Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgaven gir ingen mening. Svaret som har blitt gitt her virker veldig rart.

 

Hva er oppgaven i sammenheng med?

Problem 2: Dimensional Analysis
a) Given a height h, a mass m and the gravitational acceleration g, construct
by dimensional analysis an energy for the system.
b) Given a mass m and the speed of light c, construct an energy for the
system.
c) Given the Newton constant G, the speed of light c and the Planck constant
h, construct an energy of the system.
 
det her er hele oppgaven, jeg har funnet ut av a og b men ikke c.. 
Lenke til kommentar

 

Oppgaven gir ingen mening. Svaret som har blitt gitt her virker veldig rart.

 

Hva er oppgaven i sammenheng med?

Problem 2: Dimensional Analysis
a) Given a height h, a mass m and the gravitational acceleration g, construct
by dimensional analysis an energy for the system.
b) Given a mass m and the speed of light c, construct an energy for the
system.
c) Given the Newton constant G, the speed of light c and the Planck constant
h, construct an energy of the system.
 
det her er hele oppgaven, jeg har funnet ut av a og b men ikke c.. 

 

 

Hvem er det som har gitt deg denne oppgaven?

 

Jeg skjønner hva de vil frem til, men jeg vil påstå at det er alt for lite informasjon i oppgaven. Greit nok at man kan kombinere naturkonstantene slik at man ender opp med energi som benevning, men hvis man skal si noe om energien til et system må man ha informasjon om systemet.

 

Et hint til c) er å google "Planck energy", hvis du virkelig har lyst til å kaste bort tiden din på en så tullete oppgave.

Lenke til kommentar

 

 

Oppgaven gir ingen mening. Svaret som har blitt gitt her virker veldig rart.

 

Hva er oppgaven i sammenheng med?

Problem 2: Dimensional Analysis
a) Given a height h, a mass m and the gravitational acceleration g, construct
by dimensional analysis an energy for the system.
b) Given a mass m and the speed of light c, construct an energy for the
system.
c) Given the Newton constant G, the speed of light c and the Planck constant
h, construct an energy of the system.
 
det her er hele oppgaven, jeg har funnet ut av a og b men ikke c.. 

 

 

Hvem er det som har gitt deg denne oppgaven?

 

Jeg skjønner hva de vil frem til, men jeg vil påstå at det er alt for lite informasjon i oppgaven. Greit nok at man kan kombinere naturkonstantene slik at man ender opp med energi som benevning, men hvis man skal si noe om energien til et system må man ha informasjon om systemet.

 

Et hint til c) er å google "Planck energy", hvis du virkelig har lyst til å kaste bort tiden din på en så tullete oppgave.

 

Akkurat, jeg skjønner ikke oppgaven, det er altfor lite info. dette er en oppgave fra fysikkinnleveringen min..

 

men tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

 

Oppgaven gir ingen mening. Svaret som har blitt gitt her virker veldig rart.

 

Hva er oppgaven i sammenheng med?

 

Er enig i at spørsmålet var merkelig, men hva var galt med svaret, alt tatt i betraktning?

 

 

Vi har chart?cht=tx&chl=E = mc^2 og r og r.

 

 

Dette synes jeg er rart. Her har vi henholdsvis:

  1. Hvileenergien til en massive partikler(eller masseelement) med masse m.
  2. Bindingsenergien til et system som består av to massive partikler med masse m og separasjon r.
  3. Energien til en masse-løs partikkel med bølgelengde r.

Tre forskjellige systemer slik jeg ser det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, henger meg på hær. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gå frem på oppgaven a) (Given a height h, a mass m and the gravitational acceleration g, construct by dimensional analysis an energy for the system).skal jeg utlede en formel med bruk av dimensjoner som L, M og T? F.eks


F=mgh, 


m=M


g=L/T^2


H=L


F=M*L/T^2*L (er dette svaret, virket noe enkelt ut ?)

Lenke til kommentar

 

Hei, henger meg på hær. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gå frem på oppgaven a) (Given a height h, a mass m and the gravitational acceleration g, construct by dimensional analysis an energy for the system).skal jeg utlede en formel med bruk av dimensjoner som L, M og T? F.eks

F=mgh, 

m=M

g=L/T^2

H=L

F=M*L/T^2*L (er dette svaret, virket noe enkelt ut ?)

 

 

Igjen spørsmålet er idiotisk. Jeg antar at de mener en masse som henger en avstand h over bakken.

 

Måten du skal tenke på er: Energi har benevning chart?cht=tx&chl= [\mathrm{Energi}]= \frac{\mathrm{kg \ m^2}}{\mathrm{s^2}}.

Hvordan kan jeg konstruere en størrelse som har samme benevning med de størrelsene jeg har.

 

chart?cht=tx&chl= [\mathrm{h}] = \mathrm{m}

\mathrm{s}^2

chart?cht=tx&chl= [\mathrm{m}] = \mathrm{kg}

 

Så er det bare å kombinere de tre til du får noe med riktig dimensjon.

I ditt svar går du feil vei. Du har svaret og så går du bakover til utgangspunktet oppgaven gir deg. Prøv å tenk over hva du faktisk vil bruke denne metoden til og hva som gjør mening å gjøre. Det virker kanskje litt rart nå, fordi man vet svaret på forhånd. Ofte gjør man ikke det og da kan slike teknikker være nyttige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei, henger meg på hær. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal gå frem på oppgaven a) (Given a height h, a mass m and the gravitational acceleration g, construct by dimensional analysis an energy for the system).skal jeg utlede en formel med bruk av dimensjoner som L, M og T? F.eks

F=mgh, 

m=M

g=L/T^2

H=L

F=M*L/T^2*L (er dette svaret, virket noe enkelt ut ?)

 

 

Igjen spørsmålet er idiotisk. Jeg antar at de mener en masse som henger en avstand h over bakken.

 

Måten du skal tenke på er: Energi har benevning chart?cht=tx&chl= [\mathrm{Energi}]= \frac{\mathrm{kg \ m^2}}{\mathrm{s^2}}.

Hvordan kan jeg konstruere en størrelse som har samme benevning med de størrelsene jeg har.

 

chart?cht=tx&chl= [\mathrm{h}] = \mathrm{m}

\mathrm{s}^2

chart?cht=tx&chl= [\mathrm{m}] = \mathrm{kg}

 

Så er det bare å kombinere de tre til du får noe med riktig dimensjon.

I ditt svar går du feil vei. Du har svaret og så går du bakover til utgangspunktet oppgaven gir deg. Prøv å tenk over hva du faktisk vil bruke denne metoden til og hva som gjør mening å gjøre. Det virker kanskje litt rart nå, fordi man vet svaret på forhånd. Ofte gjør man ikke det og da kan slike teknikker være nyttige.

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar

 

 

Oppgaven gir ingen mening. Svaret som har blitt gitt her virker veldig rart.

 

Hva er oppgaven i sammenheng med?

 

Er enig i at spørsmålet var merkelig, men hva var galt med svaret, alt tatt i betraktning?

 

 

Vi har chart?cht=tx&chl=E = mc^2 og r og r.

 

 

Dette synes jeg er rart. Her har vi henholdsvis:

  1. Hvileenergien til en massive partikler(eller masseelement) med masse m.
  2. Bindingsenergien til et system som består av to massive partikler med masse m og separasjon r.
  3. Energien til en masse-løs partikkel med bølgelengde r.

Tre forskjellige systemer slik jeg ser det.

 

 

Tittelen sier "dimensional analysis". Siden vi kun er interessert i dimensjoner, kan vi gjøre matematikken uten fysikken. To kvantiteter er ansett ekvivalente dersom de har samme SI-dimensjoner, og her betrakter vi energi, som i SI-enheter er chart?cht=tx&chl=\mathrm J = \frac{\mathrm{kgm}^2}{\mathrm s^2} uavhengig av system.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

 

 

 

Oppgaven gir ingen mening. Svaret som har blitt gitt her virker veldig rart.

 

Hva er oppgaven i sammenheng med?

 

Er enig i at spørsmålet var merkelig, men hva var galt med svaret, alt tatt i betraktning?

 

 

Vi har chart?cht=tx&chl=E = mc^2 og r og r.

 

 

Dette synes jeg er rart. Her har vi henholdsvis:

  1. Hvileenergien til en massive partikler(eller masseelement) med masse m.
  2. Bindingsenergien til et system som består av to massive partikler med masse m og separasjon r.
  3. Energien til en masse-løs partikkel med bølgelengde r.

Tre forskjellige systemer slik jeg ser det.

 

 

Tittelen sier "dimensional analysis". Siden vi kun er interessert i dimensjoner, kan vi gjøre matematikken uten fysikken. To kvantiteter er ansett ekvivalente dersom de har samme SI-dimensjoner, og her betrakter vi energi, som i SI-enheter er chart?cht=tx&chl=\mathrm J = \frac{\mathrm{kgm}^2}{\mathrm s^2} uavhengig av system.

 

 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener.

 

Det er uansett åpenbart at de tre systemene du beskriver i innlegget ditt er forskjellige systemer. Oppgaven ber om energien til ett system og det er vel ikke akkurat det du gjør? Jeg vil påstå at du blander epler og appelsiner. Det er greit nok at du lager en størrelse med benevning energi, men den har ingen ting med det originale systemet å gjøre. Hva nå enn det originale systemet egentlig er. Svaret du kommer frem til har ingen fysisk mening. Du kan ikke bare bestemme deg for å gjøre matematikk uten fysikk, fordi det originale problemet er et fysikk problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...