Gå til innhold

Reklamasjon: hva vil tilsvarende vare si?


Bjoolz

Anbefalte innlegg

Har en ekstern harddisk som har streiket. Den er innenfor både reklamasjon og garanti, men Elkjøp har ikke lenger varen. Den billigste tilsvarende varen de har (USB 3, 2TB) koster minst 2x det jeg betalte for min. Har jeg krav på å få en av de dyrere harddiskene med samme specs eller må jeg godta pengene tilbake og tape 800+ når jeg kjøper en ny?

 

P.S. Jeg vet jeg sikkert kan unngå tapet av penger ved å bruke nettbutikk, men det føles ut som at ALT jeg kjøper av elektronikk dør halvveis ut i levetiden og det er så hassle med reklamasjon på nettbutikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For såpass generiske ting som harddisker antar jeg du i alle fall har krav på samme lagringskapasitet og samme grunnleggende funksjoner, så som tilkoblingstype, platehastighet og cache.

 

Det er mulig forbrukerkjøpsloven § 29 må tolkes som at unntaket for urimelige kostnader også gjelder adgangen til å kreve omlevering overhodet, men jeg er ikke helt sikker på det. Forutsatt at adgangen til omlevering kun gjelder dersom det ikke pålegger selgeren urimelige kostnader er det uansett slik at det skal svært mye til for å nekte omlevering på dette grunnlag. Du har gjort et godt kjøp, og skal ikke avspises med pengene tilbake om varen har en mangel, da skal du så vidt mulig stilles som om avtalen ble korrekt gjennomført. Omlevering er en svært enkel måte å gjøre dette på, og da skal du ha tilsvarende vare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...