Gå til innhold

Holder dette i forhold til brannsikring og lover?


Nixxie

Anbefalte innlegg

Er en ny forbruker på boligmarkedet og har fått meg en ny hybel/hytte. Lurer på om desse vinduene holder kravene stilt av lovverket? Det er 4 vindu med samme ramme i hele hytta som blir eneste rømningsvei om utgangsdøra skulle vært spærra.

 

Bilde(Beklager vinkel):

 

post-368037-0-64305900-1417365105_thumb.jpg

 

Hvert vindu i ramma er 35cm bred når det er åpent. Er dette lovlig eller ikke? Hadde jeg vært en litt større mann eller vært hemmet på noen annen måte ville jeg nok hatt litt problemer med å presse meg ut der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en ny forbruker på boligmarkedet og har fått meg en ny hybel/hytte. Lurer på om desse vinduene holder kravene stilt av lovverket? Det er 4 vindu med samme ramme i hele hytta som blir eneste rømningsvei om utgangsdøra skulle vært spærra.

 

Bilde(Beklager vinkel):

 

attachicon.gifIMG_34012.JPG

 

Hvert vindu i ramma er 35cm bred når det er åpent. Er dette lovlig eller ikke? Hadde jeg vært en litt større mann eller vært hemmet på noen annen måte ville jeg nok hatt litt problemer med å presse meg ut der.

Fra DBS - http://www.dsb.no/no/Rettskilder/Regelverk/Oppslagsverket/3906/3908/8412/8437/8438/

 

§ 4 – 1. Rømningsveier

 

"I rom med rømningsvindu skal summen av vinduets fri høyde og bredde være minst 1,5 m."

Lenke til kommentar

"Rømningsvindu må ha høyde minimum 0,6 m og bredde minimum 0,5 m. Summen av høyde og bredde må være minimum 1,5 m. Svingvinduer med dreieakse, må ha tilsvarende effektiv åpning. Vindu i skrå takflater er vanligvis ikke egnet som rømningsvindu"

 

At høyde og bredde er 1,5m totalt sett holder altså ikke i seg selv

Sier seg selv egentlig, at ett vindu som er f.eks 10cm høyt og 1,5m langt ikke er egnet rømningsvei selv om det er over minimumsgrensen.

 

Om stolpen i midten enkelt kan fjernes(f.eks lett sparkes/dras av) kan muligens hele vinduet telle, men dette er ren spekulasjon fra min side, som antagelig er feil.

 

Om dette er eneste rømningsvei er det neppe lovlig.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert ( jeg river hus nå)

Stolpene mellom slike vunduer går ikke ut med noe spark (jeg har mange grader kampsport) , med mindre de er designet for det.

 

Klager man må man evt flytte, hadde du kommet ut selv og bare har tynne gjester på besøk så ville jeg ikke sakt noe.

Lenke til kommentar

Dersom vinduet er meint som rømningsveg så er det for lite.

 

Men det er på ingen måte gitt at vinduet er ein rømningsveg.

Hovedregelen seier at i bolig som ikkje har rømningsveg direkte i det fri så må det være minst to rømningsvegar der vindu kan være ein av dei.

 

Ei hytte vil normalt være oppført som ei branncelle. Dersom hytta berre er på eit plan så vil då minimumskrava være oppfylt så lenge hoveddøra leder direkte ut i det fri. Forflyttning internt i branncella regnest ikkje som rømningsveg.

 

Det er sjølvsagt å foretrekke at det er minst to rømningsvegar, men det er ikkje eit absolutt påbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved nærmere inspeksjon holder vel det ikke da. Summen av bredde og høyde på hvert åpne vindu er 35cm x 105cm.
Og nei, som War sier, det går absolutt ikke ann å enkelt få bort den stolpen.
Det følger ingen brannøks med i hytta.
Det er ett plan, men 4 beboere. Altså 4 "hybler" satt sammen som et rekkehus. Det er hvertfall veldig dårlig støydempning, så jeg tviler på at det er brannvegg mellom hyblene. Vet ikke hva kravet er i den sammenhengen.
Ett plan og en utgangsdør. Om det begynner å brenne på kjøkkenet(som er rett ved siden av utgangen) vil jeg ikke ha noen andre muligheter enn å hoppe ut vinduet på soverommet.

Tusen takk for gode svar. Men lurer fortsatt litt på det her altså

Lenke til kommentar

Skal så vidt jeg har funnet ut være 2 rømningsveier ut fra soverom, f.eks 2 dører eller dør og vindu.

Med mindre du har noen andre veier ut fra soverommet enn en dør og vindu(er) er det nok ikke godkjent nei.

 

Høres absolutt ut som hybelen din er ulovlig ja, du kan jo ta det opp med utleier å håpe på nye vinduer.

Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt anbefalt at ein har minst to rømningsvegar, men minimumskravet er oppfylt så lenge det er ein rømningsveg som leder direkte til det fri.

 

I byggeforskrifta frå 1985 (som er definert som det sikkerheitsnivået som alle bygningar skal oppgraderast til) står det:

 

 

:3 Rømningsveg

Rømningsveg skal utføres etter kap. 30:7.

Avstand fra dør i branncelle til nærmeste trapp eller direkte utgang til det fri skal være høyst:

  • 25 m i 1. til 4. etasje

  • 15 m i 5. til 8. etasje

  • 10 m over 8.etasje.

Fra branncelle i 1. til 8. etasje og med golv inntil 22 m over terreng, er krav til rømningsveg:

  • direkte utgang til terreng, eller

  • to trapperom, eller

  • ett branntrygt trapperom.

Fra branncelle over 8. etasje eller med golv mer enn 22 m over terreng er krav til rømningsveg:

  • to branntrygge trapperom eller

  • ett røykfritt trapperom.

Fra branncelle skal annet hvert rom i etasjer som ikke har direkte tilgang til det fri eller til rømningsvei, ha minst ett vindu som tilfredsstiller kravene til rømningsveg (se 30:76).

Vindu (balkong) med underkant høyest 5,0 m over planert terreng eller vindu (balkong), som er tilgjengelig for brannvesenets stiger kan erstatte ett åpen eller lukket trapperom som rømningsveg.

Bygningsrådet kan tillate at enkelte boligrom på loft over 2. etasje bare har adgang til én trapp.

For bolig med rømningsveg felles for inntil 4 bruksenheter gjelder ikke særkravene for rømningsveg i Tabell 30:42 og krav om selvlukkende dør i Tabell 30:75

Mine uthevinger og overstryking.

Så dersom hoveddøra (frå branncella) ikkje går rett ut til terrenget, då er det krav om ein rømningsveg til. I bolig kan rømningsveg nummer to være vindu.

 

 

Også i dagens byggereglar (TEK10) er krava nesten uforandra:

 

 

§ 11-13. Utgang fra branncelle
(1) Fra branncelle skal det minst være én utgang til sikkert sted, eller utganger til to uavhengige rømningsveier eller én utgang til rømningsvei som har to alternative rømningsretninger som fører videre til uavhengige rømningsveier eller sikre steder.
(2) Brannceller i byggverk i risikoklasse 4 med inntil 8 etasjer kan ha utgang til ett trapperom utført som rømningsvei. For boenheter forutsettes at minst ett vindu eller balkong er tilgjengelig for rednings- og slokkeinnsats, jf. § 11-17.
(3) Brannceller som består av flere etasjer, eller har mellometasje, skal ha minst én utgang fra hver etasje. I byggverk i risikoklasse 1, 2, 3 og 4 kan utgangen fra disse planene, utenom inngangsplanet, være vindu som er tilrettelagt for sikker rømning.
(4) I lave byggverk beregnet for virksomhet i risikoklasse 1, 2, 3 og 4 kan utgangen fra branncelle enten føre til sikkert sted, eller til rømningsvei som bare har én rømningsretning, forutsatt at hver branncelle har vinduer som er utformet og tilrettelagt for sikker rømning.
(5) Brannceller for et stort antall personer skal ha tilstrekkelig antall, og minst to utganger til rømningsvei.
(6) Fra brannceller som bare er beregnet for sporadisk personopphold kan utgang gå gjennom annen branncelle.
(7) Dør til rømningsvei skal prosjekteres og utføres slik at den sikrer rask rømning og slik at det ikke oppstår fare for oppstuving. Følgende skal minst være oppfylt:
  1. Dør skal ha tilstrekkelig bredde og høyde, og den skal være lett å åpne uten bruk av nøkkel.
  2. Dør skal slå ut i rømningsretningen. Dør til rømningsvei kan likevel slå mot rømningsretningen dersom det ikke er fare for oppstuving ved rømning.

 

Dei øvrige krava er fyrst aktuelle dersom rømningsvegen ikkje leder dirkekte til sikkert sted.
Det som er nytt i TEK10 er at det etter punkt (2) no er krav om at minst eit vindu skal være tilgjengelig for at brannvesenet skal kunne komme seg inn eller for å redde ut folk som ikkje har klart å redde seg sjølv (omtrent uavhengig av kor høgt over bakken vinduet er).

 

 

 

Sjølv så meiner eg at det eigentleg er galskap å ikkje legge til rette for minst to rømningsvegar, men byggereglane tillater løysningar med berre ein rømningsveg.

Legg særlig merke til at det etter regelverket frå 1985 så er det til og med lov å berre ha ein utgang frå ei leiligheit i 8. etasje så lenge utgangen leder til eit "branntrygt trapperom".

 

Dette betyr at alle bygningar som er bygd før 1985 slepper unna med kun hoveddøra som rømningsveg så lenge trapperommet er rekna som branntrygt. Vanligvis då i form av at det er bygd i ubrennbare materialer, er eiga branncelle og at det ikkje er tillatt å ha brennbare materialer i trapperommet.
Om det då brenn i leiligheita i andre etasje og vedkommande som bur der flykter frå leiligheita utan å lukke døra så er den einaste rømningsvegen til dei i 3-8 etasje blokkert av brannrøyk.

Det er denne regelen som gjer at det fortsatt er lov å bu i f.eks. bygårdar frå 1900-tallet der det berre er eit trapperom i fire etasjer og vinduer som er for smale til å komme seg ut av.

 

 

 

I dette tilfellet er rømningsløysninga i hytta lite god, men den er ikkje ulovlig.

Sjølv om det er eit kollektiv med fire hyblar så vil nok huseigaren komme unna med at kvar hybel ikkje er eiga branncelle så lenge ein rekner hytta som eit kollektiv der alle leigetakarane har tilgang til heile hytta.

 

Eg vil derfor anbefale at trådstarter vurderer å finne ein anna bolig med betre rømningsforhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...