Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

2'er i matte..


Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg tilbake matteprøven, jeg visste at jeg hadde en del feil, men jeg visste ikke at det var så mye feil. Gang på gang har jeg følt at det gikk sann passe bra (3-4), og har endt opp med 3'er. Denne gangen fikk jeg en 2'er! Jeg ble kjempeskuffet over meg selv og føler jeg mistet ganske mye motivasjon da jeg fikk tilbake prøven, siden jeg hadde gått gjennom hele kapittelen og pensum for prøven hele uken før og da forto jeg alt, men da prøven kom fikk jeg på en måte hjernteppe.. Hvordan skal jeg klare å komme meg vekk fra den 2'eren? Hvordan skal jeg klare å få motivasjon til å få bedre karakterer når jeg vet at det ikke kan bli bedre enn en 3'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket trinn går du på?

 

Generelt sett, så er det litt forskjellige forståelser av det å 'forstå' noe ute å går. Det klassiske eksempelet er algebra. Der kan veldig svake elever lett få til mange 'vanskelige' oppgaver, fordi det er enkle regler, og man fokuserer gjerne bare på en type oppgaver om gangen. Når man i en prøvesituasjon skal anvende forskjellige regler så går det bare i surr.

 

Svakheten her ligger i at hvis man bare lærer seg regler, så har man ikke nødvendigvis noen god forståelse. Å huske en regneregel er ikke forståelse. Hvis du kan forklare hvorfor man har en regel så har man forstått den, og da er det som regel enklere å huske.

 

For å ta et eksempel, så er det en regel som sier at chart?cht=tx&chl=x^a \cdot x^b = x^{a+b}. Greit nok å huske, men å forklare hvorfor vi har den regelen (kalles gjerne å 'utlede regelen') viser bedre forståelse.

 

Så en lang historie kort? Mitt råd til deg er å forstå hvorfor du kan gjøre ting, ikke bare hva du skal gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å tro at en kan lære seg matematikk bare ved å jobbe i timene på skolen er ikke nok.

Som de andre har påpekt er det å løse mye oppgaver, slik at en får drillet inn kunnskapen helt vesentlig.

Hør med lærer om han har ekstraoppgaver du kan få, gamle tentamen- og eksamensoppgaver og slikt.

I tillegg bør du lese grundig det som står i læreboka, ha en regelbok for hånd, bruke internett når du står fast osv.

Den beste læringen er den du du får gjennom å klare å løse oppgaver på egenhånd, ikke den der lærer forteller deg fremgangsmåten.

 

Vil du ha god karakter, må du jobbe for den!! Enkelt og greit.

Hvis du vil, får du det til, er lysten ikke til stede, blir karakteren deretter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som blir sagt over er helt riktig!

Men jeg vil påpeke en ting som jeg har erfart opp igjennom årene og som ble et utløsende faktor for meg med en gang jeg begynte med det....

Jobb jevnt og trutt! Ikke begynn å jobbe kjempehardt og intenst to-tre dager før, men jobb jevnt gjennom hele kapitlet/måneden/terminen og etter det det siste "støtet" den siste uka før prøven.

 

Man fort bli for mye for hjernen å bearbeide om alt skal læres på tre dager :)

Lenke til kommentar

Her er det mange som syntes at man skal jobbe, jobbe og jobbe med oppgaver. Slik er det ikke for alle. Det kan selvsagt være at det er slik for deg, og isåfall så bør du gjøre det. En annen måte som virker for mange, er som Imlekk skriver nesten helt øverst her: Søk en dypere forståelse! Hva dette i praksis vil si, er å benytte mye lengre tid på utledningene, og forholdsvis mindre tid på oppgaver. Hva dette vil gi deg, er muligheten til å "leke" med matematikken, og du vil fort kunne løse typiske prøve-oppgaver som ofte har en annen struktur enn repetisjonsoppgaver i en studiebok.

La oss gå videre i eksempelet til Imlekk: I Sinus-boken vil du få nettopp denne regelen chart?cht=tx&chl=x^{a}\cdot x^{b} = x^{a+b}. Gjennom utledningen av denne formelen, blir det klart at man kan faktorisere ut faktorer i et produkt. Eks: chart?cht=tx&chl=x^{a}\cdot x^{b} = x(x^{a-1}\cdot x^{b})=x^{2}(x^{a-2}\cdot x^{b}) \cdots = x^{a}(x^{b}). Hva om vi nå faktoriserer ut enda flere x-er? chart?cht=tx&chl=x^{a}(x^{b})=x^{a+1}(x^{b-1})=x^{a+2}(x^{b-2})\cdots=x^{a+b}(x^{0})=x^{a+b}. Og vi har plutselig vist den samme regelen på en annen måte! Hvordan kan slik kunnskap være nyttig?

 

En typisk prøve-oppgave vil ikke nøvendigvis be deg om å simplisifisere noe slikt som chart?cht=tx&chl=x^{2}\cdot x^{-1}=x^{2+(-1)}=x^{1}=x, men kanskje chart?cht=tx&chl=4x^{2}\cdot 16x^{-1}, og da må man utvide regelen:

 

chart?cht=tx&chl=4x^{2}\cdot 16x^{-1}=x^{2}(4\cdot 16x^{-1})=x^{2}\cdot x^{-1}(4\cdot16)=x^{2+(-1)}(4^{1}\cdot4^{2})=4^{3}x

Etter at man ser dette, og skjønner ens egen utledning, så vil noen kanskje forstå at man kan benytte den enkle regelen over, på hver av de forskjellige grunntallene. Å bare bli fortalt dette, eller bare lese det, er kanskje ikke like lett for alle, da man allerede har "tusen andre ting" å huske på.
Endret av cuadro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Idag fikk jeg tilbake matteprøven, jeg visste at jeg hadde en del feil, men jeg visste ikke at det var så mye feil. Gang på gang har jeg følt at det gikk sann passe bra (3-4), og har endt opp med 3'er. Denne gangen fikk jeg en 2'er! Jeg ble kjempeskuffet over meg selv og føler jeg mistet ganske mye motivasjon da jeg fikk tilbake prøven, siden jeg hadde gått gjennom hele kapittelen og pensum for prøven hele uken før og da forto jeg alt, men da prøven kom fikk jeg på en måte hjernteppe.. Hvordan skal jeg klare å komme meg vekk fra den 2'eren? Hvordan skal jeg klare å få motivasjon til å få bedre karakterer når jeg vet at det ikke kan bli bedre enn en 3'er?

 

Du får den karakteren du fortjener, du bestemmer selv hvilken karakter du skal ha.

 

Vil du ha en toer eller treer, jobb med faget kun i skoletimene og litt rett før eksamen.

 

For en treer til firer, jobb litt ekstra med faget.

 

For en femmer eller sekser, jobb med faget utover skoletimer, finn ut hva du er flink på og hva du ikke er flink på og jobb mer med de tingene du syntes er vanskelig. Jobber du med matte hver dag blir du flink :)

Lenke til kommentar

 

snip

 

Om noen vil komme seg opp fra en femmer til en sekser vil jeg abslutt si at en slik forståelse er nyttig, men når noen sliter med relativt enkle ting og vil kommer seg opp fra en toer til f.eks en firer syns jeg dette blir for mye. Spesielt om vedkommende bare er ute etter en bedre karakter, og ikke ønsker noen dyp forståelse for senere studier innen f.eks mattematikk. :)

Lenke til kommentar



Kan anbefale denne filmen og de andre i serien, du lærer utrolig mye på bare noen minutter.


Det viktigste er at du ikke stanger hodet i boken med oppgaven du ikke klarer, hvis noe er vanskelig må du bare bla bakover i boken til du finner noe du klarer. Ikke begynn med noe som er for vanskelig eller krever forkunnskaper du ikke har.

 

Matte er et visuelt fag, alt du regner bør du kunne relatere til noe du er vant med.

x^2-4x+4=0

Hva er x?

La oss si at X tilfeldigvis er to bokser:


Da blir x^2 - 4x + 4 seende slik ut.


 

 


- + =

Teller sammen boksene, 4 bokser minus 8 bokser + 4 bokser = 0 bokser.
Da fant vi jaggu et nullpunkt når x=2 bokser
Det betyr at (x-2) er en faktor i andregradslikningen.

x^2 og 4x er en ukjent størrelse, du skal ikke gjette hva de er. Men du vet at du har fire bokser (+4), og at x^2 - 4x + de siste fire boksene skal bli null. Da får du en visuell forståelse eller formening av ca hvor stor haugen med x^2 boksene må være og haugen med 4x bokser må være i forhold til hverandre.

Matte er ikke å huske tall og formler, det er å danne seg et bilde av problemet du skal løse og tenke i bilder.
Tall og formler er raskere å skrive ned på papir enn å tegne tegninger og bilder, men ikke tenk for mye i tall når du regner. Nesten hele hjernen din har med visualisering og syn å gjøre, å regne matte uten å tenke i bilder er som å løfte vekter med lillefingeren.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

 

snip

Om noen vil komme seg opp fra en femmer til en sekser vil jeg abslutt si at en slik forståelse er nyttig, men når noen sliter med relativt enkle ting og vil kommer seg opp fra en toer til f.eks en firer syns jeg dette blir for mye. Spesielt om vedkommende bare er ute etter en bedre karakter, og ikke ønsker noen dyp forståelse for senere studier innen f.eks mattematikk. :)

 

Dette er jeg ikke enig i på noen måte. Det er veldig individuelt hvordan man lærer, og for noen er dette en veldig enkel måte å lære på, i forhold til det å gjøre oppgave på oppgave. Også dersom målet er gjerne en firer, fremfor en toer. Her er det essensielt at man lærer seg selv å kjenne, og ikke tenker at en måte å lære på er forbeholdt noen med lavere mål, mens en annen de for høyere mål.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Annet eksempel,

(a+b)^2

Mange gjør feil og setter = a^2 + b^2

 

Tegner du en firkant med sider a+b ser du med en gang at svaret blir a^2 + 2ab + b^2

 

 

Kanskje det er uvant i starten hvis du føler du må lære noe nytt, men å ikke bruke slike teknikker er som å løfte vekter med lillefingeren istedenfor å bruke hele armen. Du gjør det veldig vanskelig for deg selv.

 

Andregradsligninger av denne formen kan enkelt løses begge veier:

1x^2+-Ax+-B

(X+-A)(X+-B)

 

A og B addert sammen blir A

A og B multiplisert sammen blir B

 

F.eks

X^2-9x+18=0

(X-3)(x-6)

 

Fordi -3+ -6 =-9 og -3 *-6 = 18

Slike tar du i hodet på et øyeblikk og det sparer deg for mye tid på eksamen du kan bruke på andre oppgaver :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...