Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Er fremdeles forvirret angående Norwegian sitt kredittkort og kontantuttak i utlandet. "Gratis" uttak betyr ingen gebyr ifølge siden deres, men valutapåslag virker ganske likt som de fleste andre. Men løper det renter fra dag 1? Da kan jeg jo like godt bruke bankkort til uttak. Jeg har pengene på konto uansett, så kredittkort vil jeg bare bruke hvis jeg får noe mer ut av det (rentefritt "lån" av uttaksbeløpet, cashback, osv).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal til utlandet snart, og skulle gjerne hatt muligheten til å tatt ut litt kontanter uten at det koster så alt for mye. Har tre kort jeg kan bruke, og skulle gjerne hørt hva som er det beste valget. 

 

Nr 1. 

 

Bankkortet: Koster 35,- + 0,5% av uttaksbeløp. 

 

Nr 2.

 

Gebyrfri visa gold fra santander: 26.4% rente fra uttaksdato. 

 

Nr 3. 

 

35,- + 1.5% av uttasbeløp samt rentebelastning fra uttaksdato. 

 

Ser nå at nr 3 er ganske uaktuell. =D

 

Regner med nr 2. er det beste å bruke for å ta ut i minibank? Er litt usikker på hvordan de renger renter. 

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Norwegian-kortet, der det er gratis?

 

Av dine alternativ er nr 2 det beste, Det gir en månedsrente på ca 2 %. Hvor mye du faktisk blir belastet avhenger av hvor lenge du benytter kreditten. Men du kan vel betale inn ekstra på forhånd, slik at du ikke benytter kreditten?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Norwegian-kortet, der det er gratis?

 

Av dine alternativ er nr 2 det beste, Det gir en månedsrente på ca 2 %. Hvor mye du faktisk blir belastet avhenger av hvor lenge du benytter kreditten. Men du kan vel betale inn ekstra på forhånd, slik at du ikke benytter kreditten?

Har søkt om kortet fra norwegian, men det var jeg ikke kvalifisert for. :p

 

Jeg kommer til å betale all gjeld hver måned, så da blir det maks 2% av uttakssummen jeg må betale ekstra? Avhenging av hvor langt fra fakturering jeg tar ut penger? 

Om jeg kan betale inn på forhånd vet jeg ikke, kan ringe til santander å høre. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har Shell Mastercard som gir 1% bonus i Trumf på alle kjøp. Hvor Trumf også kan registreres (hovedsak Norgesgruppen) så bruker jeg også et vanlig Trumfkort som gir 1% Trumf. Ved Trippel Trumf blir det samme greie, men med 3% gjennom Trumfkortet.

 

Trumf Visa gir 1% i Trumf på alle kjøp utenfor Trumf-systemet. Ved bruk i dagligvare med Trumf gis det 2%. Ved Trippel Trumf gis det 4% bonus i form av Trumf. 

 

Ut i fra det jeg kan se er det hipp som happ hvilket man bruker, sålenge man bruker Shell Mastercard sammen med Trumfkortet. Nå har jeg blitt fortalt av en promotør for det Trumf Visa at det lønner seg å bruke det kortet ved kjøp av dagligvarer. Hvordan går det opp?

Lenke til kommentar

Med Trumf Visa får du ikke bonus ved kjøp i konkurrerende dagligvarekjeder i Norge. Ser ikke samme begrensing med Shell Mastercard. Handler du av og til dagligvarer hos andre enn Norgesgruppen vil sannsynligvis Shell Mastercard være et bedre valg.

Lenke til kommentar

Nei, om du bruker Trumf Visa og får 2 prosent, eller om du bruker Shell Mastertcard + trumfkort og til sammen får 2 prosent, blir akkurat det samme. Nå er det slik at Norgesgruppen VURDERER å innføre gebyr på kredittkort, men jeg vil tro at deres eget Trumf Visa forblir gebyrfritt. Så det kan jo bli slik at Trumf Visa vil lønne seg i disse butikkene i framtiden, framfor andre kredittkort. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er fremdeles forvirret angående Norwegian sitt kredittkort og kontantuttak i utlandet. "Gratis" uttak betyr ingen gebyr ifølge siden deres, men valutapåslag virker ganske likt som de fleste andre. Men løper det renter fra dag 1? Da kan jeg jo like godt bruke bankkort til uttak. Jeg har pengene på konto uansett, så kredittkort vil jeg bare bruke hvis jeg får noe mer ut av det (rentefritt "lån" av uttaksbeløpet, cashback, osv). 

Jeg har brukt banknorwegian sitt kort i et par år nå.

 

Brukte det som eneste kilde til penger når jeg bodde en liten stund i Singapore.

 

I Singapore er det kontanter som gjelder og jeg tok ut flere tusen kroner i Singaporske minibanker med dette kortet. Fikk aldri et eneste gebyr :) Du får dog ikke cash points av kontantuttak.

 

Jeg er generelt sett veldig fornøyd med dette kortet. Hadde først SR bank sitt master med 10.000 kroner kredittgrense i mange mange år. Så gikk jeg over til banknorwegian hvor jeg til å begynne med fikk 10.000 kroner i kreditt, etter flittig bruk og ingen forsinkede betalinger i ca seks måneder ble jeg satt opp til 50.000 kroner i kreditt og på den tiden hadde jeg kun 150.000 i årslønn (student).

 

Virker som det er lett å få mye kreditt hos norwegian. Det er jo også kjekt å få 5% cash points på flybilletter og 1% cash points på alle andre kjøp.

 

Jeg bruker dette kortet som mitt hovedkort. Bruker aldri debet kort lengre. Så når regningen kommer en gang i måneden gjør jeg opp for meg.

 

Hver gang jeg skal ut å fly får jeg flybilletter kjempebillig :) Det føles jo alltid godt.

 

I tillegg er kortet gratis! :) :) Kredittkort som koster 250kr i året irriterer meg...

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Hei, er litt ny ang. kredittkort, og lurte på hvilke dere anbefaler.

 

Synes dette virker som et greit bensinkort ihvertfall: https://flexivisa.santanderkredittkort.no/om-flexi-visa/priser-og-betingelser/

Får jo også rabatt på flyreiser, men ser ut som det er dyrt å ta ut kontanter i utlandet, og får ikke reiseforsikring heller...

Kan jo evnt. bruke dette som kun bensinkort, ettersom det kan kombineres med andre bonuskort, som gir ganske grei rabatt på drivstoff..

 

Hvilke andre kan jeg evnt. se på? Jeg blir 20 år til sommeren.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Ja, har fått med meg at Norwegian-kortet skal være greit til reising ihvertfall. Evnt. trumf visa kan være greit.

 

Men er det slik at disse "godene"/rabattene på de forskjellige kortene kommer og går? Altså at det er mye lokketilbuder/rabatter for å få kortkunder, og at de forsvinner gjerne igjen etter en stund?

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...