Gå til innhold

Spørsmål til salg av kobber (priser)


Pitt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg slenger meg på og gjetter høyspent. Var med og la noe 22kv høyspentkabel når jeg var utplassert i e-verk for fire år siden og da ble lederne lagt hver for seg.

 

Slik jeg ser på det er det altforlite skjerming til at dette kan være coax. All coax jeg tidligere har sett, i tillegg til typen av "ubøyelig, stiv jævelkabel" har hatt tettere skjerming enn denne.

 

Sikkert flott å ha med på byen som slagvåpen :fun:

Lenke til kommentar

Får ikke bedre slagvåpen enn en feit alu-kabel :p

 

Hvis du ikke brenner kabelen rein, så klarer du selv som uerfaren "spikker" å spikke for hvertfall 150 kr timen. Kommer mye ann på kabelen, men med litt trening klarer de fleste mye mer.

 

En kammerat leverte inn to pallekasser med spikka kobberkabler, og fikk 160 000 for det ;)

Lenke til kommentar
Får ikke bedre slagvåpen enn en feit alu-kabel :p

 

Hvis du ikke brenner kabelen rein, så klarer du selv som uerfaren "spikker" å spikke for hvertfall 150 kr timen. Kommer mye ann på kabelen, men med litt trening klarer de fleste mye mer.

 

En kammerat leverte inn to pallekasser med spikka kobberkabler, og fikk 160 000 for det ;)

 

Hvor mye er to pallekasser i kilogram evt. tonn?.

 

Hvis man driver mye med salg av kobber så lønner det seg å kunstruere en maskin du kan dra kablene igjennom slik at kappen skjæres opp. Da går det fort som fy på de fleste større kabler (PFXP, PFSP og lignende kabler).

Mindre kabler som PR (de som ligger rundt på veggene i de fleste norske hjem) er litt vanskeligere å avisolere på en hurtig måte.

Lenke til kommentar
Hvor mye er to pallekasser i kilogram evt. tonn?.

 

Hvis man driver mye med salg av kobber så lønner det seg å kunstruere en maskin du kan dra kablene igjennom slik at kappen skjæres opp. Da går det fort som fy på de fleste større kabler (PFXP, PFSP og lignende kabler).

Mindre kabler som PR (de som ligger rundt på veggene i de fleste norske hjem) er litt vanskeligere å avisolere på en hurtig måte.

 

Husker ikke tallene, dessverre.

 

Skal nevnest at de var 3 om det, og de jobber som elektrikkere på en papirfabrikk.

Kobberet kom fra overskudd og riving av ei linje.

De brukte et slags stativ som du sveiver kabelen igjennom og den skjerer igjennom hele kabelen.

Men det er mange typer kabler denne ikke funker på, så hadde vist vært mye skjering med stanley og.

 

Du får sånt "krok" bald til stanley-kniver som passer ypperlig til slik skjering.

Lenke til kommentar
Får ikke bedre slagvåpen enn en feit alu-kabel :p

 

Hvis du ikke brenner kabelen rein, så klarer du selv som uerfaren "spikker" å spikke for hvertfall 150 kr timen. Kommer mye ann på kabelen, men med litt trening klarer de fleste mye mer.

 

En kammerat leverte inn to pallekasser med spikka kobberkabler, og fikk 160 000 for det ;)

 

160 000. serr? det er jo litt cash det da.. men det må også ha hvert mye kobber. vet du forresten hvor de leverte det? firma? landsdel? by?

Lenke til kommentar

Jeg må gjennta. Det er en 10 kroning på bildet.

 

Og denne maskinen som må till for og fjerne isolasjonen på min kabel må i alle fall være en vinkelsliper. Det er kobber som beskytter på plasten..

 

ModZonda, ja jeg synes det ser ut som en coax. Men i denne dimensjonen???

 

Og ja noen nevnte at høyspentkablene som græves ned har olje på seg, det samme sa kompisen min Navitas87.

 

Så hva i svarte faen jeg har nå mellom bena vet dere ikke. :!:

Og ja, den passer nok bedre som et slagvåpen enn en kukforlenger...

 

Dette er nok en kraftkabel (se update):

UPDATE:

http://www.generalcable.no/pdf/HV_66-220kV.pdf

Bruk http://www.pdfmenot.com/ vis du ikke har PDF reader (Adobe).

Endret av Deimos87
Lenke til kommentar
Får ikke bedre slagvåpen enn en feit alu-kabel :p

 

Hvis du ikke brenner kabelen rein, så klarer du selv som uerfaren "spikker" å spikke for hvertfall 150 kr timen. Kommer mye ann på kabelen, men med litt trening klarer de fleste mye mer.

 

En kammerat leverte inn to pallekasser med spikka kobberkabler, og fikk 160 000 for det ;)

 

160 000. serr? det er jo litt cash det da.. men det må også ha hvert mye kobber. vet du forresten hvor de leverte det? firma? landsdel? by?

 

De leverte det til en skraphandel ikke så langt fra drammen. Hokksund, om du vet hvor det er.

Var en god slump kobber ja :p

Lenke til kommentar
Faen folk er dumme ass.

Risikere livet for et par tusenlapper? :p

 

Tror han duden som prøvde å stjæle høyspenntkabler ville blitt litt skuffet når han oppdaget at det kun var aluminium til en fjert av prisen i kabelen ;)

 

Mann gjør alt for litt penger vettu ;)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...
For meg ser det ut som en koaksial kabel som ble brukt mye før mellom telefon sentraler. Der hvor man ikke brukte par-kabel pga lange strekk. Også før Fiberens tid.

 

Det er ikke en høyspent kabel pga de har man da 3 ledere i. Av den gamle typen. Disse var også ojle fylt for bedre isolasjon. Nyere typer av høyspent kabler er 3 separate kabler tvinet rundt hverandre og er pex isolerte. Dette er da for ned graving. Mens kabler som henger i stolpe har en stål tjerne for å øke den mekaniske styrken på kabelen.

 

 

Skal bare rette noe av det du sier.. Mye riktig her også da.

 

Det du ser på bilde høyspentkabel brukt i 22 KV anlegg og oppover. Den er også av nyere type om du lurte. Kabler ligger i bakken og det er mange forskjellige ledninger som henger i luftnettet, bla den du nevner som heter FeAL eller feral om du vil, eller andre typer av ren Aluminium eller Alu med isolasjon (Blx)

Lenke til kommentar

Leverer mye aluminium og kobber som blir brent. (Gleden av å jobbe på gjenbrukstasjon).

 

Kobber får jeg 19 kr kilo for, med isolasjon, 31 kr kilo uten.

Aluminium er 4 kr kilo rent. Lønner seg derfor ikke å levere med isolasjon.

Skrapmetall, kompleks o.l kr 0,60 kilo.

 

Leverte nettopp 900 kilo kobber med en kompis.. Var over 20 k i kontanter det..

 

Veolia og Metallco betaler best som jeg har oppfattet..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...