Gå til innhold

Derfor fjerner Microsoft Start-knappen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er 8 minutter med forskjellige former for program-åpning i Windows 8. Jeg har prøvd å dekke de fleste måter systemet kan brukes på. Så slipper vi å høre mer gnål fra de som kun synser om muligheter og begrensninger i det nye systemet.

http://www.youtube.com/watch?v=LdkRN2GWBm8

 

Konklusjonen er at start-menyen fungerer akkurat som i Win7 når det gjelder åpning av programmer (Apps :sick: ). Oversikten over samtlige installerte programmer har i mine øyne faktisk blitt bedre enn i Win7. MEN: Når det kommer til "Settings"- og filsøk er den blitt dårligere. Du må nemlig velge mellom Apps ( :sick: ), Settings og Files etter at du har søkt, og dermed mister jeg litt av flyten som jeg hadde i Win7. I Win7 klarte jeg utmerket godt å spesifisere program/innstilling/filnavn godt nok til at resultatlisten ble kort nok.

 

Edit: Win8 kjører i VirtualBox, og VirtualBox i fullscreen er filmet/tatt opp med CamStudio.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

blir klarere hvor hver gang det er en Win8 relatert post.... kommer aldri til og gå over til de nye windows osene (hvis de fortsetter som dette) uten å gå på en 3. parts løstning -.- greit nokk at jeg ikke er hyperaktive desktop bruker så kommer til og se lite av metro og slikt men de få gangene jeg gjør det kommer till og plage meg grenseløst. metro er og forblir en dårlig føsning

Lenke til kommentar

Tror dette kommer mye an på bruker typen. om du bruker kun 5 programmer er det logisk å legge dem på start knappen. om du bruker over 20 ikke så mye, da syntes jeg start knappen I Win 7 er perfekt siden den viser de 20 sist brukte programmene uten at du trenger å gjøre noe. Ja du kan sikkert få samme funksjonalitet i metro, men er stygt redd for at alle nye programmer som instaleres kommer til å fylle den med tull.

 

Ser veldig mange legger snarveier på skrivebordet eller taskbar, etter min mening blir dette veldig rotete og sluker resurser med mindre man har ssd disk, en av de bedre quickfixene jeg vet om er å lage en egen verktøylinje å ha denne som en slags shortcut mappe

Lenke til kommentar

ja utifra den videoen så ser det grusomt ut. Fullskjerms startmeny er noe dritt. Jeg pleier ofte se en film og så starte et program, uten å få noe som dekker filmen da programmet kan åpnes i bakgrunnen. Ikonene er store og de er lengre fra hverandre, samt kontroll panel trenger 2 klikk hver gang for å komme inn på (settings > control panel), og den eneste måten å få en enkel liten liste over programmer er ved å fylle desktop! Nei, dette faller ikke i min smak i det hele tatt.

 

Her er min start meny og den er enkel og grei, dekker ikke hele skjermen, har søk og alle de programmene jeg bruker. No fuss.

 

wmJfd.jpg

Lenke til kommentar

Så du mener at det er raskere skrive inn navnet slike du tror det er , og vente til det kommer opp i en liste for så velge det som ligner mest ,en få frem denne listen direkte med en eneste klikk på en virtuell knapp ?

 

Jeg tror ikke det er mange som er enig i deg i det

 

jeg må ta musen ned på kommando linjen

og så klikke på start knappen

 

 

hvis det er meningen at man skal få frem denne liste automatisk ved å holde markøren ned på oppgavelinjen så har man lit mindre kontroll over det man gjør .

hvis så denne nye menyen også dekker hele skjermen samtidig som man valgte feil så er det nærmest en skandale.

hvor lett vil det da være å komme tilbake til kommandolinjen ?

 

du har tydelig vis aldri prøvd søke funksjonen, alt du gjør er å skrive hva du vil ha og trykke enter, har aldri lett etter en eneste ting for å finne det jeg syntes ligner mest, jeg vet jo hva programmet heter, og en ting til, man kan lage en snarvei til det man ønsker også i metro, akkurat som før! og det er større og lettere å klikke på.

 

vis du ønsker å ha "cmd" som snarvei , greit da lager du en tiles snarvei, og for å starte "cmd" trykker du windows knapp og så på det ikonet som står "cmd" wow big difference, og vis du er så amatør at du må bruke musa, så drar du bare musa i hjørnet og klikker , thats the same as before no difference , bare nytt utseende!

 

 

95% av folk her har virkelig null kompetanse av data selv de som kaller seg " lisensiert" og blablalba.

 

virkelig ikke mer en 5% av de kommentarene her faktisk har et normalt syn på ting kontra alle disse hat kommentarene, folk er kommer med negative kommentarer uten en gang å ha prøvd windows 8 og har aldri prøvd noen ting.

 

det verste av alt er at de ikke engang vet hvordan de skal bruke windows 7 effektivt. hvordan kan du klage på windows 8 da ?

 

nei det er på tide at dere holder kjeft vis dere ikke forstår mer, for det er helt sykt hvor blinde dere er og hvor mye dere er missfornøyd med noe som fungerer helt fint som før!

 

vis Microsoft virkelig gjør alt dette for å gjøre ting vanskeligere så tror dere feil, 90% av de som jobber i microsoft er smartere en de fleste her! og at dere hele tatt prøver å fortelle hvordan de skal gjøre det og hva som er best for alle!? virkelig ingen her hadde klart å lage et operativ system men å klage på hva andre gjør det klarere dere, den dagen dere klarer å lage og starte et multimillionær firma som er et av de største tingene i verden, når dere var bare 16-20 år , bare sett igang og start for dere selv og hold kjeft for dere har ingen ting å klage på før dere kan gjøre noe bedre selv!

 

microsoft skal tilfredsstille en hel verden fra alle aldere, og firmaer, så om 5% fra norge er missfornøyd så tror jeg neppe microsoft bryr seg når 95% er fornøyd. at dere kan være så blinde og tro at dere representerer mer en 1% prosent når det kommer til klager på metro og windows 8 og at derfor hører ikke microsoft på oss!

 

om et par år sitter nok alle her inne som klager, og klager på at de ikke lenger skal beholde windows 8 og metro systemene, for microsoft sa selv at dette blir nok den siste windowsen som vi kjenner den, for det er på tide med en forandring, get used to it!

Hallo, ser du ble engasjert. Startknappen "var" en forenkling som gikk i "pek-og-klikk"-sporet. Dette var i grunnen en veldig smart måte å tilnærme seg brukeren på. Så hvorfor skal de da fjerne det som er intuitivt? Og også enkelt for folk å bruke!

 

Selvsagt skal man videreutvikle ting. Men skal det gå på bekostning av det intuitive, og i såfall hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil om metro og malende knapp trykke på for å få frem en menyroversikt over programmene har installert

Det er også annerledes som sikker også er hensikten

 

Men å fjøre det enklere eller like enkelt å buke i forhold til tidligere versjoner av Windows ( som sikkert var hensikten ) har de ikke klart.

Her har Microsoft gjort den største bommerten på lang tid

 

Endringen av startmenyen og hvordan man får den frem er bare toppen av det hele

 

hvis man ikke bruker hurtigtaster hvordan skal man avslutte applikasjonene

(med tanke på de enheter som ikke bruker tastatur)

 

startmeny knappen betyr utrolig mye for de som bruker den.

At den nå er blitt usynlig for designet skyld beviser bare at MS ikke alltid tenker på det beste hver gang

 

Med tanke på hvilke os man kan bruke til enhver tid så skal vel alle tvinges innom Windows 8 før Windows 9 kommer

 

Da blir det vel slik at man i en viss periode ikke for lov å kjøpe W7 samme med nye pcer

Før det kan man nedgradere til W7 i en liten periode tid.

 

Er det noen som har testet ut W8 med virtuelt tastatur ?

Bruker det hele skjermbildet ?

Lenke til kommentar
thunstop !
vis du ønsker å ha "cmd" som snarvei , greit da lager du en tiles snarvei, og for å starte "cmd" trykker du windows knapp og så på det ikonet som står "cmd" wow big difference, og vis du er så amatør at du må bruke musa, så drar du bare musa i hjørnet og klikker , thats the same as before no difference , bare nytt utseende!

Starter man CMD Administrator prompt da , hvordan ?

I Win 7 - søker man CMD og høyreklikker med mus og velger "run as admin". Trykker man bare enter på den får man ikke admin privilegier og kan gjøre det som trenger elevert cmd prompt.

Hvordan gjør du det med Win8 fra metro søk ? Eller må man inn i win8 Desktop ?

Win-R -> "cmd" -> enter

Da har du kjørt cmd med admin rettigheter på 1 sekund og totalt 6 tastetrykk. Dette er i alle fall i W7, har ikke testet W8 ennå.

 

 

Tror dette kommer mye an på bruker typen. om du bruker kun 5 programmer er det logisk å legge dem på start knappen. om du bruker over 20 ikke så mye, da syntes jeg start knappen I Win 7 er perfekt siden den viser de 20 sist brukte programmene uten at du trenger å gjøre noe. Ja du kan sikkert få samme funksjonalitet i metro, men er stygt redd for at alle nye programmer som instaleres kommer til å fylle den med tull.

 

Ser veldig mange legger snarveier på skrivebordet eller taskbar, etter min mening blir dette veldig rotete og sluker resurser med mindre man har ssd disk, en av de bedre quickfixene jeg vet om er å lage en egen verktøylinje å ha denne som en slags shortcut mappe

De som ENNÅ ikke vil skaffe seg en SSD og insisterer på slik bruk kan bare ha det så godt :p

Selv om jeg har 3 skjermer med ganske mange piksler til sammen har jeg kun papirkurv på skrivebordet. Jeg bruker HydraGrid som følger med CCC til å organisere vinduer for å utnytte skjermarealet, så somregel ser jeg bare 1/3 - 1/4 av skrivebordet uansett. På oppgavelinjen har jeg festet 10 ikoner jeg bruker Win-[0-9] for å kjøre eller bytte mellom. Å organisere grensesnittet minimalistisk og bruke hurtigtaster for å lette på mengden ting der gjør at man kan bruke maskinen mer effektivt :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nei, jeg kvalifiserte det med _og insisterer på slik bruk_, altså å stappe skrivebordet fullt av ting, gjerne med egne ikoner som gjør det tyngre å laste under oppstart.

Multitasking som treffer lagring er også noe man bør holde på et minimum med snurredisker.

Du kan få gode SSDer på 128GB til godt under 1000kr nå (Samsung 830 og Crucial M4 har vært nede under 700kr), så pr enhet pris i forhold til total systemkostnad og nytten de gjør er de på ingen måte dyre lenger. Du skal ha enten ekstremt budsjett eller være veldig nisje-bruker med et budsjett for at en SSD ikke skal være i et nytt oppsett i dag.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det så er det ENESTE problemet her at du switcher til en fullscreen startskjerm når du skal søke opp et program.

 

Det beste hadde vært om f.eks. et enkelt klikk på startknappen på tastaturet hadde gitt deg et transparent søkefelt for applikasjoner/innstillinger på desktopen (jfr. google søkefelt på android) og at en "doubletap" på startknappen hadde gitt deg metro menyen ... eller noe i den duren.

 

Det å måtte switche til metro hver JÆVLA gang du skal søke opp noe blir for tungvindt.

 

- Jeg har tro på metro menyen.

- Jeg har tro på å fjerne den tradisjonelle startmenyen

 

- Jeg savner en enkel søkefunksjon, uten å måtte gå i fullskjerm metro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir nok mulig via ekstra menylinjer eller i alle fall tredjepart å få opp et søkefelt på desktoppen. Alternativer som Launcy er kanskje rett vei å gå?

 

Akkurat nå sitter jeg på Vista, der kan du legge til et adressefelt på menylinja: Det har du kunnet i alle fall siden Windows 97* så det er ikke ukjent farvann for Microsoft. Hvis de vil, kan de gjøre det samme med et fullgodt søkefelt.

 

 

 

*Windows 97, en ganske ålreit betaversjon av Windows som ble endra navn på og fikk fjerna endel kul funksjonalitet før den kom i salg som Windows 98.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg kvalifiserte det med _og insisterer på slik bruk_, altså å stappe skrivebordet fullt av ting, gjerne med egne ikoner som gjør det tyngre å laste under oppstart.

Multitasking som treffer lagring er også noe man bør holde på et minimum med snurredisker.

Du kan få gode SSDer på 128GB til godt under 1000kr nå (Samsung 830 og Crucial M4 har vært nede under 700kr), så pr enhet pris i forhold til total systemkostnad og nytten de gjør er de på ingen måte dyre lenger. Du skal ha enten ekstremt budsjett eller være veldig nisje-bruker med et budsjett for at en SSD ikke skal være i et nytt oppsett i dag.

 

Dyrt i den forstand at man må ha den vanlige disken der i tillegg .

SSD må man ( meg bekjent ) også bytte ut oftere en den vanlige harddisken

Alt dette kun fordi man ønsker en rask pc samtidig som man vil ha snarveien plassert på en bestem plass på pcen

 

Har man 1 000 kr så kan man velge å kjøpe seg enten en disk på 2 Tbyte eller en SSD på 128 Gbyte

hvis man vil ha SSD så vil man selvfølgelig også ha en vanlig harddisk , ergo så koster SSD en tusen kr ekstra

Lenke til kommentar

<snip>

+1

Støtter dette :)

 

den andre elgen

I forhold til hva man får for pengene mener jeg det absolutt ikke er dyrt (og har ment det lenge :p), og avhengig av bruk maskinen er tiltenkt kan det fort hende det holder med 128 eller 256GB plass totalt. Ikke alle har installert 10 nye/store spill til enhver tid, eller laster ned masse HD filer og beholder dem.

Man MÅ ikke bytte SSDer oftere enn harddisk, men pga kapasitetene og prisene som var opp til ca 2010 ble det veldig aktuelt å bytte SSDer fra før 2010 med nye i 2011 eller 2012 i mange tilfeller. Om du har en 80GB x25-M fra 2008 eller 64GB Vertex fra tidlig 2009 er disse fortsatt godt brukbare, og om man ønsker seg noe større med høyere skrivehastighet er disse fortsatt ypperlige (gjenbruk) oppgraderinger til (HDD) systemdisker i maskiner med lavere krav.

Rant

Jeg har én PC med harddisker, (laptop har bare SSD). Foreldrene mine og søstrene mine har til sammen 4 maskiner der kun 1 av dem har harddisker.

Jeg klarte meg fint med 32GB (vertex) i laptoppen fra våren 2009 frem til jul 2011, da gikk jeg over til 128GB av en nyere modell for å få litt mer plass, men har fortsatt bare brukt ~40GB av dem. GHTPC hos foreldrene mine skal få en av mine gamle 64GB C300 opp fra en 32GB Vertex, og HTPC i stua deres har en Force GT 60GB som gjør en fin jobb (kjøpte med maskinen for et år siden). Søstrene mine har 64 og 128GB SSDer i sine laptopper.

 

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Slik som jeg ser det så er det ENESTE problemet her at du switcher til en fullscreen startskjerm når du skal søke opp et program.
Jeg er ganske enig, men ikke helt. Jeg ser det som et større problem at du må velge mellom Apps ( :sick: ), Settings og Files når du søker. Det burde vært gjort på en annen måte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<snip>

+1

Støtter dette :)

 

den andre elgen

I forhold til hva man får for pengene mener jeg det absolutt ikke er dyrt (og har ment det lenge :p), og avhengig av bruk maskinen er tiltenkt kan det fort hende det holder med 128 eller 256GB plass totalt. Ikke alle har installert 10 nye/store spill til enhver tid, eller laster ned masse HD filer og beholder dem.

Man MÅ ikke bytte SSDer oftere enn harddisk, men pga kapasitetene og prisene som var opp til ca 2010 ble det veldig aktuelt å bytte SSDer fra før 2010 med nye i 2011 eller 2012 i mange tilfeller. Om du har en 80GB x25-M fra 2008 eller 64GB Vertex fra tidlig 2009 er disse fortsatt godt brukbare, og om man ønsker seg noe større med høyere skrivehastighet er disse fortsatt ypperlige (gjenbruk) oppgraderinger til (HDD) systemdisker i maskiner med lavere krav.

Rant

Jeg har én PC med harddisker, (laptop har bare SSD). Foreldrene mine og søstrene mine har til sammen 4 maskiner der kun 1 av dem har harddisker.

Jeg klarte meg fint med 32GB (vertex) i laptoppen fra våren 2009 frem til jul 2011, da gikk jeg over til 128GB av en nyere modell for å få litt mer plass, men har fortsatt bare brukt ~40GB av dem. GHTPC hos foreldrene mine skal få en av mine gamle 64GB C300 opp fra en 32GB Vertex, og HTPC i stua deres har en Force GT 60GB som gjør en fin jobb (kjøpte med maskinen for et år siden). Søstrene mine har 64 og 128GB SSDer i sine laptopper.

 

 

Det var den tvilsomme holdbarheten i forhold til harddisken jeg tenkte på her

Det var en artikkel som tok for seg bruken av SSD-er her på forumet . der tok de opp det problemet

( enten ble de utslitt før tiden eller så ble de fylt opp med data)

Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil om metro og malende knapp trykke på for å få frem en menyroversikt over programmene har installert

Det er også annerledes som sikker også er hensikten

 

Men å fjøre det enklere eller like enkelt å buke i forhold til tidligere versjoner av Windows ( som sikkert var hensikten ) har de ikke klart.

Her har Microsoft gjort den største bommerten på lang tid

 

Endringen av startmenyen og hvordan man får den frem er bare toppen av det hele

 

hvis man ikke bruker hurtigtaster hvordan skal man avslutte applikasjonene

(med tanke på de enheter som ikke bruker tastatur)

 

startmeny knappen betyr utrolig mye for de som bruker den.

At den nå er blitt usynlig for designet skyld beviser bare at MS ikke alltid tenker på det beste hver gang

 

Med tanke på hvilke os man kan bruke til enhver tid så skal vel alle tvinges innom Windows 8 før Windows 9 kommer

 

Da blir det vel slik at man i en viss periode ikke for lov å kjøpe W7 samme med nye pcer

Før det kan man nedgradere til W7 i en liten periode tid.

 

Er det noen som har testet ut W8 med virtuelt tastatur ?

Bruker det hele skjermbildet ?

Likner på Vista-fadesen. Jeg kaller det ihvertfall en fadese, hele Vista-OS'et. Windows 7 har også arvet en del av tregheten på en del områder som man fikk med Vista, selv om enkelte hevder Windows 7 er milevis forskjellig.

 

Windows 8 er nok et eksperiment, på linje med Vista. Altså et OS som de som kan data vil vegre seg for å prøve ut med det første. Det er mine meninger.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...