Gå til innhold

Poengutregning ved opptak til forkurs for ingeniørutdanning.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på 23 år (24 til høsten) som har lyst å søke seg inn på forkurs til ingeniørutdanning. Ettårig studium. Trenger litt hjelp til å se om jeg har sjangs på å komme inn.

 

Jeg vil aller helst komme inn på Høgskolen i Oslo og Akershus (Hioa), og der ser jeg poenggrensene for å komme inn ifjor var 50,0.

 

Jeg gikk to år media, og så ett år allmenn påbygning derpå. Vitnemålet mitt gir meg et karaktersnitt på 4.167. 41.67 karakterpoeng, med andre ord. Da kommer jeg opp litt kort.

Det jeg sliter med da er hvilke tillegg jeg kan få. Dessverre ser jeg at alderspoeng ikke teller, da dette kunne hjulpet meg mye. Så da blir det yrkespraksis istedet. Jeg har fullført førstegangstjeneste. Det gir poeng har jeg skjønt. Men hva telles som yrkespraksis? Er det lærling? Jeg har jobbet i flere år, men det har ingen relevanse til utdanningen.

 

"Tilleggspoeng:

Poeng for praksis: Det gis 0,3 poeng tillegg for hver måned (maks 10,8 poeng - tre år) yrkespraksis/utdanning, folkehøgskole eller avtjent førstegangstjeneste etter opptakskravet. For å få godkjent praksis må attest fra arbeidsgiver inneholde: Stillingsandel (hel stilling - 100%, deltid f.eks. 60%) og fra - til dato
Poeng for fagbrev: Det gis 3 poeng i tillegg for fagbrev.
Det gis ikke alderspoeng ved opptak til ettårig forkurs."

http://www.hioa.no/Studier/TKD/AArsstudier/Forkurs-til-ingenioerutdanning

 

Nå er jeg klar over at poenggrenser varierer litt fra år til år, men når jeg ligger såpass langt under føler jeg at det spøker litt. Blir å søke på flere skoler til høsten, men vil aller helst komme inn i Oslo.

 

Hva er oddsene mine? Hva kan jeg gjøre for å øke de?

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Har glemt av tråden litt, men bumper den litt for jeg er litt nysgjerrig fortsatt. Sendte mail til HiOA, der jeg har søkt, og spurte fikk da svar på hvilke poeng jeg har. Jeg har da altså 41.6 studiepoeng, pluss tilleggspoeng på 10,8.

 

Snittet i fjor var på 50.0 studiepoeng. Er det noen her mer erfaring på om kravene variere mye fra år til år?
Jeg har da 52.4 poeng.


Jeg er klar over at det blir gjetning, og at man aldri kan være 100%. Men er det noen som klarer å gjøre seg opp en mening på oddsene mine? :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...