Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen hjelpe meg med denne? :)

Hvor stor er batterikapasiteten hvis batteriet inneholder 1,00 g Cd og 1,00 g NiO(OH)?

Cd(s) + 2NiO(OH) (s) + 2H2O --> Cd(OH)2 + 2Ni(OH)2

 

Jeg prøvde å gange stoffmengden til Cd med 2 (siden forholdet er 1:2) og deretter gange med F. Så delte jeg på 3600, men jeg får ikke riktig svar :/

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne? :)

 

Hvor stor er batterikapasiteten hvis batteriet inneholder 1,00 g Cd og 1,00 g NiO(OH)?

 

Cd(s) + 2NiO(OH) (s) + 2H2O --> Cd(OH)2 + 2Ni(OH)2

 

Jeg prøvde å gange stoffmengden til Cd med 2 (siden forholdet er 1:2) og deretter gange med F. Så delte jeg på 3600, men jeg får ikke riktig svar :/

hva er svaret da

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne? :)

 

Hvor stor er batterikapasiteten hvis batteriet inneholder 1,00 g Cd og 1,00 g NiO(OH)?

 

Cd(s) + 2NiO(OH) (s) + 2H2O --> Cd(OH)2 + 2Ni(OH)2

 

Jeg prøvde å gange stoffmengden til Cd med 2 (siden forholdet er 1:2) og deretter gange med F. Så delte jeg på 3600, men jeg får ikke riktig svar :/

finn stoffmengden for hver av Cd og NiO(OH), da sees at NiO(OH) er limiting reaactant.

 

Slik at batt kapasitet er: (96485 C/mol)*0.0109 mol = 1052 C

Lenke til kommentar

 

Kan noen hjelpe meg med denne? :)

 

Hvor stor er batterikapasiteten hvis batteriet inneholder 1,00 g Cd og 1,00 g NiO(OH)?

 

Cd(s) + 2NiO(OH) (s) + 2H2O --> Cd(OH)2 + 2Ni(OH)2

 

Jeg prøvde å gange stoffmengden til Cd med 2 (siden forholdet er 1:2) og deretter gange med F. Så delte jeg på 3600, men jeg får ikke riktig svar :/

finn stoffmengden for hver av Cd og NiO(OH), da sees at NiO(OH) er limiting reaactant.

 

Slik at batt kapasitet er: (96485 C/mol)*0.0109 mol = 1052 C

 

Aha, tusen takk! Fant feilen min nå :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg er det noen som kan hjelpe meg med denne :)

 

Det ble dannet flytende kalium ved den ene elektroden og vann og oksygengass ved den andre.

a) Skriv en balansert reaksjonslikning som viser reaksjonen.

 

Det jeg har tenkte er:

 

Reduksjon: K+ + e- --> K

Oksidasjon: ??

 

Blir ikke både K+ og OH- redusert?

Nei,oksygenet i OH- blir oksidert til O2 (fra -II til 0)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

"calculate the energy required to convert 1.7 G of ice originally at -12.0 C into 105 C"

 

Jeg skjønner såpass at man skal først finne energien fra -12 is ---- 0 grader is. Dette gjør man hele veien til gass.

 

Men jeg så på en eksempel Salman khan tok. Der multipliserte han massen med g}. Da lurer jeg på hvorfor? Og er dette samme tall veien eller endrer tallet seg?

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

"calculate the energy required to convert 1.7 G of ice originally at -12.0 C into 105 C"

 

Jeg skjønner såpass at man skal først finne energien fra -12 is ---- 0 grader is. Dette gjør man hele veien til gass.

 

Men jeg så på en eksempel Salman khan tok. Der multipliserte han massen med g}. Da lurer jeg på hvorfor? Og er dette samme tall veien eller endrer tallet seg?

 

hele veien? du mener alle faseovergangene og oppvarminger? så er svaret nei...

 

1. først varmes isen opp: bruk 2.09 J/g ·°C

 

2. smeltes isen: bruk 334 J/g

 

3. fordamping av vann, bruk: 2260 J/g

 

4. oppvarming fra 100 til 105 °C, bruk: 2.03 J/g ·°C

Lenke til kommentar

 

"calculate the energy required to convert 1.7 G of ice originally at -12.0 C into 105 C"

 

Jeg skjønner såpass at man skal først finne energien fra -12 is ---- 0 grader is. Dette gjør man hele veien til gass.

 

Men jeg så på en eksempel Salman khan tok. Der multipliserte han massen med g}. Da lurer jeg på hvorfor? Og er dette samme tall veien eller endrer tallet seg?

 

hele veien? du mener alle faseovergangene og oppvarminger? så er svaret nei...

 

1. først varmes isen opp: bruk 2.09 J/g ·°C

 

2. smeltes isen: bruk 334 J/g

 

3. fordamping av vann, bruk: 2260 J/g

 

4. oppvarming fra 100 til 105 °C, bruk: 2.03 J/g ·°C

 

Hvor får du verdiene 334j/g og 2260 j/g fra? Når det gjelder innad samme fase, så står det et lite tabell på boka, men finner ikke noe verdier om faseoverganger.

Lenke til kommentar

 

 

"calculate the energy required to convert 1.7 G of ice originally at -12.0 C into 105 C"

 

Jeg skjønner såpass at man skal først finne energien fra -12 is ---- 0 grader is. Dette gjør man hele veien til gass.

 

Men jeg så på en eksempel Salman khan tok. Der multipliserte han massen med g}. Da lurer jeg på hvorfor? Og er dette samme tall veien eller endrer tallet seg?

 

hele veien? du mener alle faseovergangene og oppvarminger? så er svaret nei...

 

1. først varmes isen opp: bruk 2.09 J/g ·°C

 

2. smeltes isen: bruk 334 J/g

 

3. fordamping av vann, bruk: 2260 J/g

 

4. oppvarming fra 100 til 105 °C, bruk: 2.03 J/g ·°C

 

Hvor får du verdiene 334j/g og 2260 j/g fra? Når det gjelder innad samme fase, så står det et lite tabell på boka, men finner ikke noe verdier om faseoverganger.

 

litt usikker på hva du spør om nu...

 

en oppgave som presenteres slik burde oppgi data noe sånt, der de 3 første er varmekapasiteter

 

C(H2O(s)) = 2.09 J/g ·◦C,

C(H2O(ℓ)) = 4.18 J/g ·◦C,

C(H2O(g)) = 2.03 J/g ·◦C.

The heat of fusion for water is 334 J/g and

the heat of vaporization for water is 2260 J/g.

 

 

ellers har jeg dette i mine dyrbare bøker :=)

Lenke til kommentar

"calculate the energy required to convert 1.7 G of ice originally at -12.0 C into 105 C"

 

Jeg skjønner såpass at man skal først finne energien fra -12 is ---- 0 grader is. Dette gjør man hele veien til gass.

 

Men jeg så på en eksempel Salman khan tok. Der multipliserte han massen med g}. Da lurer jeg på hvorfor? Og er dette samme tall veien eller endrer tallet seg?

g}.

 

disse verdiene vil jo som alltid variere litt fra tabell til tabell og bok til bok.

 

Hf din over kan jo også oppgis som, Hf = 6.01 kJ/mol (del på molmassa til water, og du er tilbake igjen).

osv...

Lenke til kommentar

Dette er vel mer naturfag enn ren kjemi, men jeg regner med at de fleste her inne har god peiling!

Prøver å forstå dette med atomer og bindinger osv, men det er ikke så lett! Håper noen her inne kan komme med en hjelpende hånd.

Om jeg har forstått det riktig så er det slik at ved elektronparbinding så deler et molekyl på elektronene seg i mellom, altså at f.eks to atomer deler på elektronene de har til felles for å få oppfylt oktettregelen / åtteregelen.

Men hva skjer om de to atomene som er bundet sammen ikke har nok elektroner til at begge kan få 8 elektroner i sitt ytterste skall? Eller er det slik at et grunnstoff kun vil binde seg med et annet grunnstoff som passer "perfekt" slik at det får oppfylt åtteregelen?

Og så har du ionebinding, som jeg ikke skjønner helt..skjønner ikke hva som er forskjellen på ionebinding og elektronparbinding, håper noen kan forklare det.

Hvordan ser man om en "likning" har elektronparbinding eller ionebinding?

F.eks: Mg2+ (gir fra seg to) og O2- (tar til seg to) blir til MgO.

Hvordan vet jeg om dette er ionebinding eller elektronparbinding?

Og er det slik at et grunnstoff (f.eks nitrogen) vil alltid ha like mange elektronparbindinger som det antallet elektroner det mangler i sitt ytterskall for å oppfylle oktettregelen?

Takker til den som gidder å hjelpe meg å forstå dette :)

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar

 

Men hva skjer om de to atomene som er bundet sammen ikke har nok elektroner til at begge kan få 8 elektroner i sitt ytterste skall? Eller er det slik at et grunnstoff kun vil binde seg med et annet grunnstoff som passer "perfekt" slik at det får oppfylt åtteregelen?f

 

De skal normalt passe perfekt, men vi kan ta ulike antall av hvert atom for å få det til å gå opp, (H2O, CO2 osv)

 

Og så har du ionebinding, som jeg ikke skjønner helt..skjønner ikke hva som er forskjellen på ionebinding og elektronparbinding, håper noen kan forklare det.

 

I Ionebindingen er elektronene ikke delt, men overført fra et atom til et annet slik at disse ikke lengre er nøytrale..

Hvordan ser man om en "likning" har elektronparbinding eller ionebinding?

 

Generelt kan vi si at bindinger mellom metaller og ikkemetaller er ionebindinger, mens bindinger mellom ikke-metaller er elektronparbindinger (som kan være mer eller mindre "polare" Se "Elektronegativitet " om du vil ha mer detaljer)

F.eks: Mg2+ (gir fra seg to) og O2- (tar til seg to) blir til MgO.

 

Hvordan vet jeg om dette er ionebinding eller elektronparbinding?

 

Ionebinding. Se svar over.

 

Og er det slik at et grunnstoff (f.eks nitrogen) vil alltid ha like mange elektronparbindinger som det antallet elektroner det mangler i sitt ytterskall for å oppfylle oktettregelen?

 

Ja, det er hovedregelen. (Men det finnes noen unntak....)

 

Takker til den som gidder å hjelpe meg å forstå dette :)

Lenke til kommentar

Må bare legge til en spørsmål til, som dreier seg om forståelse.

 

chart?cht=tx&chl= SiH_4 + 2O_2 ----> SiO_2+ 2H_2O

 

Spørsmålet er hvor mye energi som blir sluppet fri hvis 15.7 g av silane brenner. Jeg fikk korrekt svar, men bommet med fortegnet. I denne tilfelle var Dellta H= -1429. Og SiH_4 hadde 0.49 mol.

 

Så, det jeg lurer på er hvorfor blir svaret positivt og ikke negativt?

 

 

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl= C_2H_2_(g)---------> 2NO_(g)

 

chart?cht=tx&chl= \diamond H = 180.5KJ

 

Jeg skal finne ut hvor mye energi man trenger til å generere 35 mol av NO(g)

 

Det første jeg gjorde var å finne hvor mye man trenger til 1 mol og multipliserte det med 35. Det blir sånn cirka dette: chart?cht=tx&chl= 90.25*35=3158mol. Men fasiten sier:3200mol. Noen som kunne ha sagt hvor jeg gjør feil?

sjekk reaksjonslikninga di, den gir ingen mening...

energi oppgis i J, kJ etc ikke mol

Lenke til kommentar

Må bare legge til en spørsmål til, som dreier seg om forståelse.

 

chart?cht=tx&chl= SiH_4 + 2O_2 ----> SiO_2+ 2H_2O

 

Spørsmålet er hvor mye energi som blir sluppet fri hvis 15.7 g av silane brenner. Jeg fikk korrekt svar, men bommet med fortegnet. I denne tilfelle var Dellta H= -1429. Og SiH_4 hadde 0.49 mol.

 

Så, det jeg lurer på er hvorfor blir svaret positivt og ikke negativt?

 

 

hvis dette er en eksoterm reaksjon, delta H < 0 =>

varme overføres fra systemet til omgivelsene, Q < 0

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...