Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Problemstilling til særemne/fordypningsoppgave!


Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Jeg har valgt å sammenligne to bøker som har samme tema, nemlig overlevelse på et øy men sliter med å finne et passende problemstilling til dem :hm: . Derfor lurte jeg på om dere kunne bidra med noe :hmm: .

 

For de som lurer så har jeg valgt:

 

- Robinson Crusoe (1719) av Daniel Defoe

Romanen handler om figuren Robin Crusoe som havner på et øy og må overleve av det øya har å tilby ham i tillegg til vrakrester av skipet han var ombord som forliste. Om hans opphold på øya følger man Robinsons utvikling, som skildres ved at han må jobbe seg opp fra et jege- og sankersamfunn opp til en levestandard han var vant til via jordbrukssamfunnet. Det går hele 15 år fra det året Robinson ankommer øya til han ser spor etter andre mennesker. Etter ytterligere noen år observerer han at kannibalritualer foregår på øya.

 

- Fluenes herre (1954) av William Golding

En gruppe unge gutter strander på en øde øy etter å ha blitt evakuert på grunn av noe som later til å være en atomkrig, og må finne måter å samarbeide og styre seg selv på. Guttene danner en gruppe og velger sin leder, men etter konflikter og unighet innenfor gruppen deles de i to. Etterhvert begynner de to gruppene å kjempe mot hverandre, og konsekvensene blir ytterligere rivalisering og drap.

Endret av Idontlikegiraffes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...