Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, trenger litt hjelp med forståelse av "Krefter".

 

Tenk dere en rakett som blir skutt vertikalt opp fra jorda. Hvilket krefter virker på raketten? Er klar over Newtons 3. lov som spiller en stor rolle her; kraft = motkraft. Kunne noen gi meg en liten illustrasjon over de ulike kreftene som generelt sett virker på raketten? Gravitasjon osv, hadde vært veldig fint :).

Lenke til kommentar

7.12

Ei sklie i en barnehage har en total fallhøyde på 2,6m.

a) Hvor stor fart kan barna maksimalt få nederst på sklia?

b)Et barn på 20kg kom ut nederst i banen med farten 2,6m/s. Hvor mye energi var gått over til varmeenergi(økt indre energi) i dette tilfelle?

dsc00422kt0.jpg

w640.png

Hei, jeg definerte nullnivå ved enden av sklien nederst der den potensielle energien er lik null. Jeg lurer på hvorfor startfarten da må være lik 0?

b) Er det noen der som kan hjelpe meg med den?

Lenke til kommentar

a) Hvor stor fart kan barna maksimalt få nederst på sklia?

Når vi sitter øverst i sklia sitter vi i ro før vi tar løs og raser nedover. At vi sitter i ro vil si null fart som vil si null kinetisk energi. Vi har bare potensiell energi (mgh). Når vi er kommet til bunnen av sklia vil den maksimale farten vi kan ha fått være bestemt av hvor mye potensiell energi vi hadde i starten.

 

Om vi setter nullpunktet til å være i bunnen av sklia (som du har gjort) får vi at den totale energien vår er gitt bare ved den kinetiske (den potensielle er lik null siden vi ikke har noe potensial ved 0 høyde).

 

Summen av kinetisk og potensiell energi skal alltid være konstant når vi er i tyngdefeltet.

 

Bruker vi dette får vi at

E_før = E_etter

(mgh)_før + (mv^2/2)_før = (mgh)_etter + (mv^2/2)_etter

 

Her forsvinner to ledd siden kinetisk energi før og potensiell energi etter er lik null. Likningen kolapser til:

 

mgh = mv^2/2

 

gh = v^2/2

 

2gh = v^2

 

v = sqrt(2gh)

 

-----

 

Oppgave b) blir da å regne ut hvor mye energi barnet maksimalt kunne fått vs. hvor mye energi han/hun faktisk fikk. Differansen må da ha gått over til andre ting, som f. eks. varme.

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Jaffe, skjønte ikke helt hva du mente.

 

Har en fysikkoppgave jeg sliter litt med :p

En stein med massen 300g blir kastet rett oppover med startfarten 6,6m/s.

a) Hvor høyt over utgangsstedet kommer steinen før den snur? Vi ser bort fra luftsmotstand.

Det viser seg at steinen bare kommer 2m over utgangsstillingen.

b) Hvor stor del av den mekaniske energien er gått tapt?

dsc00423xe6.jpg

w640.png

 

Sliter veldig med b)

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...