Gå til innhold

Jobb: Reise å overnattig ubestemt


Snudii

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ganske desperat etter å få vite hva som er lov å ikke.

Jeg jobber på båt der arbeidsdagen min begynner kl 07.00.

Vi skal i utgangspunktet være i land hver dag. Vi går på fastlønn. Overtid får vi lørdager og søndager. I kontrakten min er det ikke nevt noe mht. reise o.l.

 

Kan arbeidsgiver kreve att jeg reiser med båten å er bortreist over en lengre periode? Det er da snakk om 7-14 dager uten mulighet til fri-ordning.

 

Arbeidstid i kontrakten står det fra 07.00 til båten er inne.

 

Jeg håper noen kan henvise til fakta da jeg trenger kjapt svar.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på kva som er situasjonen, men har eg forstått det rett dersom arbeidsavtalen seier at du skal starte på jobb kl 07:00 og deretter bli satt på land etter at arbeidsdagen er ferdig?

Og at arbeidsgiver no vil at du skal være ombord i båten i fleire dagar samanhengande?

 

 

Uansett så er ikkje slike forhold regulert i lovverket.

Arbeidsmiljøloven stiller krav til arbeidstid, men det er mulig å gjennomsnittsberegne arbeidstida. Det er dette som gjer at ein f.eks. i offshore-turnus kan jobbe 12 timars dagar i to veker i strekk, for deretter å ha ei lenger periode med fritid. Men også her er det begrensningar i kor lange periodane kan være og kor mange timar av døgnet som kan være arbeidstid.

 

 

Det einaste svaret eg kan gi deg er at du må sjå nøye på arbeidsavtalen.

Dersom arbeidsdagen seier at du får betalt eit fast beløp per dag frå kl 07:00 så har du inngått avtale om det. Ulempen med ein slik avtale er at det av og til kan bli lange dagar om båten ikkje er inne før seint på kveld. Fordelen er at du får den samme betaling om båten er inne igjen etter eit par timar.

 

Dersom det er tvil rundt lengda på arbeidstida så er det ikkje værre enn å be arbeidsgiver dokumentere at arbeidstidsordninga som blir praktisert ligger innanfor arbeidsmiljølova.

Rammene i arbeidsmiljølova kan i enkelte tilfeller forskyvast ved avtale med arbeidstakar/fagforening, eller ved tillatelse frå arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...