Gå til innhold

IKT/IT/Data-jobber


wergz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gikk studiespesialisering med realfag, med blant annet IT1, IT2 og Teknologi og Forskning.

 

Nå jobber jeg med 1. og 2. linje support for PC-er (XP, Vista og W7), mobiltelefoner(IOS, Android, Windows Mobile, Symbian) og HP Laserskrivere. Alt er internt i bedriften, altså ikke kunder. Omtrent 900 ansatte, 1200 PC-er, 700 mobiler og 100 skrivere over hele Norge.

Eksempel på arbeidsoppgaver, sortert etter kompleksitet i stigende rekkefølge:

- Forklare hvor på-knappen på PC-en er.

- Låse opp kontoer i Active Directory

- Sette sammen PC-er

- Reinstallere firmware på mobiltelefoner og sette opp med sync og sikkerhetsløsning

- Feilsøking av nettverksproblemer. Trådløst og kablet.

- Vedlikeholde omtrent 15 forskjellige skrivermodeller. Masse pugging av funksjoner, rekvisita, IP-adresser. Pluss litt drift av printserver.

 

Jeg begynte for snart ett år siden med lagerjobbing og å sette opp kontorplasser, veilede om Office, etc. Beviste mine kunnskaper, og siden har det ballet seg på :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Jeg gikk studiespesialisering med realfag, med blant annet IT1, IT2 og Teknologi og Forskning.

 

Nå jobber jeg med 1. og 2. linje support for PC-er (XP, Vista og W7), mobiltelefoner(IOS, Android, Windows Mobile, Symbian) og HP Laserskrivere. Alt er internt i bedriften, altså ikke kunder. Omtrent 900 ansatte, 1200 PC-er, 700 mobiler og 100 skrivere over hele Norge.

Eksempel på arbeidsoppgaver, sortert etter kompleksitet i stigende rekkefølge:

- Forklare hvor på-knappen på PC-en er.

- Låse opp kontoer i Active Directory

- Sette sammen PC-er

- Reinstallere firmware på mobiltelefoner og sette opp med sync og sikkerhetsløsning

- Feilsøking av nettverksproblemer. Trådløst og kablet.

- Vedlikeholde omtrent 15 forskjellige skrivermodeller. Masse pugging av funksjoner, rekvisita, IP-adresser. Pluss litt drift av printserver.

 

Jeg begynte for snart ett år siden med lagerjobbing og å sette opp kontorplasser, veilede om Office, etc. Beviste mine kunnskaper, og siden har det ballet seg på :)

 

Det høres ut som en jobb med mye variasjon! :D

Men jeg vil begrense yrkene til det som handler om PCer/nettverk/servere :)

 

Til alle lesere: Hvis du er (eller er i ferd med å bil) en IT-konsulent, vil jeg mer enn gjerne vite mer om hva du driver med på en vanlig arbeidsdag! :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Ingenting og alt er IT-konsulent, det er ikke en beskyttet tittel og derfor kan innbefatte det meste. Alt fra en IT-telefonselger til en som har professorgrad i server drift er IT-konsulenter..

 

Nettverk og servere høres ut som IKT-driftsfag (men det finnes ikke lengre?) Når jeg gikk på skole, så lærte iallefall de som bl.a servere og nettverk

Lenke til kommentar

Når jeg gikk på videregående, hadde vi IKT Driftsfag. Da lærte vi Office-pakken, Nettverk og servere, programmering og hvordan opprette en hjemmeside. Vi lærte også hvordan feilsøke datamaskiner og lignende. Et givende år.

 

Fra 1 til 10, hvor vanskelig syntes du det var? :p

Lenke til kommentar

Det var for det meste veldig enkelt.

 

Jeg var dessverre syk den uken vi hadde databaseopplæring, så jeg gikk glipp av alt der.

 

Jeg fikk også litt dårlige karakterer, men det var mer mangel av arbeid enn kunnskap. Læreren min sa at jeg lett kunne fått 5-ere og 6-ere om jeg bare hadde gjort en innsats. Men slik er det når man er skolelei.

Lenke til kommentar

Quoter meg selv fra en annen tråd, angående Data & Elektronikk. Merk at dette er VG2, og på VG3 går du dypere inn i det du ønsker å drive med selv. Dette er bare det jeg kom på den gangen, men vi jobbet sikkert med noe mer som har gått i glemmeboken. Dette er skolen jeg gikk ut ifra for et år siden, men andre skoler kan ha andre ting de jobber med:

 

Er 1 1/2 år siden jeg gikk ut av VG2 nå, men her er det jeg kommer på der jeg gikk:

 

Elektronikk:

Gå i dybden på mange komponenter.

Lodding

Forskjellige koblinger på brett. Her er jo strømforsyning og forsterkere en gjenganger.

Digitale kretser: AND, NAND, OR, NOR, NOT, EOR.

Feilsøking og feilsøkingsmetoder. Følge skjemaer.

Virtuelle kretser, og designing av kretskort i PC-program. Multisim.

Mikrokontrollere og programmering av disse i Assembly.

 

PC:

Kjøpe inn x antall PCer etter et budsjett. Om å gjøre å komme med løsningen der man får mest for pengene. Altså, kjøpe komponentene.

Bygging av PC, feilsøking.

Installering av forskjellige OS.

Koble opp mot domene.

 

Windows server:

Sette opp Windows servere med AD, filserver, DHCP++.

Koble klienter opp mot dette.

 

Linux server:

Linux som brannmur/router.

 

Datanettverk:

Gå i dybden i:

OSI-modellen

VLAN

WLAN

LAN

TCP/IP

Konfigurering av forskjellige switcher.

Planlegging og installasjon av datanettverk. RJ-45 plugger og terminering i patchpanel og kontakter.

 

Alarmsystem:

Koble opp og programmere kombinert brann/innbrudd alarmsystem.

I dybden på de forskjellige enhetene. Hvordan forskjellige røykdetektorer fungerer, forskjellige innbruddsdetektorer osv.

 

TV:

Planlegging, oppkobling av antenne, fordelere, forsterkere.

Tap i kablene.

Hvordan bakkenettet er oppbygd.

 

Telekomm:

Oppkobling av telefonsentral med tilhørende telefoner.

Bruk av kroneverktøy til terminering av ledere. 50-pars telekabel/kobling mellom etasjer.

Fargekodene som er brukt av Telenor.

I dybden på hvordan telenettet i Norge er oppbygd.

 

Mobiltlf:

Forskjellige teknologier gjennom årene.

I dybden på hvordan mobilnettet er oppbygd i Norge.

 

Maritim elektronikk og kommunikasjon:

Alt mulig innenfor satelitter, radarer, kabling, VHF, UHF, GPS ++.

Og hvordan disse systemene er oppbygd. Kobling av disse systemene.

 

Programvare:

Design og koding av websider.

Flash og Actionscript.

Photoshop.

++

 

Og selfølgelig dokumentasjon, regelverk, normer osv. innenfor alt ovenfor.

Endret av Hole
Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom hele tråden så det er mulig noe av det jeg sier derfor vil bli irrelevant, :blush: men selv gikk jeg VG1 elektro etterfulgt av VG2 Data og Elektronikk. Derifra gikk jeg ut som dataelektronikerlærling i en IKT-bedrift. Jeg vil si mine arbeidsoppgaver er 30% hardware(PC) 40% software(PC) 20% servere(hardware og software) og 10% annen dill som lodding av elektroniske kretser og programering sistnevnte egentlig bare på amatørnivå. :thumbup:

 

Ellers har jeg en kompis som tok IKT-Service fag, han mente alt han lærte på skolen var å stille kontorstoler inn i riktig stilling og smile pent. Dette kan dog være forskjellig fra skole til skole :tease:

Lenke til kommentar

Tror nok IKT og D&E-fag har byttet litt. Før het det IKT-driftsfag og Serviceelektronikk da var det data, server og nettverk på IKT, akkurat hva SE skulle lære meg er jeg usikker på.

 

Det inntrykket jeg har er at Data og Elektronikk har et bredere spekter enn IKT-Driftsfag da Data og Elektronikk dreier seg om ikke bare PC'er og servere men også alarmsystemer, logiske kretser, telekommunikasjon osv mens IKT-Driftsfag dreier seg mest om Servere og PCer. IKT-Servicefag har jeg inntrykk av at bare er salg av utstyr og kontorarbeid egentlig.

 

Etter endt VG2 Data og Elektronikk står du fritt til å velge å gå ut som både lærling i Dataelektronikerfaget og i IKT-Driftsfag, TS.

Lenke til kommentar

Tror nok IKT og D&E-fag har byttet litt. Før het det IKT-driftsfag og Serviceelektronikk da var det data, server og nettverk på IKT, akkurat hva SE skulle lære meg er jeg usikker på.

 

Det inntrykket jeg har er at Data og Elektronikk har et bredere spekter enn IKT-Driftsfag da Data og Elektronikk dreier seg om ikke bare PC'er og servere men også alarmsystemer, logiske kretser, telekommunikasjon osv mens IKT-Driftsfag dreier seg mest om Servere og PCer. IKT-Servicefag har jeg inntrykk av at bare er salg av utstyr og kontorarbeid egentlig.

 

Etter endt VG2 Data og Elektronikk står du fritt til å velge å gå ut som både lærling i Dataelektronikerfaget og i IKT-Driftsfag, TS.

 

 

Det visste jeg ikke! Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

ingen framtid i dette. kjenner flere fra hele landet som ikke får læreplass fordi det er ikke nok jobb og bedrifter innenfor dette. når man er ferdig på skolen så står du der. ingen som kan garantere deg læreplass. det er veldig surt. har en bor som stod fast her og. har brukte opp alle vid. skole årene med ungdomsrett og et helvete med de som skal hjelpe deg videre med læreplass. det er mer fremtid å gå over til produktsjon. det kan vere ikt og servere i store konsern og bedrifter. Gilde eller andre f. eks. bedrifter som bruker mye pc, der pc og nettverk må fungere hele tiden for å kunne produsere. så har man at du kan starte å lage app til android. lage el. produkter som vi har brukt for.

Lenke til kommentar

ingen framtid i dette. kjenner flere fra hele landet som ikke får læreplass fordi det er ikke nok jobb og bedrifter innenfor dette. når man er ferdig på skolen så står du der. ingen som kan garantere deg læreplass. det er veldig surt. har en bor som stod fast her og. har brukte opp alle vid. skole årene med ungdomsrett og et helvete med de som skal hjelpe deg videre med læreplass. det er mer fremtid å gå over til produktsjon. det kan vere ikt og servere i store konsern og bedrifter. Gilde eller andre f. eks. bedrifter som bruker mye pc, der pc og nettverk må fungere hele tiden for å kunne produsere. så har man at du kan starte å lage app til android. lage el. produkter som vi har brukt for.

 

 

Jeg tror vi trenger alle slags mulige yrker, men det kan jo hende at du støter på noen sånne kriser!

Lenke til kommentar

ingen framtid i dette. kjenner flere fra hele landet som ikke får læreplass fordi det er ikke nok jobb og bedrifter innenfor dette. når man er ferdig på skolen så står du der. ingen som kan garantere deg læreplass. det er veldig surt. har en bor som stod fast her og. har brukte opp alle vid. skole årene med ungdomsrett og et helvete med de som skal hjelpe deg videre med læreplass. det er mer fremtid å gå over til produktsjon. det kan vere ikt og servere i store konsern og bedrifter. Gilde eller andre f. eks. bedrifter som bruker mye pc, der pc og nettverk må fungere hele tiden for å kunne produsere. så har man at du kan starte å lage app til android. lage el. produkter som vi har brukt for.

 

Grunnen til dette tror jeg er at de som vil ansette innen IT, ser etter folk med høyskoleutdannelse. Logisk nok innenfor flere felt, bla. programmering, med tanke på at det er lett å lære seg uvaner. For 30 år siden var det fullt mulig å få jobb rett ut fra ungdomsskolen. I dag er det nesten umulig. Så om en del sliter med å få jobb ut videregående i dag, kanskje om 30 år igjen er det de med "kun" bachelor som sliter, og master kreves for å få jobb?

Lenke til kommentar

ingen framtid i dette. kjenner flere fra hele landet som ikke får læreplass fordi det er ikke nok jobb og bedrifter innenfor dette. når man er ferdig på skolen så står du der. ingen som kan garantere deg læreplass. det er veldig surt. har en bor som stod fast her og. har brukte opp alle vid. skole årene med ungdomsrett og et helvete med de som skal hjelpe deg videre med læreplass. det er mer fremtid å gå over til produktsjon. det kan vere ikt og servere i store konsern og bedrifter. Gilde eller andre f. eks. bedrifter som bruker mye pc, der pc og nettverk må fungere hele tiden for å kunne produsere. så har man at du kan starte å lage app til android. lage el. produkter som vi har brukt for.

Forstår ikke helt hva du sier her.. Det er ingen framtid innen IKT/IT/Data, men det er en framtid å jobbe med PC og nettverk hos Gilde o.l. bedrifter? Er ikke det akkurat det samme?

 

Og hvilket fag er det det ikke er framtid i; IKT-servicefag, eller Dataelektronikerfaget (fagene tråden handler om)?

 

Erfaringen min med Dataelektronikerfaget er iallefall at de som vil ha lærlingplass i faget, får det. (Gjelder ikke de som sover seg gjennom skolen, og likevel vil ha lærlingplass. De fortjener det ikke.) Hvordan det står til med IKT om dagen vet jeg ikke, men burde ikke være noe stor forskjell der.

 

Dataelektronikere kan jobbe i mange bransjer, og jobber med forskjellige elektroniske systemer. De følger med på utviklingen, og tilpasser seg etter det. At det ikke er en framtid i det faget er bare tull. Ingeniører er jo flott det, men det må alltid være noen på "gulvet" som utfører det fysiske arbeidet, så kan ingeniørene sitte på kontoret sitt å rotne.

 

Uansett fag, så er ikke fagbrev noe som automatisk skaffer deg jobb. Det er viktig å skaffe seg et nettverk med folk i bransjen, og skaffe seg gode referanser. Lærere du er på godfot med, som fortsatt har en fot innenfor bransjen er knall. Det er ikke alltid det holder å være flink, du må ha andre folk på CVen som kan si at du er det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Uansett fag, så er ikke fagbrev noe som automatisk skaffer deg jobb. Det er viktig å skaffe seg et nettverk med folk i bransjen, og skaffe seg gode referanser. Lærere du er på godfot med, som fortsatt har en fot innenfor bransjen er knall. Det er ikke alltid det holder å være flink, du må ha andre folk på CVen som kan si at du er det.

 

Det kan være en stor fordel! Takk for tipset! :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

ingen framtid i dette. kjenner flere fra hele landet som ikke får læreplass fordi det er ikke nok jobb og bedrifter innenfor dette. når man er ferdig på skolen så står du der. ingen som kan garantere deg læreplass. det er veldig surt. har en bor som stod fast her og. har brukte opp alle vid. skole årene med ungdomsrett og et helvete med de som skal hjelpe deg videre med læreplass. det er mer fremtid å gå over til produktsjon. det kan vere ikt og servere i store konsern og bedrifter. Gilde eller andre f. eks. bedrifter som bruker mye pc, der pc og nettverk må fungere hele tiden for å kunne produsere. så har man at du kan starte å lage app til android. lage el. produkter som vi har brukt for.

Forstår ikke helt hva du sier her.. Det er ingen framtid innen IKT/IT/Data, men det er en framtid å jobbe med PC og nettverk hos Gilde o.l. bedrifter? Er ikke det akkurat det samme?

 

Og hvilket fag er det det ikke er framtid i; IKT-servicefag, eller Dataelektronikerfaget (fagene tråden handler om)?

 

Erfaringen min med Dataelektronikerfaget er iallefall at de som vil ha lærlingplass i faget, får det. (Gjelder ikke de som sover seg gjennom skolen, og likevel vil ha lærlingplass. De fortjener det ikke.) Hvordan det står til med IKT om dagen vet jeg ikke, men burde ikke være noe stor forskjell der.

 

Dataelektronikere kan jobbe i mange bransjer, og jobber med forskjellige elektroniske systemer. De følger med på utviklingen, og tilpasser seg etter det. At det ikke er en framtid i det faget er bare tull. Ingeniører er jo flott det, men det må alltid være noen på "gulvet" som utfører det fysiske arbeidet, så kan ingeniørene sitte på kontoret sitt å rotne.

 

Uansett fag, så er ikke fagbrev noe som automatisk skaffer deg jobb. Det er viktig å skaffe seg et nettverk med folk i bransjen, og skaffe seg gode referanser. Lærere du er på godfot med, som fortsatt har en fot innenfor bransjen er knall. Det er ikke alltid det holder å være flink, du må ha andre folk på CVen som kan si at du er det.

 

 

ikt servicefag har ingen framtid, men der jeg ser at de er mulighet for jobb er i store bedrifter som har bruk for mange. det må vere nok arbeid for flere enn en for å ta inn lærlinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...