Gå til innhold

[Løst] MP/Sensor/Crop diskusjon. Canon vs Nikon


Anbefalte innlegg

Over 3 år siden forrige modell og så klarer de bare å komme med en overpriset 5DmarkII & 1/2. :thumbdown:

 

Noen som kan bekrefte rykte om at batterigrepet til 7D passer på dette kamera?

 

 

 

Det var vel å ta hardt i , dette er betydelig bedre enn 5D ll om du ikke stirrer deg blind på antall MP .

Det som er fakta nå er vel at Canon og Nikon har skiftet plass i MP hysteriet , et hysteri som Canon har blitt hengt ut for lenge av Nikonfolk, det som er enda rarere er at nå er det samme MP hysteriet plutselig blitt helt ok fordi utviklinen har jo kommet så langt, slikt er etter min mening å snu skjorta etter vinden . Personelig har jeg aldrig forstått de som har beklaget seg så veldig ang dette og for meg har det aldrig vert en problemstilling heller ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et hysteri som Canon har blitt hengt ut for lenge av Nikonfolk, det som er enda rarere er at nå er det samme MP hysteriet plutselig blitt helt ok fordi utviklinen har jo kommet så langt, slikt er etter min mening å snu skjorta etter vinden.

Jeeze. Skal du generalisere utfra en liten håndfull forumuttalelser, så kan du i det minste prøve å ikke ignorere de forumuttalelsene som motsier deg. Snakk om lavmål.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

et hysteri som Canon har blitt hengt ut for lenge av Nikonfolk, det som er enda rarere er at nå er det samme MP hysteriet plutselig blitt helt ok fordi utviklinen har jo kommet så langt, slikt er etter min mening å snu skjorta etter vinden.

Jeeze. Skal du generalisere utfra en liten håndfull forumuttalelser, så kan du i det minste prøve å ikke ignorere de forumuttalelsene som motsier deg. Snakk om lavmål.

 

Ingenting å bli sur for, både på dette forumet og på mange andre forum så har det tidligere vært en hets mot Canon og at de hadde hevet seg på MP hysteriet , det ble hele tiden hevdet at dette var feil og riktig vei var å gå for færre MP og bedre ISO, men det kan sikkert svi for mange å møte seg selv i døren ... personelig har jeg ment at dette var temmelig overdrevet og har faktisk ønsket at alle produsentene kom med 2 utgaver av samme kamera et med få Mp og god iso og ett med mange Mp for de som verdsetter det mest , jeg har aldri forstått de som bare må se det sort/hvitt og at det kunn er etts meres politikk som gjelder ...

Jeg har selv planer om å gå for FF og om det blir 5D lll eller D800 vil tester og pris avgjøre ....

Lenke til kommentar

Ingenting å bli sur for, både på dette forumet og på mange andre forum så har det tidligere vært en hets mot Canon og at de hadde hevet seg på MP hysteriet , det ble hele tiden hevdet at dette var feil og riktig vei var å gå for færre MP og bedre ISO, men det kan sikkert svi for mange å møte seg selv i døren ... personelig har jeg ment at dette var temmelig overdrevet og har faktisk ønsket at alle produsentene kom med 2 utgaver av samme kamera et med få Mp og god iso og ett med mange Mp for de som verdsetter det mest , jeg har aldri forstått de som bare må se det sort/hvitt og at det kunn er etts meres politikk som gjelder ...

Jeg har selv planer om å gå for FF og om det blir 5D lll eller D800 vil tester og pris avgjøre ....

Les hva jeg faktisk siterer deg på før du svarer.

 

For det første er det en generalisering å si at "Canon har blitt hengt ut av Nikonfolk", for det andre, så er det en generalisering å si at det "plutselig [har] blitt helt ok" og implisere at brukere snur skjorta etter vinden basert på hva produsenter gjør. Nikon har faktisk fått ganske mye pepper fra "egne rekker" for å dra det for langt med D800-sensoren, men det ignorerer du tydeligvis glatt bare for å prøve å score billige retoriske poenger mot en motstand du selv har oppkonstruert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ingenting å bli sur for, både på dette forumet og på mange andre forum så har det tidligere vært en hets mot Canon og at de hadde hevet seg på MP hysteriet , det ble hele tiden hevdet at dette var feil og riktig vei var å gå for færre MP og bedre ISO, men det kan sikkert svi for mange å møte seg selv i døren ... personelig har jeg ment at dette var temmelig overdrevet og har faktisk ønsket at alle produsentene kom med 2 utgaver av samme kamera et med få Mp og god iso og ett med mange Mp for de som verdsetter det mest , jeg har aldri forstått de som bare må se det sort/hvitt og at det kunn er etts meres politikk som gjelder ...

Jeg har selv planer om å gå for FF og om det blir 5D lll eller D800 vil tester og pris avgjøre ....

Les hva jeg faktisk siterer deg på før du svarer.

 

For det første er det en generalisering å si at "Canon har blitt hengt ut av Nikonfolk", for det andre, så er det en generalisering å si at det "plutselig [har] blitt helt ok" og implisere at brukere snur skjorta etter vinden basert på hva produsenter gjør. Nikon har faktisk fått ganske mye pepper fra "egne rekker" for å dra det for langt med D800-sensoren, men det ignorerer du tydeligvis glatt bare for å prøve å score billige retoriske poenger mot en motstand du selv har oppkonstruert.

 

Den peppern du beskriver har jeg sett lite til, men derimot jubelen over endelig å ha fått et kamera med mange MP har jeg sett flust av, nei jeg prøver ikke skape et billig poeng , det er vel heller noen som ikke ønsker å huske :-)

Case closed.

Lenke til kommentar

Den peppern du beskriver har jeg sett lite til

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

 

Les kommentarfeltet til D800-lanseringen på f.eks. DPReview, du.

 

Det er ganske mange D700-eiere og Nikon-brukere som ventet på en D700-oppfølger som er skuffet over utviklingen D800 har tatt.

 

Helt ærlig: hvis du ikke klarer å være litt nyansert og sette deg inn i et tema, så bør du holde deg for god til komme med sleivete kommentarer om det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den peppern du beskriver har jeg sett lite til

http://en.wikipedia....nfirmation_bias

 

Les kommentarfeltet til D800-lanseringen på f.eks. DPReview, du.

 

Det er ganske mange D700-eiere og Nikon-brukere som ventet på en D700-oppfølger som er skuffet over utviklingen D800 har tatt.

 

Helt ærlig: hvis du ikke klarer å være litt nyansert og sette deg inn i et tema, så bør du holde deg for god til komme med sleivete kommentarer om det.

Men for hver som er skuffet så er det jo 5 -10 som jubler , poenget var uansett at Nikonfolk hele tiden har hevdet at mange MP var bortkastet og har angrepet bla Canon og Sony for dette , det er et fakta vi ikke kommer forbi og ja selvsagt finnes det nikonbrukere som hadde ønsket at det var færre mp akkurat som det er canonbrukere som hadde ønsket flere mp på 5D lll, men det er ikke det som er saken, jeg nevnte den massive kritikken Canon/sony har fått spesielt fra Nikonleiren .

Men la det ligge , så ser vi på 5D lll ...

Lenke til kommentar

Men for hver som er skuffet så er det jo 5 -10 som jubler ,

Kildehenvisning?

 

poenget var uansett at Nikonfolk hele tiden har hevdet at mange MP var bortkastet og har angrepet bla Canon og Sony for dette
Generalisering.

 

det er min ubegrunnede mening vi ikke kommer forbi
Fikset den for deg.

 

jeg nevnte den håndfullen utvalgte foruminnlegg med kritikk mot Canon/sony fra noen Nikonbrukere
Fikset den også.

 

Det du drar frem er ikke "fakta". Det er dine svært subjektive oppfatninger basert på et svært selektivt kildeutvalg.

 

Jeg står på det jeg sa: kan du ikke gå inn for å danne deg et nyansert bilde av et tema, så bør du holde deg for god til å komme med sleivete kommentarer om det. Spesielt hvis du ikke ønsker å avspore diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sutekh , jeg sa vel at vi burde la dette ligge, men i kjent stil fortsetter du.

Er det mere du vil ta det i PM så får tråden her leve i fred

Ja, gud forby at folk skal la være å svare på usaklighetene dine, bare fordi du avslutter det med "men la det ligge nå" :roll:

 

Hvis du klarer å oppføre deg saklig, så slipper du å bli kritisert for å ikke være det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
- Det har vært mye diskusjon rundt dette med megapikselantall, men vi mener selv at vi har valgt en balansert løsning med 22,3 megapiksler. Flere megapiksler på en brikke betyr at pikslene blir mindre, og det kan kreve mer av objektiver og stabilisering, uttalte Canons Trond Sliper under en pressekonferanse i dag.

 

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=44630

 

Her er vel noe av det jeg tok opp tidligere da vi diskuterte D 800 :hmm::hmm:

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke alle dere som er så ivrige etter å komme med dårlige unnskyldninger på Canon's vegne. :ermm:

 

Dette kamera har jo ingen teknologisk forbedring. Bare en oppdatering av teknologi som Canon allerede for lenge siden har puttet i andre modeller.

 

En fullformat versjon av 7D sensoren hadde vært det minste man kunne forlange.

 

5D2&1/2 som jeg velger å kalle dette kamera, kunne vært verdt å kjøpe hvis det hadde blitt lansert med en pris litt over veiledende av 5DII. Men å lansere dette med en pris (i Norge) ca. 8000.- over lanseringsprisen til 5DII er en ganske rå pris når Canon stort sett bare har fikset feilene på 5DII.

 

Jeg regner med at prisen faller mye fortere på dette kamera enn 5DII pga. mye lavere etterspørsel. 5DII er vel sikkert tatt ut av produksjon for en god stund siden.

 

Selv en kar som Vincent Laforet som er kontraktbundet til ikke å kritisere Canon er ganske lunken selv om han prøver å virke positiv. http://blog.vincentl...ii-my-thoughts/

 

Da jeg kjøpte 7D trodde jeg at jeg hadde gjørt et veldig bra valg av en modell som teknisk ikke ville bli foreldet på mange år. Det har vist seg å holde stikk.

 

For ett 2 kamera oppsett så vil 5DIII komplimentere 7D veldig bra, men da med en pris mye nærmere 7D sin pris. En fullformat sensor koster ikke mye mer enn en 1.6x crop sensor.

 

Men når vi ser på Canon's nye prispolitikk, som har vist seg på prisingen av ny optikk, så er jeg redd Canon er i ferd med å prise seg ut av et veldig lukrativt marked.

 

Ikke rart at sjefen i Canon måtte gå for ikke så lenge siden. Men å bytte ut en 70 åring med en 74 åring var kanskje ikke det mest tillitvekkende.

 

Skulle ønske noen kamera produsenter utenfor Japan virkelig begynte å gi de Japanske produsentene konkurranse. Mellom de Japanske produsentene er alt avtalt spill. Nå er det tydeligvis Sony's CMOS produksjon og Nikon som skal være i ledersetet. Neste gang får vi håpe Canon får lov å lede igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arthon: Er da vel ingen som unnskylder Canon? Hva er det du savner? Høyere oppløsning? Isåfall, kjøp Nikon D800. Personlig er jeg glad for at 5D III holder seg til et moderat antall megapixler. Jeg vil heller ha bedre høy ISO-støy og dynamisk omfang enn flere megapixler jeg ikke aner hva jeg skal bruke til.

 

Det handler rett og slett om forskjellige bruksområder - for noen passer 5D III, for andre er D800 et bedre valg. Anbefaler alle som ikke skjønner at forskjellige mennesker har forskjellige behov å se denne videoen på TED.com:

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar
En fullformat sensor koster ikke mye mer enn en 1.6x crop sensor.
Nåja. Som et minimum vil den bli litt over dobbelt så dyr.

 

Og da har vi ikke tatt hensyn til hva det koster i brukbart areal å dele opp en sirkulær wafer i større rektangler kontra mindre rektangler, hva større brikker koster deg i yield (jo mindre areal hver brikke tar opp, jo mindre del av det totale waferarealet går bort i ubrukelige brikker på grunn av feil på waferen) og hvor mange solgte enheter utviklingskostnaden skal fordeles utover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette kamera har jo ingen teknologisk forbedring. Bare en oppdatering av teknologi som Canon allerede for lenge siden har puttet i andre modeller.

Jeg må bare le ,sjekk spes til 5D ll og ta en titt på de samme på 5D lll så vil du se forskjellen .

at så andre kamera sikkert ha samme / bedre spes kan vel ikke hinde det faktum at dette er en betydelig oppgradering , for om vi skulle resonere slik så kan vi ikke få noen nye kamera i dette segmentet eller lavere segment fordi 1Dx/D4 er jo bedre :wallbash:

Lenke til kommentar

Arthon: Er da vel ingen som unnskylder Canon?

Leser du tråden så er det jo flere av dem, noen med kraftigere unnskyldninger enn de du kommer med.

 

Hva er det du savner? Høyere oppløsning? Isåfall, kjøp Nikon D800. Personlig er jeg glad for at 5D III holder seg til et moderat antall megapixler.

Slutt å komme med tulleargumenter, du vet veldig godt at investeringen i objektiver er mye større enn investeringen i kamerahus for alle som har hatt et merkesystem en stund.

 

Det er ikke særlig lønnsomt å "snu skjorta med vinden" hver gang produsenten av kamera merket man har investert i holder tilbake teknologi de allerede har utviklet for mange år siden bare fordi en gamling i Japan synes det er smart politikk.

 

Jeg vil heller ha bedre høy ISO-støy og dynamisk omfang enn flere megapixler jeg ikke aner hva jeg skal bruke til.

Når skal folk slutte å forfekte myten om at ISO støy og dynamisk omfang er eksklusivt lav oppløsning. Det er bare ett tullerykte fabrikantene har satt ut for å holde tilbake teknologi utviklingen. Det var kanskje aktuell problemstilling for 3-5 år siden, nå er det ett forbigodt stadie.

Det handler rett og slett om forskjellige bruksområder - for noen passer 5D III, for andre er D800 et bedre valg. Anbefaler alle som ikke skjønner at forskjellige mennesker har forskjellige behov å se denne videoen på TED.com: http://www.ted.com/t...etti_sauce.html

Ditt behov kunne vært dekket av en 5DIII med 40++ megapiksel, du kunne bare valgt en downsample setting med enda bedre dynamisk område enn en 40Mpx versjon av filen.

 

Slutt å vær slik en belærende patriark, jeg har passer det filosofiske stadie som den TED videoen forfekter for flere tiår siden. Se heller denne TED Talk videoen fra 2023 så skjønner du at mennesker med visjoner betyr mye for utviklingen. De bakstreverske er de som holder igjen utviklingen. Spesielt ille når det bare gjøres utifra missforståtte profitt hensyn.

 

Canon påstår at de med 5DIII har lyttet til fotografene. Det er mulig de har lyttet men de har IKKE HØRT:

 

Peter Weyland at TED 2023 Viral Talk :thumbup:

 

http://youtu.be/caHdpmkIvHM 

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Canon påstår at de med 5DIII har lyttet til fotografene. Det er mulig de har lyttet men de har IKKE HØRT:

 

Joda, men de hørte ikke på deg , :p

 

Ikke til deg heller såvidt jeg har forstått de siste dagene. :tease:

 

joda til meg holder det , men jeg har samtidig sagt at Canon burde gi ut en 5Dx med over 30-35 MP til dem som absolutt vil ha det, det for å forhindre at den gruppen går over til D800 , mitt største ankepunkt til nettop D800 er antall bps , det ligger jo på 5D ll nivå og er i tregeste laget for mitt bruk. 5D lll med 6 bps er såvidt innenfor marginene mine , men jeg hadde ikke sagt nei takk til 8 bps .....

 

Hva jeg så til slutt ender opp med er ikke avklart enda , jeg blir å vente på tester og så ta en helhetsvurdering av begge to og veie dem opp mot hverandre , det eneste som synest rimelig sikkert er at mitt neste kamera heter 5D lll eller D800 .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...