Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å kjøpe en ny multifunksjonskriver, den må kunne skanne inn ark (et og et ark om gangen), og ha arkmating på toppen for flere ark, og kunne skrive ut i sort/hvit og farger. Tenker kanskje laser er fint, siden jeg har hørt de ikke tørker like fort som blekk, kan være perioder den blir lite brukt.

 

Må ha mulighet å koble den på nettet her hjemme, så man kan skrive ut fra pc'en, linux, mac og windows (10) uten å installere programvare fra produsenten på pc'en. Å kunne skrive ut fra mobil er ikke nødvendig, men det hadde ikke vært dumt heller.

 

På scanne delen vet ikke jeg helt hva som er best, kanskje dere har noen forslag? Hvordan er den beste måten å få inn et dokument på pc'en (evt mobilen). Regner med at e-post er den beste løsningen uten å installere noe programvare på pc'en? Hvis det er noen annen måte så si ifra!

Har ikke noe imot å installere programvare fra produsent, men vil ikke ha det som eneste mulighet.

 

Hvis den kan sende med e-post, må jeg lage en egen e-post konto til den? Må være mulig å lagre e-post adresser på den også :D

 

Trenger ikke wifi, har ethernet port ved siden av der skriveren skal stå.

Helst en som også har billige patroner, akkurat det jeg hater med billige skrivere, alt for dyre patroner. 

 

Har ikke tenkt så mye på pris, kanskje 2500-3000? 

Har kikket på denne, hva syns dere om den? Syns den ser bra ut, men er ikke helt sikker på om den har nok minne (128MB), holder det når man scanner inn mange sider, eller burde jeg kjøpe en med mer minne?

 

Må jeg evt gå opp til denne? Har den mulighet for å sende til e-post, ser ikke at det står det, men kan godt hende komplett har glemt å skrive det bare.

Foretrekket sterkt å handle på komplett. 

 

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke konkret råd (jeg har blekk, en Canon MX925 og er fornøyd med den, selv om det ryker endel blekk til rengøring av dyser når en bruker den lite) om modell ang laser, men HP har laget slikt i mange år, så det vil overraske meg om det er søppel. Vær obs at laser gjerne er noe større, og veier mye mer enn en tilsvarende blekk. Om ikke det spiller noen rolle så ville jeg gått for laser ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var akkurat på jakt etter noenlunde det samme (jeg trengte ikke farge), og når det er inkjet så er det ikke en ekte laserprinter. De har jukset litt og rett og slett brukt vanlige blekkpatroner, bare i større format. Så hvis du vil ha ekte laser så er det kun den første som huker kriteriet ditt der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

HVis du ikke vil gjøre det ekstremt komplissert for deg selv bør du bruke scanneren som den er tenkt brukt. Dvs installere produsentens programvare og bruke den. Vanligvis er PC og Mac supportert, men mulig noen har Linux-støtte også. 

 

Scanneren fungerer slik at den styres fra PC'en og scanner en og en side. Hvor mye RAM som sitter i scanneren har i utgangpunktet ingenting å si.

 

Når dokumentet du scannet kommer inn på PCen fra scanneren er det et bilde av dokumentet. Det er ofte mulighet for å lage Pdf direkte fra scanneren også, men det er viktig å være klar over at du fortsatt bare har et bilde av dokumentet. Skal du kunne editere dokumentet må det konvertes til tekst/editerbart dokument. For å få til det må du ha et OCR-program. Mulig det kan følge med scanneren, men det jeg fikk med (for lenge siden) klarte sjelden å konvertere uten ekstremt mye feil. 

 

Det kan ha blitt bedre nå, og det finnes uansett frittstående program som fungerer veldig bra gitt gode scans. Et eksempel er Omnipage. Men trenger du bare bilder av dokumentet vil funksjonen som lager Pdf direkte ofte være en OK løsning slev om det blir ganske store filer.

 

Multifunksjonsenheter kan gjerne brukes frittstånde uten tilkoblet PC og fungerer da som en kopieringsmaskin. Mulig at noen kan lagre til en minnepinne eller minnekort også, men ser ikke helt hva det skulle hjelpe deg med. Scanner du ikke direkte til PC'en utsetter du bare problemet med å behandle det skannede dokumentet videre. Det finnes også noen som kan sende innscannet som fax, men det er vel ingen som bruker fax lenger.

 

Ser du nevner scan direkte til mail også. Det er en funksjon jeg ikke helt har sett poenget med. Skal du sende til deg selv er det enklere å bare scanne direkte til PC'en, skal du sende til andre sender du fra deg ting som du ikke vet hvordan ser ut, dvs om scanningen ser bra ut osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Scanning til e-post var ment slik at jeg slipper å ta med hele den stasjonære pc'en bort hver gang jeg scanne noe, kan godt bruke et program, men har ikke lyst til å låse meg til det. 

 

Trenger ikke å kunne edite filer jeg scanner inn så det er greit. 

 

Har ikke ram noe å si med mengden ark jeg kan scanne inn om gangen i et dokument, er litt kjedelig å måtte dele opp dokumenter fordi jeg ikke har nok ram på skriveren.

 

Uansett takk for et bra svar :D

Lenke til kommentar

Skal du bare skanne tekst så holder 128 MB leeenge. Jeg tror jeg har til gode og se noen PDF dokumenter på over 128 mb hvor det bare er ren tekst, men det kommer jo an på hvor store dokumentene er i sider og hva som er i dokumentene om det er mye farger eller bare sort hvit, hvor god oppløsning du skal ha på det, tekst trenger ikke mer en 150dpi og for bilder kommer det jo gjerne an på om det skal på trykk i en avis, uke presse eller bok.

Lenke til kommentar

Kjøpte Hp m177fw, men leverer den tilbake pga jeg ikke fikk skrive ut greia til å fungere, lastet ned programmet og prøvde å skrive ut, det fungerte ikke. Lastet ned repair greia fra hp, den avinstallerte den jeg ahdde lastet ned fordi det var en feil som den ikke klarte og fikse. Den installerte så programvaren på nytt, men fikk samme feil hver gang  :wallbash:  Satt og prøvde og fikse det i 2 timer igår.

 

Den fungerer heller ikke å scanne til e-post med, uten å koble til en pc, fordi den ikke har en egen scanne-funksjon... Da er jo hele poenget bort med den. Link til det hvis noen vil lese

 

Noen som har forslag til printer som fungerer uten software for å scanne til e-post? Ikke hp. 

Lenke til kommentar

Fikk svar fra komplett nå 

 

Hei.


Denne skal fungere med det. https://www.komplett.no/product/812829/datautstyr/skrivereskannere/multifunksjonsskriver/hp-color-laserjet-pro-mfp-m476dw

De som er rimeligere i prisen krever som oftest programvare og pc, mens dem dyrerer har som regel dette innebygget som vi har merket. 

Med vennlig hilsen,
Robin J
Salg & Kundeservice

 

 

Er det ikke mulig å få ta i en billigere skriver og scanner enn dette som er laser? Syns den er veldig dyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...