Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gikk ganske greit med meg! Feilfritt språk, om jeg ikke har oversett noe. Men jeg lurer litt på historien. Jeg valgte oppgave 4 og skrev en novelle på tre sider. Novellen handlet ei jente som hadde blitt voldtatt og blitt gravid, og derfor står hun på en klippe klar til å ta selvmord. Så ser hun livet sitt i revy, og ombestemmer seg pga. hun ikke vil drepe barnet. Håper på en 5, og det er det jeg ligger på. Kan jeg legge ved dokumentet med teksten min her, eller slår det ut på en plagiatkontroll?

Lenke til kommentar

Noen med gode tips når det gjelder saktekster, spesielt artikkel ?

 

La ut et dokument om skjult argumentasjon før her ( Side 18, litt annet stæsj der ), men legger gjerne det ut igjen. Dette er noen av dokumentene jeg har planer om å bruke i morra. Dokumentene er litt rotete, men de inneholder kilder o.l. og mye nyttige info. Anbefaler virkelig "Arugmentasjon.doc" og "Sitater.doc", ettersom disse inneholder mye nyttig til i morra. :)

Argumentasjon.doc

FN eksamen inspirasjon.doc

Aktiv dødshjelp.doc

inspirasjon eksamen lykke.doc

Menneskehandel.doc

Sitater.doc

Lenke til kommentar

Men hvordan kan egentlig en sensor si at det er plagiat, i og med at det er lagt ut etter eksamenens start?

 

Det er jo ikke sikkert. Sensor kan jo ikke vite om teksten er hentet fra et annet sted, stjålet fra en annen elev osv. De kan jo heller ikke finne ut at det er akkurat du som har lagt ut filen heller, ettersom vi leverer inn uten navn osv.

tror jeg

Men er ikke sikker. Du vil uansett få en masse unødvendige spørsmål om sensor finner teksten din på nettet :p

Lenke til kommentar

Men hvordan kan egentlig en sensor si at det er plagiat, i og med at det er lagt ut etter eksamenens start?

 

Funderte på nøyaktig det samme! Om jeg skulle lagt ut teskten min ( Noe jeg ikke har planer om å gjøre, vil være på den safe siden ), ville jeg brukt dette som et motargument om jeg ble tatt for plagiat.

 

Diskuterer forresten med en kompis ang. det plagiat-styret, der vi tror at sensorer og lærere ikke har tilgang til et plagiatprogram, ettersom dette ville krevd ekstreme avtaler, både med div. internettsider og andre skoler rundt i verden. Bare et innspill. Noen som har lignende tanker?

Lenke til kommentar

Kan jeg legge ved dokumentet med teksten min her, eller slår det ut på en plagiatkontroll?

 

Lurer på det samme. Jeg tror nok i så fall at det er lurt å legge ved teksten i en bilde- (scannet) eller pdf-fil, så den ikke kan søkes i.

 

Føler meg ganske dum nå, men hva en pdf-fil?

Formatet nyttet i Adobe Reader, f.eks. :)

Lenke til kommentar

Jaja. Legger man den ut som pdf eller bildefil blir den i hvert fall ikke tatt i noe søke-/plagiatprogram, og sensor må selv tilfeldigvis finne denne tråden, og tilfeldigvis komme over akkurat ditt innlegg. Og skjer dette, noe som er meget usannsynlig, kan du argumentere for at teksten er lagt ut etter eksamen, eventuelt logge inn på brukeren for å bevise at du har lagt den ut. Tror det skal være ganske sikkert..

Lenke til kommentar

Men hvordan kan egentlig en sensor si at det er plagiat, i og med at det er lagt ut etter eksamenens start?

 

Funderte på nøyaktig det samme! Om jeg skulle lagt ut teskten min ( Noe jeg ikke har planer om å gjøre, vil være på den safe siden ), ville jeg brukt dette som et motargument om jeg ble tatt for plagiat.

 

Diskuterer forresten med en kompis ang. det plagiat-styret, der vi tror at sensorer og lærere ikke har tilgang til et plagiatprogram, ettersom dette ville krevd ekstreme avtaler, både med div. internettsider og andre skoler rundt i verden. Bare et innspill. Noen som har lignende tanker?

 

Jo, jeg vet faktisk helt sikkert at de har tilgang!

På forrige tentamen vi hadde i engelsk, ble venninna mi kalt inn på kontoret. Plagiatkontrollgreia hadde slått ut på at HELE stilen hennes var copy and paste, men det viste seg at hun hadde sendt den inn to ganger. Alt løste seg selvfølgelig, men det ble et par tårer osv. Så joda, plagiatprogram det har de!

Endret av Miena
Lenke til kommentar

Diskuterer forresten med en kompis ang. det plagiat-styret, der vi tror at sensorer og lærere ikke har tilgang til et plagiatprogram, ettersom dette ville krevd ekstreme avtaler, både med div. internettsider og andre skoler rundt i verden. Bare et innspill. Noen som har lignende tanker?

 

Norsklæreren på vår skole har snakket mye om programmet Euforus, som viser antall % som er plagiat, hvor det er hentet fra osv. Hvor godt det faktisk virker, vet jeg ikke.

 

EDIT: Ser at artikkelen er fra 2003, så programmet er sikkert i nyere versjon også.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Jaja. Legger man den ut som pdf eller bildefil blir den i hvert fall ikke tatt i noe søke-/plagiatprogram, og sensor må selv tilfeldigvis finne denne tråden, og tilfeldigvis komme over akkurat ditt innlegg. Og skjer dette, noe som er meget usannsynlig, kan du argumentere for at teksten er lagt ut etter eksamen, eventuelt logge inn på brukeren for å bevise at du har lagt den ut. Tror det skal være ganske sikkert..

 

Enig. :thumbup:

 

Jeg er i alle fall veldig interessert i å lese hva andre har skrevet, så jeg håper virkelig det er trygt å legge den ut som pdf ;)

Lenke til kommentar

Men hvordan kan egentlig en sensor si at det er plagiat, i og med at det er lagt ut etter eksamenens start?

 

Funderte på nøyaktig det samme! Om jeg skulle lagt ut teskten min ( Noe jeg ikke har planer om å gjøre, vil være på den safe siden ), ville jeg brukt dette som et motargument om jeg ble tatt for plagiat.

 

Diskuterer forresten med en kompis ang. det plagiat-styret, der vi tror at sensorer og lærere ikke har tilgang til et plagiatprogram, ettersom dette ville krevd ekstreme avtaler, både med div. internettsider og andre skoler rundt i verden. Bare et innspill. Noen som har lignende tanker?

 

Jo, jeg vet faktisk helt sikkert at de har tilgang!

På forrige tentamen vi hadde i engelsk, ble venninna mi kalt inn på kontoret. Plagiatkontrollgreia hadde slått ut på at HELE stilen hennes var copy and paste, men det viste seg at hun hadde sendt den inn to ganger. Alt løste seg selvfølgelig, men det ble et par tårer osv. Så joda, plagiatprogram det har de!

 

Skjedde med en i klassen min også. Men han hadde kopiert en hel tekst feilfri engelsk, bedre en læreren :p Bare byttet ut navnene og skrevet egen avslutning :p

 

Når han fikk den tilbake, hadde læreren krysset over alt bortsett fra navnene og de tre siste setningene :p Haha, han fikk 1.

Lenke til kommentar

5 sider på oppgave 4, vendepunkt. Regine stokke aktig historie.

 

Håper på 5.

 

Så skummelt! Jeg skrev også 5 sider (+ 5 linjer :)) med Regine Stokke-inspirasjon på oppgave 4! Hehe. Jeg skreiv vel 1895 ord. Trodde først jeg skulle skrive for lite, for de to første sidene tok sykt lang tid mens de tre neste kom kjempefort etter det! Jeg tok sitat fra Miley Cyrus-sangen "When I look at you" "There is no guaranty that this life is easy." Syns det passa ganske bra :)

 

Turte ikke ta sjansen på parallellhistorie, men jeg håper likevel på 5 eller 6! Håper virkelig jeg kan klare det! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...