvirret selv :)

Oppgaven dukket opp her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495632&p=22713799

 

 

 

 

Jeg tror jeg ser hva du mener, men det jeg ikke forstår er:

 

Hvis 1/4 av 4 firkanter tilsvarer 1 av 4 firkanter, så må

        1/2 av 4 firkanter tilsvare  2 av 4 firkanter, da må

           1 av 4 firkanter tilsvare 4 av 4 firkanter, da må

          2  av 4 firkanter tilsvare 8 av 4 firkanter, da er det noe som ikke stemmer.

 

Han har et poeng, men jeg tror jeg heller mot at oppgaven er dårlig formulert.

Det store spørsmålet er om noen har definert hvordan dette skal tolkes, det er en norskoppgave mer enn en matteoppgave.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

 

Der var den tvilsomme illustrasjonen igjen, ja. Men det var vel ikke akkurat en oppave i den posten. Heller et spørsmål...

 

 

Oppgaven er å definere 1 av x  i forhold til 1/x av x, men det ser ut til at det er to måter å si det samme på  :)

 

altså at 

1/4 av 4 = 1 av 4 = 1/4

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

 

 

Der var den tvilsomme illustrasjonen igjen, ja. Men det var vel ikke akkurat en oppave i den posten. Heller et spørsmål...

 

Oppgaven er å definere 1 av x  i forhold til 1/x av x :)

I posten du lenker til står det: "Er ikke 1/4 av 4 firkanter egentlig det bildet i midten?". Det er da et konkret ja/nei-spørsmål?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...