Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva du jobber som: 1 Maskinist Hvor gammel du er: 24 Hva du tjener du i timen: Ukjent! Tjener ca 490.000kr (jobber 6 mnd i året) Hvor mye betaler du i skatt? 45%
Hvor jobber du?

 

Er jo helt normalt at sjøfolk jobber / har fri 50/50. 45% i skatt var jo litt mye, men du har vel sjømannsfradrag på 80-90k også.

 

Sjømannsfradraget er på 80k, og utløses ved å jobbe 130 dager ombord i løpet av inntektsåret. Med vanlig 4/4 turnus som vi har på båtene i Nordsjøen jobber vi 182 dager i året.

 

Synes dog 45% skatt høres litt mye ut, og 490k i året høres litt lite ut for en 1. maskinist.

 

Jeg får jo igjen en del på skatten! Skrev bare hvor mye jeg har valgt å betale i skatt!

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Vekter

Hvor gammel du er: 18år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 205kr timen

Hvor mye betaler du i skatt? 35%

Utdanning: Ferdig med videregående.

 

205kr som ny i vekteryrket?

Ja, jeg tror på nissen også.

 

Med natt -og helgetillegg samtidig har jeg 242 kr i timen som vekter etter lønnsøkningen på 3,50 kr fra 1. april i år. Uten helgetillegget ligger jeg rundt 200 kr timen ettersom jeg bare jobber natt.

 

I Oslo vet jeg at flere utesteder som vekter/ordensvakt betaler rundt 200 kr uten tillegg, så det er mulig.

 

 

Seriøst mann, for det første så er fyren 7 år yngre enn deg. Jeg antar at det er 18 års grense for å jobbe som vekter? Det vil si at han er ny i yrket. Å oppgi hva man tjener på kveld og helg blir irrelevant når 9 av 10 andre oppgir grunnlønnen sin. Det blir som om jeg skulle skrive at jeg tjener mellom 330kr timen bare fordi jeg jobbet overtid de timene jeg var på jobben i dag. Det er slett ikke grunnlønnen, men hører helt klart mere imponerende ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder dere virkelig å betale så mye for å leie et sted? I Tromsø eier vi en leilighet med meget god standard, og vi betaler rundt 11000 kr per måned samlet ned på lånet for å eie stedet.

 

Tromsø er ikke akkurat det dyreste stedet i Norge. Det er heller ikke verdens navle selv om det er litt størrelse på byen. Kunne selv aldri tenkt meg å bo så langt nord, jeg liker sol og sommer. ;) Selv jobber jeg på Fornebu og leiekostnadene i Bærum er jo ikke akkurat kjent for å være billige. Man får ikke leie noe ekstravagant for 11.000kr/mnd der. Skal man ned på 8-9000 så må man ta til takke med rundt 40m2. Selv bor jeg litt på utsiden og har lengre vei til jobb. Da betaler jeg 6000 for å bo i et slags kollektiv. En villa på 350+m2 som jeg deler med noen andre. Da inkluderer 6000kr alt. Tv abo, 120/10mbit internett og strøm/varmtvann o.s.v. Så det er ikke sånn at man må betale 10.000kr, men jeg ville heller betalt 10.000kr enn å flytte til Tromsø, der er sikkert lønnen lavere også på mange jobber.

Lenke til kommentar

I Oslo koster det å LÅNE leilighet 30 K i mnd. Tjener man 37 K. + Skatt.

 

= Du sitter igjen i minus hele tiden.

Vet ikke hvor du leier leilighet, eller hvordan standaren er på de leilighetene du sikter til.

Men jeg leier en helt grei leilighet for 12.000 i måneden.

 

30.000 hørtes veldig dyrt ut for å leie en leilighet? Nå er ikke jeg oppdatert på priser når det gjelder eiendom, men det hørtes veldig dyrt ut.

 

Ja dette så dumt ut, her er et eksempel på hva du får for rett under 30.000 i Bærum:

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=34986798

 

Det er ikke sånn at man trenger dette...

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Industri lakkerer

Hvor gammel du er: 23år

Hva du tjener du i timen: ca 25 000 utbetalt hver 14. dag ( maaasse overtid. opp til 36timer i strekk)

 

 

 

 

Du lakkerer i opptil 36 timer i strekk? come on

 

Jeg tviler faktisk ikke, det er helt sykt hvor mye noen lakkerere jobber. Vi har et par lokale lakkverksteder, og det er nesten alltid folk der.

Lenke til kommentar

En ting er at man klarer ikke være effektiv/produktiv/gjøre en god jobb hvis man jobber så lenge.

 

En annen ting er at det mest sannsynligvis ikke er lov i henhold til Arbeidsmiljøloven.

 

Men det betyr ikke at han ikke er på jobb i 36 timer i strekk :) Mange er på jobb 16 timer om dagen, men langt i fra alle de timene er effektivt arbeid, men betalt er det likevel.

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Senior IT driftskonsulent, i et Cloud/Saas/Hosting selskap, basert i Oslo.

 

Hvor gammel du er: 28

 

Hva du tjener du: 500K + en del fine goder.

 

Hvor mye betaler du i skatt? 30% cirka.

 

Utdanning: Fagbrev - IKT Driftsoperatør, samt kurs og sertifiseringer. 10 års erfaring innen IT, hvis man tar med tiden som lærling. :)

Endret av Green Leaf
Lenke til kommentar

Hva du jobber som: Industri lakkerer

Hvor gammel du er: 23år

Hva du tjener du i timen: ca 25 000 utbetalt hver 14. dag ( maaasse overtid. opp til 36timer i strekk)

 

 

 

 

Du lakkerer i opptil 36 timer i strekk? come on

 

Han behøver ikke å ha vært våken og jobbet i alle de timene. Hvis han for eksempel jobber 16 timer en dag, sov i 5 timer og jobbet 15 timer til den neste dagen, regnes det som 36 timer sammenhengende jobb. Jeg er litt usikker på hvordan denne regelen fungerer, så det behøver ikke å ha vært akkurat slik, men kanskje noe i den duren.

 

Det er heller ikke alle som følger arbeidsmiljøloven. I jobben min treffer jeg spesielt en del bussjåfører som jobber langt over det som er rimelig.

Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...