Gå til innhold

Elektronisk nøkkelskap for egenutviklet tilgangssystem


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har en del nøkler etterhvert som flere skal ha tilgang på. Eksempler er egne nøkler til bygg, kjøretøy, hengelåser og diverse annet. Pr i dag henger alle disse godt merket i ett standard nøkkelskap, og alle med nøkkel til lokalet har tilgang til nøkkelskapet.

 

Etterhvert har vi sett at vi har ett større behov for kontroll på nøklene, både fordi ikke alle skal ha tilgang til alle nøklene og til tider har vi behov for å vite om en nøkkel er ute eller inne, og hvem som har denne. Har ikke hatt problemer med at nøkler forsvinner, enda, men med ett bedre system så ungår vi at det blir ett problem senere.

 

Eg har laget ett RFID tilgangssystem som eg ønsker å benytte så vi slipper å bruke flere systemer. Tanken da er at kontrolleren med RFID kobles til skapet og styrer låsen(eller låsene). Grensesnittet er ikke så viktig, så lenge styringslogikken er relativt kjent.

 

Noen som har kjennskap til noen slike? :)

 

Kom over ei bacheloroppgave til noen studenter for ett system som heter CarAdmin(Electric Time Car AS) hvor de har beskrevet ett skap fra Creone AB(www.creone.se) som lar seg styre. Styringslogikken er til dels beskrevet i oppgaven, så eg tror eg skal klare å få det koble til og til å fungere. Har etterspurt mer info og pris fra Creone AB på rett type skap - så får vi se hva de sier.

 

Men om noen har tips til andre skap tar eg gjerne i mot de :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært så mange forslag her og har brukt litt tid på å søke litt rundt på nettet. Foruten det skapet som eg nevnte tidligere har det ikke vært så mange treff :)

 

Etter en vurdering er det heller ikke så ideelt det skapet som eg linket til. Etter en liten diskusjon så trenger vi ett standard nøkkelskap, men for å oppnå ønsket mål med adgangskontroll til nøklene så ser det ut til at vi må modifisere ett vanlig ett så det passer oss.

 

post-14502-0-23603500-1455786808_thumb.jpeg

Tanken er da å ta ett slikt skap, helt enkelt, fjerne låsen som er der og montere en solenoid "dørlås" som går på 12V.

 

post-14502-0-15780700-1455786929_thumb.jpg

Denne lar seg koble opp mot adgangssystemet vi har.

 

På denne måten så kan vi da styre tilgangen til nøklene i nøkkelskapet. Pris, ca 1200,-.

 

I tillegg har vi ett ønske om å digitalt kunne registrere hvem som henter nøkler, når de blir hentet og når de kommer tilbake. Går litt i tankene på å få satt opp en Raspberry Pi med NFC leser og touch skjerm rett ved siden av skapet. Raspberry'en får info fra adgangssystemet hvem som åpnet skapet, og så blir det opp til brukeren å ta den eller de nøklene som trengs, og registrere disse ut. Og så inn igjen når de skal tilbake :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 11 måneder senere...

I tillegg til Traka sine skap har jeg også vært borte i skap fra Morse Watchman kalt KeyWatcher. MilSec er iallefall Norsk forhandler på disse. https://www.milsec.no/produkter-tjenester/innendors/nokkelhandtering

 

Til en mere hjemmesnekret versjon med kun skaplås kan du sjekke TruPortal. Enkel adgangskontroll som kan administreres i nettleser. Rimelig i innkjøp og drift som sansynligvis gjør den like godt prismessig som en hjemmesnektet løsning med RPi.

Endret av Big_JT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...