Gå til innhold

Nytt selskap - spørsmål ang. moms


Anbefalte innlegg

Startet et enkeltmannsforetak i slutten av 2010, hvor jeg da har utgående faktura uten mva, siden omsetningen ikke har kommet opp i kr. 50.000,- enda. Blir dette riktig..? Har verken bokført utgående eller inngående mva så langt.

Om ikke lenge vil omsetningen komme opp i 50.000,-, når jeg tar med omsetningen fra i fjor. Er det da jeg skal registrere selskapet i merverdiavgiftsregisteret, og er dette noe man MÅ gjøre..?

Tar det lang tid fra man søker til man er registrert, og er det først når man får tilbakemelding på at man er registrert at jeg kan begynne å bokføre momsen (altså alle bilag som kommer etter registreringsdatoen), eller skal jeg bokføre både inngående- og utgående moms f.o.m den datoen omsetningen er oppe i kr. 50.000,-?

 

Man kan vel da ikke gå tilbake og bokføre moms på tidligere bilag..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Startet et enkeltmannsforetak i slutten av 2010, hvor jeg da har utgående faktura uten mva, siden omsetningen ikke har kommet opp i kr. 50.000,- enda. Blir dette riktig..? Har verken bokført utgående eller inngående mva så langt.

Om ikke lenge vil omsetningen komme opp i 50.000,-, når jeg tar med omsetningen fra i fjor. Er det da jeg skal registrere selskapet i merverdiavgiftsregisteret, og er dette noe man MÅ gjøre..?

 

Ja, det stemmer (så lenge omsetningen i 2010 ikke skriver seg fra før dagens dato; m.a.o. er det siste 12 mnd som gjelder), og ja, det MÅ du gjøre.

 

Tar det lang tid fra man søker til man er registrert, og er det først når man får tilbakemelding på at man er registrert at jeg kan begynne å bokføre momsen (altså alle bilag som kommer etter registreringsdatoen), eller skal jeg bokføre både inngående- og utgående moms f.o.m den datoen omsetningen er oppe i kr. 50.000,-?

 

Man kan vel da ikke gå tilbake og bokføre moms på tidligere bilag..?

Slik jeg har forstått det, så skal det i utgangspunktet gjelde fra den mva-terminen du blir registrert i, dvs om du har tomånedlige terminer og blir registrert f.eks. 31/01, så skal du i prinsippet bokføre med mva f.o.m. begynnelsen av terminen; 01/01. Men å etterfakturere mva på tidligere utgående fakturaer er jo forholdsvis umulig, særlig til privatkunder. (Bedriftskundene har fradragsrett og bryr seg jo dermed mindre om det.)

Dette mener jeg er diskutert litt i tidligere tråder her på bedriftsøkonomi-forumet, men om du ikke finner noe konkret svar anbefaler jeg en telefon eller mail til ligningskontor/fylkesskattekontor.

 

Når det gjelder spørsmålet om tid fra melding/søknad til registrering/tilbakemelding: neppe mer enn en uke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...