Gå til innhold

Hvilken kampsport burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Fordi judo vil i de fleste tilfeller være mer effektivt i en real situasjon. Karate ser hardcore ut, men det er litt oppskrytt..

This man speaks the truth. Du kan si det er to typer kampsporter, kampsporter som er mest for show, og kampsorter som genuint gjør deg i stand til å forsvare deg selv. Karate og taekwondo er i større grad enn andre avhengig av regler og begrensninger for hva motstanderen kan gjøre for at det skal være effektivt. Det er selvfølgelig ikke ubrukelig i en slosskamp, (Lyoto Machida), men da skal du være på et ekstremt høyt nivå.

 

På den andre siden har du judo og jiu-jitsu, som i motsetning til de allerede nevnte kampsportene fokuserer på situasjoner der dere er låst sammen og bryter, enten det er på beina eller på bakken. Dette er aktuelt fordi 99 av 100 voldsmenn vil ikke bukke for deg, ta deg i hånda og vente til du er klar. De vil hoppe på deg uanmeldt, slå deg i hodet og prøve å banke deg opp på bakken. Her kommer judo og ikke minst BJJ inn da det er en kampsport laget for å uskadeliggjøre folk mens du ligger på bakken, vanligvis i en slik situasjon vil du da ligge under angriperen og da er det liten tid å miste. I jiu-jitsu lærer du hvordan du kommer deg opp på beina igjen med han oppå deg, og hvordan du kan angripe han fra bakken. Det er ekstremt effektivt hvis du har studert jiu-jitsu en stund og møter en fyr som aldri har hørt om det.

 

http://www.youtube.com/watch?v=kfj4VzceUC8

 

Dette er en ganske flåsete video, men det som skjer mellom 0:10 og 0:25 er et kjempeeksempel på hva en som har gode ferdigheter i jiu-jitsu kan gjøre med en tilfeldig person, selv om han ligger på ryggen med en mann på hans størrelse oppå seg. Hvis du ikke er kjent med BJJ så kan jeg fortelle deg at mannen som lå på ryggen ville kunne brukket armen til kameraten hvis det var alvor, og han ville ha gjort det på noen få sekunder.

 

Når det gjelder krav maga og lignende så får jeg en litt dårlig smak i munnen av det, strupeslag og ballespark er ikke det kampsport handler om. Selvfølgelig, hvis du er nødt til å forsvare deg så er det fair game, men jeg vil heller anbefale jiu-jitsu eller judo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har snust litt på både judo og TKD hvor jeg endte opp med sistenevnte pga. den "myke" stilen deres. Ser vi på karakte så går man stiv som en stokk og det er noe som ikke passer meg helt, så TKD kan jeg anbefale om du liker å være avslappet og hvertfall like å gå mønstre, det var derfor jeg sluttet fordi jeg etter 4 år på rad ble lei av å gå mønstre trening etter trening, det var lite variabelt sånn sett, hvertfall her på NTN i Trondheim.

 

Om noen kan anbefale meg en kampsport som har en nokså lik "mykhet" i stilen og bevegelsene og som er i nærheten av Trondheim så send meg en PM :) Jeg vet ikke om Krav Manga er det? Jeg mener å ha sett litt på det for en stund siden, men er usikker på hva jeg kom frem til.

Lenke til kommentar

Fordi judo vil i de fleste tilfeller være mer effektivt i en real situasjon. Karate ser hardcore ut, men det er litt oppskrytt..

This man speaks the truth. Du kan si det er to typer kampsporter, kampsporter som er mest for show, og kampsorter som genuint gjør deg i stand til å forsvare deg selv. Karate og taekwondo er i større grad enn andre avhengig av regler og begrensninger for hva motstanderen kan gjøre for at det skal være effektivt. Det er selvfølgelig ikke ubrukelig i en slosskamp, (Lyoto Machida), men da skal du være på et ekstremt høyt nivå.

 

På den andre siden har du judo og jiu-jitsu, som i motsetning til de allerede nevnte kampsportene fokuserer på situasjoner der dere er låst sammen og bryter, enten det er på beina eller på bakken. Dette er aktuelt fordi 99 av 100 voldsmenn vil ikke bukke for deg, ta deg i hånda og vente til du er klar. De vil hoppe på deg uanmeldt, slå deg i hodet og prøve å banke deg opp på bakken. Her kommer judo og ikke minst BJJ inn da det er en kampsport laget for å uskadeliggjøre folk mens du ligger på bakken, vanligvis i en slik situasjon vil du da ligge under angriperen og da er det liten tid å miste. I jiu-jitsu lærer du hvordan du kommer deg opp på beina igjen med han oppå deg, og hvordan du kan angripe han fra bakken. Det er ekstremt effektivt hvis du har studert jiu-jitsu en stund og møter en fyr som aldri har hørt om det.

 

http://www.youtube.com/watch?v=kfj4VzceUC8

 

Dette er en ganske flåsete video, men det som skjer mellom 0:10 og 0:25 er et kjempeeksempel på hva en som har gode ferdigheter i jiu-jitsu kan gjøre med en tilfeldig person, selv om han ligger på ryggen med en mann på hans størrelse oppå seg. Hvis du ikke er kjent med BJJ så kan jeg fortelle deg at mannen som lå på ryggen ville kunne brukket armen til kameraten hvis det var alvor, og han ville ha gjort det på noen få sekunder.

 

Når det gjelder krav maga og lignende så får jeg en litt dårlig smak i munnen av det, strupeslag og ballespark er ikke det kampsport handler om. Selvfølgelig, hvis du er nødt til å forsvare deg så er det fair game, men jeg vil heller anbefale jiu-jitsu eller judo.

Tusen takk for supert svar.

Er enig med deg i det du sier.

Både Judo og BJJ har fristet veldig.

 

Men hva er forskjellen mellom de to?

Lenke til kommentar

Tusen takk for supert svar.

Er enig med deg i det du sier.

Både Judo og BJJ har fristet veldig.

 

Men hva er forskjellen mellom de to?

Judo er en avart av jiu-jitsu og det er flere likhetstrekk mellom de to. Generelt sett kan man si at i judo er det fokus på å få folk i bakken ved bruk av judokast, mens i jiu-jitsu er det fokus på hva du kan gjøre når du først er på bakken.

Lenke til kommentar

I Norge kalles det forøvrig ju jutsu, og det praktiseres ofte en mer tradisjonell form som inkluderer del 1(slag/spark), del 2(kast) og del 3(submission/ne waza). I tillegg er det en del pensumtrening som går på teknikker mot spesifikke angrep. Det finnes selvfølgelig også rendyrkede BJJ klubber.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Har lest litt om KRAV MAGA.

Det ser veldig veldig lovende ut!

Hva tenker dere?

 

EDIT;

Søren... Krav Maga har 18-års aldersgrense.

 

Krav Maga er heller ingen kampsport, men en selvforsvarsteknikk.

 

Ballespark, strupeslag, stikking i øynene og stort sett alle tjuvtriks i boka. Jeg synes ikke det var noe gøy. Ikke spesielt bra trening heller.

Lenke til kommentar

Har lest litt om KRAV MAGA.

Det ser veldig veldig lovende ut!

Hva tenker dere?

 

EDIT;

Søren... Krav Maga har 18-års aldersgrense.

 

Krav Maga er heller ingen kampsport, men en selvforsvarsteknikk.

 

Ballespark, strupeslag, stikking i øynene og stort sett alle tjuvtriks i boka. Jeg synes ikke det var noe gøy. Ikke spesielt bra trening heller.

 

Virker egentlig ganske teit, og du klarer mest sannsynlig ikke gjennomføre slike "teknikker" i en virkelig situasjon.

Lenke til kommentar

Virker egentlig ganske teit, og du klarer mest sannsynlig ikke gjennomføre slike "teknikker" i en virkelig situasjon.

Teit er det kanskje, men Krav Maga er faktisk blant de stilartene som har høyest gateverdi. I virkeligheten vil du mest sannsynligvis ikke - og heldigvis for det - aldri få bruk for noe som helst av selvforsvar.

 

For å gjenta meg selv: Tren det du synes er gøy og interessant, ikke det noen forteller deg at du må trene fordi det er det eneste som "virker". Havner du ofte i slåsskamp og har et réellt behov for å forsvare deg, bør du først søke hjelp andre plasser enn i en kampsportklubb.

Lenke til kommentar

I en virkelighetssituasjon vil man handle på instinkt, og forhåpentligvis vil man få muligheten til å stikke av. Men en virkelighetssituasjon kan være så mangt. Det kan være alt i fra et knivangrep til forsøk på slag mot ansikt. Og jeg tror faktisk at hvis man øver nok på grunnleggende bevegelse, man man foreta seg mye.

 

Det skal gjerne bare en unnvikningsmanøver til for å få angriperen til å tenke seg om. Dette blir selvsagt bare synsing, og man kan jo aldri vite hvordan det vil utløpe seg, men kampsport for meg handler om så mye mer enn kamp og selvforsvar. Det handler også mye om selvtillit, trening og etikk.

Lenke til kommentar

 

Krav Maga er heller ingen kampsport, men en selvforsvarsteknikk.

 

Ballespark, strupeslag, stikking i øynene og stort sett alle tjuvtriks i boka. Jeg synes ikke det var noe gøy. Ikke spesielt bra trening heller.

 

Virker egentlig ganske teit, og du klarer mest sannsynlig ikke gjennomføre slike "teknikker" i en virkelig situasjon.

 

Det har jeg også en ganske klar følelse av. Det var mange ganske kunstige situasjoner vi drillet på, type bli holdt kvelertak på av noen som står med beina en halv meter fra hverandre (hva gjør man da, mon tro). Jeg tviler på at krav Maga har noe spesielt høy gateverdi for andre enn dem som har trent det veldig lenge.

 

Når det er sagt ville jeg nødig havnet i bråk med noen som er skikkelig dyktige i det, rett og slett fordi alt dreier seg om å være så grovt voldelige som mulig. Ingen triks er for skitne.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

I en virkelighetssituasjon vil man handle på instinkt, og forhåpentligvis vil man få muligheten til å stikke av. Men en virkelighetssituasjon kan være så mangt. Det kan være alt i fra et knivangrep til forsøk på slag mot ansikt. Og jeg tror faktisk at hvis man øver nok på grunnleggende bevegelse, man man foreta seg mye.

Ja som du selv sier, hvis man øver nok på grunnleggende bevegelse. Derfor handler det om å bygge muskelminne for gode og effektive teknikker. Har man aldri lært teknikker som fungerer, så er ikke nødvendigvis teknikker som intuitivt "virker logisk", nødvendigvis så veldig effektive. Kanskje er de også helt motsatt av hva man skulle trodd.

 

Krav Maga er utviklet for bruk i krig i Midt-Østen. Uten å påstå noe for bastant, har kanskje Keysi Fighting Method større gateverdi for en slåsskamp i Norge.

 

kampsport for meg handler om så mye mer enn kamp og selvforsvar. Det handler også mye om selvtillit, trening og etikk.

Her er vi enige.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg ville jeg funnet ut om jeg var interessert i fullkontakt eller en tradisjonell stilart, for også prøve ut klubbene i området.

Antar du vet forskjellen på tradisjonelle stilarter og fullkontakt.

 

Du finner et kart med oversikt over de fleste kampsortklubbene på kampforum.

 

Krav Maga er forøvrig et selvforsvarsystem, og hva jeg har sett er det ikke spesielt god fysisk trening.

Hvis du er ute etter noe du kan bruke i en kjedelig situasjon blir du nødt til å bruke utallige timer på sparring og enkle driller.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil anbefale TKD, og spesielt ITF mønstre.

Enkelte synes mønstre (poomsae) er kjedelig. WTF mønstrene finner jeg kjedelige.

Men, dersom man finner en klubb som trener ITF (Hyong) så er mønstre faktisk veldig morro.

 

 

Trener du selv ITF?

 

Vi har fått lære noen ITF mønstre ja.

Jeg synes bevegelsene er mye bedre i ITF mønster.

Må selfølgelig lære alle WTF mønstrene, men lærer en del ITF og.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...