Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har tenkt på ein ting. Viss ein melder seg opp i sidemål og skriv på bokmål, korleis veit sensor at eg ikkje har bokmål som sidemål?

 

Tror det er slik at sensoren vet hvilket fylke eksamensbesvarelsene kommer fra. Det er veldig få fylker som har nynorsk som hovedmål ( bare 3 stk hvis jeg husker korrekt). Wild guess :p

 

 

Skal ta opp samfunnsfag vg1, hvordan burde jeg lese til eksamen?

 

Det beste tipset er vel å være litt orientert rundt det som er dagsaktuelt (spesielt rett før eksamensdagen kan det være lurt å ha skummet gjennom nyhetene). Ellers er det bare å komme seg igjennom boka :D Noen andre som har bedre tips å komme med?

 

Et avsluttende spørsmål:

 

Har noen her opplevd å få bedre karakter etter å ha klaget på eksamenskarakteren? I så fall; hvor mye bedre var karakteren du fikk?

Lenke til kommentar

Skal ta opp samfunnsfag vg1, hvordan burde jeg lese til eksamen?

 

Du burde kunne stoffet godt, og ikke bare vite hva som skjer men også hvorfor ting skjer. Det kan være greit å lese litt utenom om organisasjoner, politikk og forskjellige aviser. Viktig å ha et bredt bilde.

 

Tok selv samfunnsfag vg1 nå i høst. Leste gjennom hele boken og gjorde en del av oppgavene i hvert kapittel. Jeg leser vanligvis mye aviser og lignende så det var ganske greit. Startet ca 2-3 uker før, men jobbet ikke stort mer enn 1 time om dagen før de siste dagene.

Fikk en "ren" 6.

Nå er faren min samfunnsfaglærer på vgs og har vært sensor flere ganger, så ikke umulig at det hjalp endel. Han fortalte på en annen side at det ikke var ofte elever fikk 6 i samfunnsfag fordi de ikke forsto hvorfor ting skjedde og var lite oppdaterte på verden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer dere til å slutte å ta privatisteksamener dersom prisen tredobles (les forrige post) ?

Jeg kommer sikkert til å ta flere eksamener, men merker at det fort kommer til å koste med en god del penger- penger jeg kunne ha brukt på andre ting. For min del er det ufattelig at det skal koste mer for å ta en eksamen :nei:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har meldt meg opp i religionsfaget. Noen som vet hvilken bok jeg bør bruke. Har tidligere lest Tro og Tanke, men den er ikke særlig pedagogisk skrevet. Faget blir så ekstremt abstrakt. Dersom noen vet om noen bedre bøker, så vær vennlige og si i fra ;) På tide å få i gang denne tråden igjen! :green:

Lenke til kommentar

Har meldt meg opp i religionsfaget. Noen som vet hvilken bok jeg bør bruke. Har tidligere lest Tro og Tanke, men den er ikke særlig pedagogisk skrevet. Faget blir så ekstremt abstrakt. Dersom noen vet om noen bedre bøker, så vær vennlige og si i fra ;) På tide å få i gang denne tråden igjen! :green:

 

http://isammeverden.cappelendamm.no/

 

hadde denne boka på vgs. Syns den var grei, men har ingenting å sammenligne med. I tillegg er det en link på nettsida om muntlig eksamen og tips!

 

Nokre som tar geofag 1 og geografi? I Bergen?

 

Eg har tatt nokre privatisteksamenar i Bergen, så berre å spør, så kan eg kanskje svare :)

 

Edit: link til tips om muntlig eksamen i religion: http://isammeverden.cappelendamm.no/artikkel/vis.html?tid=686680

Endret av sanddyret
Lenke til kommentar

Er det noen som har tatt eksamen i bokmål og fått toppkarakter? Får inntrykk av at dette nesten er umulig. Hva kreves av en sekserstil? Greier ikke helt å fatte hva som skiller toppkarakteren fra 5. Skal opp i både bokmål og sidemål. Hadde derfor vært kjempeflott om noen kunne komme med et par tips.

Endret av Sqandal
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...