Gå til innhold

Behandlingstid reklamasjon/reparasjon


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

For fem uker siden leverte jeg inn en veske til reklamasjon ettersom glidelåsen var ødelagt (zip'en falt av). Vesken var da 7 mnd gammel.

 

Var innom 28. oktober og forklarte at jeg skulle på reise den 4. desember og fikk da beskjed om at vesken skulle være klar i god tid før det.

 

Jeg har flere ganger ringt og purret i mellomtiden men lite har skjedd. Butikken har skyldt på sykemeldinger etc - men det er i mine øyne egentlig ikke mitt problem.

 

En reparasjonstid på 5 uker synes jeg er altfor lenge for en i utgangspunktet liten feil, men feilen er allikevel slik at jeg ikke får brukt vesken.

 

Hvor lang tid skal det gå før jeg har muligheten til å heve kjøpet? Jeg er klar over at de har krav på å reparere feilen, men når det ikke skjer er jeg jo like langt. Nå står jeg klar til å reise på tur om to dager og står uten veske - og jeg har ikke lyst til å bruke penger på en ny uten at jeg vet at jeg får heve kjøpet på den gamle. Har heller ikke blitt tilbudt låneprodukt i mellomtiden, noe man vel har hvis reparasjonstiden strekker seg over 1 uke. Om dette gjelder vesker vet jeg ikke, men i en situasjon som denne mener jeg at dette kunne vært en ok løsning. Jeg spurte butikken om dette men de hadde ingenting å tilby meg på dette punktet - og kunne egentlig bare beklage.

 

Vesken koster 2.000 kroner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere saker fra forbrukertvistutvalget har vel slått fast at rimelig tid til avhjelp på f.eks en laptop er under 6 uker.

Ifølge saken jeg linker til under, så er en glidelåsfeil relativt enkel å fikse, og burde ta kort tid å reparere.

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=journalpost_detaljer&journalpostid=2011012128&

 

 

Det gikk i overkant av to måneder fra klageren reklamerte til
retting var utført. Utvalgets mener dermed at retting ikke har skjedd innen rimelig tid. I
vurderingen har utvalget særlig vektlagt at det er snakk om en glidelås som må anses for enkelt å
reparere.

(Merk at 2 måneder er definert som "for lang tid". De har ikke informert om hvor lang tid det burde ta.)

 

Ut ifra dette, og det faktum at du informerte butikken at du skulle på ferie 5 uker senere, vil jeg tro du har en veldig sterk sak for å gjennomføre et dekningskjøp (kjøpe ny, tilsvarende gjenstand, som butikken må dekke kostnaden av).

 

Hvis du er usikker, kan du ringe forbrukerrådets lokale kontor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...