Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Færre eksamener i vg3?


Anbefalte innlegg

Hei!

Mens jeg satt og sullet i fysikktimen i dag, så kom jeg til å tenke på noe. .

For øyeblikket har jeg fagene: Biologi, Matematikk og Fysikk, samt. alle fellesfag (gym, norsk, historie, religion). Det jeg lurer på er; om jeg tar matematikk R2 som privatist siste halvår av vg3, vil jeg da kunne slippe unna med å kun ha 3 andre eksamener(2skriftlig+1muntlig) i steden for det vanlige 3skriftlig+1muntlig? Siden R2 er et fag jeg MÅ ha for å få godkjent studiekompetansen min?

Om det ikke går, hva om jeg tar opp så mange skriftlige fag som privatist, dvs. bio, fysikk og matematikk, vil jeg ikke da kunne slippe unna med "færre" eksamener?

Jeg tenker liksom at litt av driten med eksamenene er det at du ikke vet hvilke fag du kommer opp i. Muntlig er jo greit nok, for det får du ikke gjort stort med uansett, men det hadde vært veldig godt å vite på forhånd (privatistveien) hvert fall et av fagene du kommer opp i skriftlig.

Den korte versjonene av innlegget blir vel egentlig:
Kan jeg ta R2 som privatist og kunne slippe unna med 2+1 eksamen til slutt, eller må jeg fortsatt ha 3+1?

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nei du vil ende opp med å ta 2+2

Hva mener du? At om jeg tar R2 så må jeg i tillegg ha 2 muntlige og 2 skriftlige? Det høres ikke riktig ut. Må jo ikke ha en ekstra muntlig fordi jeg tar et fag som privatist.

 

Dersom det er privatist så har den ikke første rett. Da MÅ du opp til eksamen som skolen trekker deg ut i. 

Snakk med en rådgiver og se hva han sier.

 

Hvis jeg tolket deg riktig så får du ikke vitnemål om du ikke har r2? Har du R2 som valgfag? Dersom ja så kan du godt melde deg opp, men du vil komme opp i 3+1 da, og si f.eks. biologi eksamen samme dag som R2 så vil Biologi være førsteprioritert enn privatist eksamen din. Hvis de ikke kræsjet sammen, så vil du ha 4+1 eksamen, men jeg vet ikke om det er mulig å gå opp som privatist i et fag man allerede har som valg fag

Lenke til kommentar

 

 

Nei du vil ende opp med å ta 2+2

Hva mener du? At om jeg tar R2 så må jeg i tillegg ha 2 muntlige og 2 skriftlige? Det høres ikke riktig ut. Må jo ikke ha en ekstra muntlig fordi jeg tar et fag som privatist.

 

Dersom det er privatist så har den ikke første rett. Da MÅ du opp til eksamen som skolen trekker deg ut i. 

Snakk med en rådgiver og se hva han sier.

 

Hvis jeg tolket deg riktig så får du ikke vitnemål om du ikke har r2? Har du R2 som valgfag? Dersom ja så kan du godt melde deg opp, men du vil komme opp i 3+1 da, og si f.eks. biologi eksamen samme dag som R2 så vil Biologi være førsteprioritert enn privatist eksamen din. Hvis de ikke kræsjet sammen, så vil du ha 4+1 eksamen, men jeg vet ikke om det er mulig å gå opp som privatist i et fag man allerede har som valg fag

 

Ja, jeg har R2 som valgfag. R2 og biologi 2 kan umulig ha samme eksamensdatoer, siden begge to er fag som tilbys ved 99% av alle skolene i landet. R2 privatistene kommer jo opp på samme dagen som de som blir trekt opp på den vanlige måten. 

 

Nå tror jeg at jeg skjønte hva du mente med 2+2. At om jeg har for få skriftlige fag til å kunne komme opp i 3 skriftlige, så vil jeg komme opp i en ekstra muntlig?

 

Men hva skjer da, om jeg har tatt så mange fag som privatist at jeg ikke kan komme opp i 4 eksamener? Tenkte liksom at om jeg frivillig meldte meg opp som privatist i et av valgfagene mine, så ville det kanskje telles som en av de tre skriftlige eksamnene jeg MÅ opp i.

 

Skal ta en prat med rådgiver om dette, samt. litt annet diverse, men han er ikke på skolen igjen før enn på tirsdag, derfor jeg spørr her  :ph34r:

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei du vil ende opp med å ta 2+2

Hva mener du? At om jeg tar R2 så må jeg i tillegg ha 2 muntlige og 2 skriftlige? Det høres ikke riktig ut. Må jo ikke ha en ekstra muntlig fordi jeg tar et fag som privatist.

 

Dersom det er privatist så har den ikke første rett. Da MÅ du opp til eksamen som skolen trekker deg ut i. 

Snakk med en rådgiver og se hva han sier.

 

Hvis jeg tolket deg riktig så får du ikke vitnemål om du ikke har r2? Har du R2 som valgfag? Dersom ja så kan du godt melde deg opp, men du vil komme opp i 3+1 da, og si f.eks. biologi eksamen samme dag som R2 så vil Biologi være førsteprioritert enn privatist eksamen din. Hvis de ikke kræsjet sammen, så vil du ha 4+1 eksamen, men jeg vet ikke om det er mulig å gå opp som privatist i et fag man allerede har som valg fag

 

Ja, jeg har R2 som valgfag. R2 og biologi 2 kan umulig ha samme eksamensdatoer, siden begge to er fag som tilbys ved 99% av alle skolene i landet. R2 privatistene kommer jo opp på samme dagen som de som blir trekt opp på den vanlige måten. 

 

Nå tror jeg at jeg skjønte hva du mente med 2+2. At om jeg har for få skriftlige fag til å kunne komme opp i 3 skriftlige, så vil jeg komme opp i en ekstra muntlig?

 

Men hva skjer da, om jeg har tatt så mange fag som privatist at jeg ikke kan komme opp i 4 eksamener? Tenkte liksom at om jeg frivillig meldte meg opp som privatist i et av valgfagene mine, så ville det kanskje telles som en av de tre skriftlige eksamnene jeg MÅ opp i.

 

Skal ta en prat med rådgiver om dette, samt. litt annet diverse, men han er ikke på skolen igjen før enn på tirsdag, derfor jeg spørr her  :ph34r:

 

Hei igjen.

Ifjor husker jeg kompisen min hadde R2 og IT 2,  hvor R2 hadde eksamen 25/25 mai husker ikke nøykatig dato og IT2 hadde forbredelse i den dagen R2 hadde eksamen. Det endte opp med at han kun kunne opp i enten R2 eller IT2, (Han hadde kun 2 valg fag pga språk nivå III, i tillegg til friitak i nynorsk) Det endte opp med at han kom opp R2, Hovedmål, og muntlig fagene: RLE og Norsk muntlig.

 

Tilbake til deg, la oss si du har meldt deg opp som privatist til R2, og får vite at du har blitt trukket opp i Bio 2, Hovedmål og sidemål. 

Da må du gjennomføre 4 skriftlige eksamner.(Nå er jeg ganske usikker på om du får lov til å ta R2 privatist ettersom du får standpunkt karakter i dette)  I tillegg til muntligeksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...