Gå til innhold

Sykkel-dynamo usb lader.


Anbefalte innlegg

Jeg har skal ut på en litt lengre sykkeltur, og i den anledning tenkte jeg å lage en sykkel-dynamo-usb-lader som jeg kan lade telefon, og gps på. Ikke fordi det er den beste løsningen, men fordi jeg kan :)

Har funnet en skisse på instructables.com FQ4Z4UVG2HE0BVW.MEDIUM.jpg

Men jeg er litt redd for å ødelegge telefonen, eller hva enn jeg finner på å prøve å lade. Så er det noen med litt mer peiling enn meg som har noen input/tips på hvor sikker denne kretsen er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste form for regulering her er batteriene.

 

Spørsmålet er jo hva som skjer dersom du renner ned en lang bakke med sykkelen. Hvor stor overspenning vil du få? USB-standarden spesifiserer +5V, jeg vet ikke hvor mye avvik fra dette de forskjellige enheter tåler.

 

Du kan f.eks sette inn en Low dropout voltage lineær regulator, denne vil sikre at utgangen alltid er 5V

 

F.eks denne fra National:

 

http://www.national.com/mpf/LP/LP3871.html#Overview

 

i 5V versjon og kan levere 800mA (litt mer enn USB standard som er 500mA). Denne har en dropout voltage på 0,24V altså må inngangen være 0,24V høyere enn utgangen. Noe som ikke burde være noe problem.

 

Koster rundt 20 kr: http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=LP3871ET-5.0-ND

 

+tilleggkomponenter (to kondensatorer)

 

Så lenge spenningen ikke stiger over 6V klarer du deg også uten kjøleribbe på denne. Men dette står behørlig forklart i databladet :)

 

Merk: Denne regulatoren tåler ikke høyere spenning inn enn 7V, mulig du bør lete etter en som tåler et litt større område.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Hei.

 

Den kretsen som vises der er jo rimelig enkel da...

Ingen form for beskyttelse, men så lenge batteriene er OK vil det jo fungere greit.

Batteriene må være av typen Ni-MH, og vil begrense spenningen til omtrent 5.2V på det meste.

Om det skulle bli en dårlig kontakt eller en feil på en av battericellene, kan du få for høy spenning ut på USB kontakten.

 

Den delen med LED er vel også unødvendig med mindre du trenger lys på sykkelen også som skal drives av dynamoen.

 

Personlig ville nok jeg brukt en liten switchet regulator som gir ut fast 5VDC uavhengig om det er f.eks. 4V eller 7V inn på kretsen.

Får både ferdig byggede kretser, eller man kan lage noen relativt enkelt selv.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hva som skjer dersom du renner ned en lang bakke med sykkelen. Hvor stor overspenning vil du få?

Du kan f.eks sette inn en Low dropout voltage lineær regulator, denne vil sikre at utgangen alltid er 5V

Vil dynamoen kunne gi ut mer enn 6V selv om jeg sykler fort i nedoverbakke?

Hvis jeg velger en lineær regulator på utgangen, hvordan bestemmer jeg størrelsen på kondensatorene?

 

Batteriene må være av typen Ni-MH, og vil begrense spenningen til omtrent 5.2V på det meste.

Dette er bare vanlige oppladbare batterier på 1,5V ikke sant?

 

Personlig ville nok jeg brukt en liten switchet regulator som gir ut fast 5VDC uavhengig om det er f.eks. 4V eller 7V inn på kretsen.

Får både ferdig byggede kretser, eller man kan lage noen relativt enkelt selv.

Det var ingen dum ide. Fant noe ferdige på elfa https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/b2b/init.do?shop=ELFA_NO-NO#toc=19853;

 

En annen ting jeg har lurt på er koblingen til dynamoen. Det er jo bare en ledning ut av disse, og siden det kommer vekselstrøm ut så går jeg utifra at denne fungerer både som jord og input?

På kretsen er det to ledninger som går ut fra dynamoen. Er det da bare den ene ledningen splittet og koblet til to steder?

Lenke til kommentar

Med en ledning mener du bare en leder også? eller en ledning med to ledere inni.

 

Dersom det bare er en leder vil jeg anta at (-) er koblet til sykkelrammen.

 

NiMH er de vanligste oppladbare batteriene i denne størrelsen. Men det vil alltid stå på pakken når du kjøper.

 

Ang kondensatorer til lineær regulator er det beste å se i datablad. Dersom du ser i databladet til den jeg linket til er det masse informasjon av dette på side 11.

 

Mer spesifikt stå det:

 

The minimum value of output capacitance that can be used

for stable full-load operation is 10μF, but it may be increased

without limit. The output capacitor must have an ESR value

as shown in the stable region of the curve (below).Tantalum

capacitors are recommended for the output capacitor.

 

Så f.eks en 22uF tantalum vil være knall, velg gjerne en som er spesifisert for mer enn 10V.

 

Når det gjelder switsjet regulator er nok det enkleste en "ferdig" krets i en "black box", de rene regulator-ic ene trenger ofte ekstra komponenter i form av dioder og spoler.

 

Akkurat hva sykkeldynamoer gir ut av spenning vet jeg ikke, og tviler på at det er merket på dem heller. Det beste vil være å faktisk måle ved bruk.

Lenke til kommentar

Med en ledning mener du bare en leder også? eller en ledning med to ledere inni.

Dersom det bare er en leder vil jeg anta at (-) er koblet til sykkelrammen.

Det er bare en ledning som man kobler til lykten. Sånn har hvertfall alle dynamoene jeg har sett vært, og jeg har kikket på 7-8 stykker. Vil sykkelrammen fungere som jord? Trodde gummidekkene forhindret det.

Akkurat hva sykkeldynamoer gir ut av spenning vet jeg ikke, og tviler på at det er merket på dem heller. Det beste vil være å faktisk måle ved bruk.

Alle dynamoer står det 6V 3W på.

Lenke til kommentar

... Vil sykkelrammen fungere som jord? Trodde gummidekkene forhindret det.

Klassisk misoppfatning om hva jord er. Jord i elektro er ikke det samme som jorda du går på.

En elektrisk krets trenger ikke være koblet til bakken, det man kaller jord er bare et referansepunkt.

På en sykkel og en bil så brukes rammen / karosseriet som den ene lederen, av praktiske årsaker. Man trenger jo ikke trekke to ledninger. Det er da vanlig å kalle dette for 'jord'.

I stikkontakten på kjøkkenet er det også jord, og den er fysisk koblet til bakken. Dette kalles også 'beskyttelses-jord', og er koblet til bakken for å gi en felles referanse. 

 

 

Alle elektriske kretser må ha (minst) to ledere, det går ikke strøm i noe som har bare en leder.

 

 

Lenke til kommentar

Hadde skrevet langt svar her, så klikka browsern så her er kort svaret mitt :p

 

Kretsen er ikke egnet til NiMH lading. Slike batterier skal lades med konstant strøm fra 0.1C til 1C (noen kan lades raskere enn 1C også). Lading slik kretsen her gjør vil ødelegge eller redusere levetid til batteriene.

 

For USB vil jeg også anbefale en DCDC buck/boost regulator for å sikre 5.0V ut.

 

Hårek svarte på jord i mellomtiden, så da er den klar...

 

6V 3W er antagelig max rating til dynamoen, noe som betyr at du antagelig må jobbe hard for å få ut disse 3W. USB vil kreve 2,5W, og medregnet litt tap i systemet og at du kanskje ikke klarer å presse alt ut av dynamoen, så blir kanskje 3W litt i minste lagte?

 

Du bør forsikre deg om at regulatoren ikke blir stående å skru seg av/på pga at dynamoen ikke klarer å generere nok watt (du kan jo kanskje bruke 2 dynamoer da?) da dette kan være skadelig for det du prøver å lade.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Veldig gammelt innlegg, men hvis folk leser det her, så kan jeg si at så lenge en har plass på sykkelen til et bra 28W solcellepanel (det fra Urberg veier under 600 gram), så får du visstnok 3600mAh på 1 time i kraftig sol, hvis du bruker begge USB portene. Rundt 12,5% av dette forsvinner i ladekretsen, og enda 12,5% når du igjen lader f.eks. telefonen (25% til sammen), så da er det 2700mAh igjen på 1 time lading. Det er nok til over 13 timers bruk av Garmin "eTrex 32x" GPSen (som bruker ca 200mAh per time)

På overskya dager blir det bare lada 100-200mAh per time, men hvis en allerede har lada opp et par 10.000mAh batteribanker, kan en bruke 2500mAh hver dag i en uke (når en regner med 12,5% svinn). 2500mAh er nok til å lade et 800mAh kamera batteri, bruke Garmin "eTrex 32x" GPSen i 6 timer (1200mAh), og fortsatt ha 500mAh igjen til mobilen for å skrive noen meldinger...

Jeg kjøpte akkurat 2 stk 28W paneler, og med 10 timer lading i overskya vær skulle jeg få mellom  1500 og 3000mAh (etter svinn er regnet med), og det skulle holde GREIT i en "krisesituasjon"..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...