Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Stemmer det at kraften lengst til høyre blir F1x=sqrt(675)N og F1y=-15N

Mens for den øverst til høyre så er F2x=30N og F2y=40N og den siste gir F3x=0 F3y=-40N (er det riktig å anta at den lille trekanten med lengde 4 og 3 fastsetter forholdet mellom katetene?)

Nei det tror jeg ikke stemmer, uten at jeg har regna på det. Den eneste som er rett er F3. Regn ut lengden av F1 og F2, med de tallene du har der. Hvordan kan F1 ha negativ y-verdi?

 

(...)parallellogramloven(...)kraftpolygon

Jeg vet dessverre ikke hva disse to ordene betyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom frem til tallene ved å bruke pytagoras for å finne kreftene i x og y retning. Siden F1 er 30,60,90 trekant fant jeg at x-retning virket det en kraft på -15N og i y retning sqrt(675)N (beklager mikset fortegnene). 

 

Når det gjelder F2 så antok jeg at forholdet mellom kateten var 4:3 og dermed at hypotenusen måtte være 5. Og siden det virket en kraft med 50N i den retningen, kom jeg frem til at det måtte virke en kraft med 30N i positiv x-retning og 40N i positiv y-retning 

 


Jeg vet dessverre ikke hva disse to ordene betyr.

 

Altså å slå sammen to krefterpar hvor man tilslutt finner den endelige kraften man er på utkikk etter. Ved å tegne sammen disse kreftene vil man tilslutt stå igjen med et polygon.

post-343711-0-60000200-1440518301_thumb.png

Endret av OVOXO
Lenke til kommentar

Jeg kom frem til tallene ved å bruke pytagoras for å finne kreftene i x og y retning. Siden F1 er 30,60,90 trekant fant jeg at y-retning virket det en kraft på 15N og i x retning -sqrt(675)N (beklager mikset fortegnene). 

 

Når det gjelder F2 så antok jeg at forholdet mellom kateten var 4:3 og dermed at hypotenusen måtte være 5. Og siden det virket en kraft med 50N i den retningen, kom jeg frem til at det måtte virke en kraft med 30N i positiv x-retning og 40N i positiv y-retning 

Jeg vet dessverre ikke hva disse to ordene betyr.

Altså å slå sammen to krefterpar hvor man tilslutt finner den endelige kraften man er på utkikk etter. Ved å tegne sammen disse kreftene vil man tilslutt stå igjen med et polygon.

 

Virker som om du regner ut rett, men at du legger de sammen på en rar måte til slutt. Det kraftpolygon virker bare forvirrende. Det er mye enklere hvis du bare vet at man må legge sammen '

kreftene i x og y retning. Da kan du bare legge sammen Fx'en og Fy'en.

 

Jeg regna gjennom det og jeg får følgende resultater. Som alltid med et stort forbehold om slurvefeil.

 

post-117224-0-16122000-1440520014_thumb.jpg

 

 

EDIT: Merk den litt kronglete notasjonen min. Når to står oppe mener jeg noen ganger i andre og andre ganger kraft nummer to, men det burde være mulig å forstå.

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kom frem til tallene ved å bruke pytagoras for å finne kreftene i x og y retning. Siden F1 er 30,60,90 trekant fant jeg at y-retning virket det en kraft på 15N og i x retning -sqrt(675)N (beklager mikset fortegnene). 

 

Når det gjelder F2 så antok jeg at forholdet mellom kateten var 4:3 og dermed at hypotenusen måtte være 5. Og siden det virket en kraft med 50N i den retningen, kom jeg frem til at det måtte virke en kraft med 30N i positiv x-retning og 40N i positiv y-retning 

Jeg vet dessverre ikke hva disse to ordene betyr.

Altså å slå sammen to krefterpar hvor man tilslutt finner den endelige kraften man er på utkikk etter. Ved å tegne sammen disse kreftene vil man tilslutt stå igjen med et polygon.

 

Virker som om du regner ut rett, men at du legger de sammen på en rar måte til slutt. Det kraftpolygon virker bare forvirrende. Det er mye enklere hvis du bare vet at man må legge sammen '

kreftene i x og y retning. Da kan du bare legge sammen Fx'en og Fy'en.

 

Jeg regna gjennom det og jeg får følgende resultater. Som alltid med et stort forbehold om slurvefeil.

 

attachicon.gifIMAG0104.jpg

 

 

EDIT: Merk den litt kronglete notasjonen min. Når to står oppe mener jeg noen ganger i andre og andre ganger kraft nummer to, men det burde være mulig å forstå.

 

Tror jeg oppdaget feilen min nå, tusen hjertelig! :D

Lenke til kommentar

Hei:). Lurte på om noen kunne hjulpet meg litt med 2 oppgaver så jeg kommer på rett spor? Har aldri hatt fysikk før, og har en innlevering.

 

På a regnet jeg meg frem til 1264m, noe som er feil siden jeg har hørt det skal være 2400m? 

 

På b har jeg brukt hele dagen. Forsøkt å tegne diagram, og vet at det er tyngdekraften (G), sentripetalkraften (Fs) og Normalkraften som virker. Prøvd å bruke formelen as=g*tan45, noe som gir 9,81 i sentripetalakselerasjon - som må være feil. Vanlig formel er as= v^2/r, men jeg aner ikke hvordan jeg kan bruke formelen når hverken v eller r (radius) er kjent.

 

Du sitter ombord i en Boeing 737-800 og gleder deg til å reise. Flyet står i ro på enden av rullebanen og du er klar med stoppeklokke og kalkulator. Du måler at det går 40 s fra piloten gir gass til flyet tar av fra bakken. Du antar at akselerasjonen var konstant, fordi motorstøyen var konstant. Du finner på nettet at hver av flyets to jetmotorer kan skyve opp til Fmax = 121, 4 kN og at flyets maksimale vekt når det letter er 79010 kg.

 

a) Hvor langt stykke av rullebanen brukte flyet? Til sammenlikning er rullebanene på Gardermoen 2950 m og 3600 m

.

Kort tid etter takeoff tar flyet en U-sving (halvsirkel) med konstant fart og høyde. Du ser ut gjennom vinduet at flyet krenger ca. 45 grader. Denne krengningen er akkurat så stor at du trykkes ned i setet ditt, uten å merke en kraft til siden i forhold til setet.

b) Hvor stor er sentripetalakselerasjonen? 

 

Hvis noen kan ta seg litt tid til å svare eller sette meg på riktig vei blir jeg evig takknemlig. Er så frustrert og lei nå.

 

Lenke til kommentar

Kort forklart så er det normalkraften.

Det er ikke helt riktig (med forbehold om at du med normalkraft mener det jeg tror du gjør). Motkraften til tyngden din (gravitasjonskraften fra jorda på deg) er gravitasjonskraften fra deg på jorda (som følge av at du har masse "trekker" du på jorda). Husk at to forskjellige legemer inngår i Newtons 3. lov, og således krefter på to legemer. Normalkraften på deg fra bakken (når man står på bakken) er like stor som tyngden din, ja, men de er ikke kraft-motkraft.

Lenke til kommentar

Chris93:

  • "Formally stated, Newton's third law is: For every action, there is an equal and opposite reaction. The statement means that in every interaction, there is a pair of forces acting on the two interacting objects. The size of the forces on the first object equals the size of the force on the second object."

Legg spesielt merke til det som er i rødt. Normalkraften som virker på deg er motkraften til normalkraften som virker på jorden. Dette er en kontaktkraft som virker normalt på kontaktflaten - normalkraft. Disse er like store, sett at du ikke bryter gjennom materialet, eller andre spesialtilfeller hender. I en skrå helling vil man gjerne dekomponere normalkraften i x og y-retning nettopp for å måle den opp mot gravitasjonskraften (og diverse motstander, dersom relevant) for å se hvor stor akselerasjon man vil få. I dette tilfellet er nemlig ikke normalkraften og gravitasjonskraften like store, eller i motsatt retning. Dessuten studerer vi da kun krefter som virker på deg, mens motkraften til gravitasjonskraften som virker på deg må virke på jorden!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen fysikkoppgaver(fys 2).

 

1) Med et tau trekker Iselin på akebrett bortover en vannrett vei. Trekkkraften er på 35 N og virker i en retning 25 grader. Farten en konstant. Akebrettet og Islelin har en masse på 30 kg.

 

a) Tegn figur med alle kreftene som virker på akebrettet med last.

b)Regn den vannrette og den loddrette komponenten av trekkraften

c) Regn ut friksjonskraften og normalkraften. Vis at friksjonstallet er 0,11. Det er denne jeg ikke får til, har klart oppgavene over, men kan jo hende jeg ikke har tegnet helt riktig figur. De kreftene jeg har tegnet er normalkraften, gravitasjonen, trekkraften og friksjonskraften. Får at Fx=35cos25 grader, mens Fy=35sin25 grader. Deretter skal jeg finne friksjonskraften, og får at R=Fx=35cos25=31,7 N, etter å ha dekomponert denne kraften.

 

Men det er når jeg skal regne ut normalkraften, at jeg sitter fast. Tenkte først at N=G=mg, men det er noe som ikke stemmer. Prøver å dekomponere, men klarer fortsatt ikke å finne N. Hadde satt pris på om noen tok seg tid til å hjelpe meg!

 

2)En annen oppgave jeg lurer på er en oppgave der tre klosser med ulik masse er oppgitt. Den siste klossen har en masse på 6 kg. En kraft på 15 N virker vannrett mot høyre, mens en kraft på 3 N virker vannrett mot venstre. En tredje kraft virker loddrett nedover.

 

Hvordan finner man akselerasjonen? Er det slik at ƩFx=max og ƩFy=may? Isåfall får jeg to ulike akselerasjoner, men skal ikke akselerasjonene bli den samme?

 

3) I den tredje oppgaven får man oppgitt at en pendel henger i en jernbanevogn, som beveger seg med økende fart på en rett strekning. Hvordan vil pendelen henge hvis vognen bremset på den rette strekningen? Tegn figur av kreftene som virker på kula? Vil ikke pendelen i dette tilfellet henge vannrett? Og kreftene som virker vil vel fortsatt bare være snorkraften og gravitasjonskraften?

 

Igjen, hadde virkelig satt pris på litt hjelp!

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

Gitt at man har 3 kjente motstander der en av dem er i serie med de 2 andre som er i parallell. Hvilken fremgangsmåte bør man benytte når man skal finne en kildespenning som gjør at ingen av motstandene overstiger sin maksimale effekt?

 

Total R= R1 + (1/(1/R2+1/R3)) = Rt = 100 Ohm + 120 Ohm = 220 Ohm

V = I * Rt

 

La oss hive inn noen tall:

R1 = 100 Ohm     Maks 20w

R2 = 200 Ohm     Maks 15w

R3 = 300 Ohm     Maks 25w

 

I R2 = R3/(R2+R3) = 0,6            60% av strøm går gjennom R2

I R3 = R2/(R2+R3) = 0,4            40% av strøm går gjennom R3

                                                   (100% av strøm går naturligvis gjennom R1)

R1 maks spenning =  20w = I*R^2    I = 20/10000 = 2 mA

 

R2 maks spenning = 15w = 375 mikroAmpere

 

R3 maks spenning = 277,78 mikroAmpere

 

277,78 + 375 = 652,78 mikroAmpere ~ 653 mikroAmpere.

 

Strømmen gjennom kretsen kan være maks 653 mikroAmpere.

 

653 mikroAmpere * 220 Ohm = 143,66 mV forsyning

 

Spenningen over R2 og R3 blir da 653 mikroAmpere * 120 Ohm = 78,36 mV

 

 

 

Det er kanskje ikke den beste fremgangsmåten, men hvis du skal velge mellom nodespenning eller maskestrømmetode ville jeg brukt maskestrømsmetode siden du kun får 2 masker i kretsen. Men nodespenning fungerer greit også, bare å bruke det du liker best.

 

 

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, trenger hjelp på en liten fysikk innlevering.

 

oppgaven:

En kule henger med masse 0,5kg festet til en snor med lengde 1,2m.

Kula henger til å begynne med i ro og snora er loddrett.

Et prosjektil med masse 3,4g og horisontal fart 590m/s treffer kula.

Prosjektilet setter seg fast i kula slik at prosjektilet og kula beveger seg som ett legeme etter støtet.

 

a) bestem farten til felleslegemet etter støtet

b) beregn den største vinkelen snora danner med loddlinjen

 

 

Oppgave a er grei, der har jeg fått 3,98m/s men er usikkert på fremgangsmåten på oppgave b

Lenke til kommentar

Bevaring av mekanisk energi. Når pendel henger rett ned h0=0. Løs med hensyn på h når kulen er på toppunkt. Tegn figur og du vil se at det dannes en rettvinklet trekant. Hypotenus er kjent, og vertikal katet kan du også finne, mellomliggende vinkel finnes nå enkelt.

 

 

Ta anticosnus til trekanten også får du vinkelen veldig enkelt.

Tror det er misforstått litt, har ingen problemer å finne en vinkel (om man allerede har 2 kjente), men er usikker på fremgangsmåten. Å finne ut hvordan man regner fram med den farten og vekten man har hvor langt/høyt kula beveger seg fra 0.

 

Men takk for tips

Lenke til kommentar

Hei

 

Trenger hjelp til noe ganske basic. Er litt lei, sittet for mange timer, og det mest basic greiene blir hodebry.

 

Skal finne molvumet i ft3 og m3. Oppgaven i seg selv er grei, men henger ikke helt på på formelbruk og konvertering fra SI til U.S. Oilfield enheter. Her er fasit.

 

post-209627-0-91940800-1441477016_thumb.png

 

Et par spørsmål knyttet til løsningsforslaget.

 

Er kjent at molar volum 5ad0e8dfe29f2d0a52f7eb46c53d7a11.png       med et gitt temp og trykk.

 

Her skriver han Vm=M/n, hvorfor?

 

Jeg bruker PV=ZnRT, og løser for Vm. SI enheter får jeg riktig svar som dere ser. Så skal vi bruke oil field enheter.

Bruker samme formel. Her ser jeg at han tar svaret vi fikk i SI enheter, og bare ganger med en konstant fra m3 til ft3. Virker jo greit. Men kan jeg gjøre det jeg gjør også? Selvom det er litt mer jobb.

Bruker samme formel, R=gass kosntant i US enheter, temp i Rankin.

 

Får et svar i ft^3/lb*mol, og konverter lb over til kg (0,4536 er konverteringsfaktor). 

 

Min løsning. Dette like rett?

post-209627-0-36555800-1441477399_thumb.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...