Gå til innhold

Jeg gidder ikke spille "halvfabrikata".


Tor Rasmussen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg merker et skille denne konsollgenerasjoen.

Eller kanskje vi er inne i en dårlig trend.

 

Men høsten for meg blir oppsummert med en rekke titler som leveres med store mangler.

DriveClub, Unity, Halo MCC, GTA V remaster. osv...

 

GTA V hasr absolutt ikke store mangler, ihvertfall ikke for singleplayer delen (som er ca 90% av hele spillet). Har spilt det i en god del timer nå, og for et flott spill det er på PS4!

Lenke til kommentar

Steam og autopatching har skylden mener jeg. Husker før i tiden var patcher til spill skjeldne og man måtte lete frem dem ifra internett om man på død å liv ville patche spillet. (Husker jeg brukte megagames. ofte) Av og til lå patchene på hjemmesiden til spillet men ja, som oftes trengte man ikke å patche spillet engang.

 

Uansett, nå så trenger ikke spillet å være ferdig engang før de spillet det, de kan bare kalle den for pre-alpha/early access så kan de ta seg betalt for spillet er langt ifra ferdig.. Noe som kanskje er ok i noens øyner men i mine øyner, blir dette feil. En annen ting er at utviklerne kan legge en stor del av testingen på spillerne selv med å oppdatere spillet along the way. Rome 2 er et utrolig godt eksempel på dette, ble lansert med masse bugs, mangler og feil og det er først nå, over 1 år siden release at det begynner å bli bra/akseptabelt.

Lenke til kommentar

Spillene i dag er av en helt annen kompleksitet enn før, og da er det ikke så rart at det er både kjente og ukjente bugs som oppdages etter utgivelse som kommer i flere patcherunder. Litt forskjell på et 3D spill på 50 GB og et 2D platformspill som gjerne fikk plass på en diskett eller to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillene i dag er av en helt annen kompleksitet enn før, og da er det ikke så rart at det er både kjente og ukjente bugs som oppdages etter utgivelse som kommer i flere patcherunder. Litt forskjell på et 3D spill på 50 GB og et 2D platformspill som gjerne fikk plass på en diskett eller to.

Men det gjelder jo tydeligvis mye mindre for Nintendo.

De har også 3D spill, på ganske stor størrelse. Og Nintendo styrer denne skuten mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Spillene i dag er av en helt annen kompleksitet enn før, og da er det ikke så rart at det er både kjente og ukjente bugs som oppdages etter utgivelse som kommer i flere patcherunder. Litt forskjell på et 3D spill på 50 GB og et 2D platformspill som gjerne fikk plass på en diskett eller to.

Men det gjelder jo tydeligvis mye mindre for Nintendo.

De har også 3D spill, på ganske stor størrelse. Og Nintendo styrer denne skuten mye bedre.

Nå synes jeg at mesteparten av problemene og patchene som kommer er på bakgrunn av multiplayer. Dette er nok mer komplekst en hva vi aner, og nintendo er mer singelplayer og lokal multiplayer.
Lenke til kommentar

Det føles lit som at du kjøper en ny bil, og så løper mekanikeren etter deg for å montere speil, antenne, dørhåndtak og seter bak.

Og når det blir mørkt oppdager de at det ikke er lyspærer montert i lyktene, så de tilbakekaller bilen for ettermontering, samt bug-fiksing av panser som spretter opp i hytt og vær.

 

Om folk kjøpte bil med den samme iveren de kjøper spill, kunne det fort blitt sånn i bilbransjen også. Det blir litt som et demokrati hvor 90 % av befolkningen består av godtroende idioter. Da er det ikke morsomt å være i mindretallet som ønsker seg andre tilstander. Forbrukere flest er tydeligvis fornøyd nok til at de åpner lommeboka. Utgivere forstår kun ett språk: penger.

 

1 GB patch betyr heller ikke at det «manglet» 1 GB fra det utgitte spillet. Det kan være mye overflødig data i den patchen, f.eks. hele filer i nyere versjon hvor store deler av fila er uendret. Men det er en drøy patch, for all del.

Lenke til kommentar

Kjøper aldri spill mere på release dagen etter BF4 skandalen. Har heldigvis tålmodighet til å vente på at Total Biscuit får anmeldt spillet før jeg kjøper noe. Han er vel omtrent den eneste Youtuberen som ikke lar seg kjøpe av spillutviklere for å lyge om hvor bra spillet er, selv om spillet er nesten uspillbart. Frister noe voldsomt å kjøpe GTA V til PC på utgivelses dagen, men skal vente noen uker for jeg regner med at det kommer til å være fullt av bugs og glitches.

Lenke til kommentar

Arkitekturmessig er det ikke rare forskjellen på PC og Xbone. I utviklingsverktøyet drar man derfor nytte av alt som har blitt fikset til Xbone for det er stort sett det samme verktøyet PC-versjonen kommer fra. De feilene som blir fikset etter dette har mest med skjermkortdrivere og gjøre i tillegg til yteleseoptimaliseringer det er et samarbeid med partnere som nVidia og AMD.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, helt spillbart.

Men likevel, som jeg nevner. 1GB patch. 2 dager senere nok en 1GB patch.

Utrolig frustrerende for folk som sitter på treg linje, og vil spille.

 

Men la oss GTA V ligge, det er ikke verstingen denne høsten.

Vi er vel mange enige om at DriveClub er den største synderen, og med kanskje Unity på en god andreplass.

 

Halo: Master Chief pakken fortjener vel en plass på pallen den også.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

 

 

Joda, helt spillbart.

Men likevel, som jeg nevner. 1GB patch. 2 dager senere nok en 1GB patch.

Utrolig frustrerende for folk som sitter på treg linje, og vil spille.

 

Men la oss GTA V ligge, det er ikke verstingen denne høsten.

Vi er vel mange enige om at DriveClub er den største synderen, og med kanskje Unity på en god andreplass.

Halo: Master Chief pakken fortjener vel en plass på pallen den også.

Etter 20gb snart i patcher og enda ikke fikset mine problemer så er Halo MCC min årets største skuffelse av HD remakes/remasters og et halvfabrikata fra en helt annen verden.

 

Selger Halo Master Chief Collection snarest! Mer møkk og rot har jeg aldri vært borti.

Spiller 2 kapittler, dagen etterpå så må jeg spille på nytt igjen pga autosave ikke funker.

Achievements ikke unlocker, får ikke spilt multiplayer m.m.

Endret av Infamous Toman
Lenke til kommentar

Du må ikke spille alt på nytt, kan starte missions og spille derifra. Men da føres ikke det opp på progresjonen...ganske Nille og mildt sagt frustrerende.

 

Men jeg er ingen achievment-hore så om jeg går glipp av noe der er det ikke noe jeg gråter for.

 

Men det var denne pakken jeg kjøpte One for, og det et utrolig skuffende når mastadon av dette kaliberet ender opp som ett oppstykket og bugget affære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arkitekturmessig er det ikke rare forskjellen på PC og Xbone. I utviklingsverktøyet drar man derfor nytte av alt som har blitt fikset til Xbone for det er stort sett det samme verktøyet PC-versjonen kommer fra. De feilene som blir fikset etter dette har mest med skjermkortdrivere og gjøre i tillegg til yteleseoptimaliseringer det er et samarbeid med partnere som nVidia og AMD.

Xbox1 var enda likere en pc. Hovedforskjellen er felles hardware, os og andre programmer.

Dette genererer mer feil på pc. Men dette er ikke feil som genererer store patcher.

 

Er tre effekter her, ja når de kan patche så utnytter de muligheten med å fikse feil underveis.

Men spill har også blitt mye større og kompliserte noe som genererer masse feilkilder.

Flerspiller over internett skaper et nytt problem, du må ikke bare fjerne faktiske feil men også exploits og balanse problemer som du kunne ignorere i et enspiller spill.

 

Sist men ikke minst MMO er en klasse for seg selv, de er det meningen skal patches for å legge til nytt innhold samt at faktorene over gjelder,

Lenke til kommentar

Forestiller meg grunnen for at spill kommer uferdig til butikkene nå om dagen er pga det for noen år siden ble gratis å patche spill for spillskaperne...

Leste en artikkel for noen år siden om akkurat det, at alle spillskapere får 3 gratis patcher, deretter må de betale en stor sum penger til Sony, Microsoft og resten for å kunne gi ut patch 4,5 osv... men det ble endret på visstnok, så alle patcher er gratis..

Forestiller meg at det er det som er grunnen til alle disse uferdige spillene nå om dagen

Lenke til kommentar

Konsollspill før: Kjøp spill i butikk. Sett inn spill i maskin. Spill.

 

Konsollspill nå: bestill spill flere måneder i forveien for å få en femtilapp i rabatt. Som takk for at du forhåndskjøpte spillet mottar du det i posten en dag etter release (i stedet for før release som var vanlig for noen år siden). Sett inn spill i maskin. Last ned oppdatering på minst 1GB (fremdeles en føkkings dag etter release). Installer oppdatering. Se hundre oppstartsmenyer som viser hvem som har laget spillet, publisert spillet, kokt kaffe, var utro på julebordet og fancy artwork som det selvsagt ikke går å trykke seg forbi. Første oppdrag starter automatisk, men er egentlig en irriterende tutorial. Spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bransjen er et speilbilde av forbrukerne. De vil ha spill som koster enorme summer å lage og de vil ha dem fort. Hvis man i større grad vektla andre aspekter ved spillene enn at de skal toppe tidligere spill teknisk, ville ikke utviklerne bare fått en mindre stresset situasjon der de kunne polert spillene sine til hjertens lyst, de ville også hatt muligheten til å lage mer interessante spill.

 

Kjør Nintendo, de lager stort sett ferdige spill.

 

Jeg synes faktisk dette er et godt poeng. Nintendo gir ut ferdigpolerte spill uten bugs, patcher, DLC, DRM, pest og ebola - det skal de ha. Det tyder på et de legger en del stolthet i hva de gjør og ikke kun er opptatt av datoer og bunnlinjer. Jeg kan ikke komme på et offisielt Mario- eller Zelda-spill som føltes uferdig ved release.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje det er på tide at et statlig organ blander seg inn i hvordan spill-industrien opererer. Så langt meg bekjent er det kun spill-industrien som slipper unna med å i all hovedsak selge "uferdige" produkter til full pris, utgitt for å være et komplett produkt.

Om Elkjøp hadde solgt et produkt med så mange mangler og feil som de fleste AAA titlene har hadde det vært et orkester uten like fra forbrukerådet, media og kunder.

 

Hvorfor slipper spill-industrien unna, til tross for at det er vell få produkter som skaper mer frustasjon enn et herpa spill, er meg uforståelig. Det er på tide at de faktisk får et erstatningsansvar ovenfor sine brukermasser. Herpa spill på release = DLC du hadde tenkt å selge for 20 dollar må du nå gi samtlige brukere gratis feks. Eventuelt en bot som svir til slike dimensjoner at de aldri ville solgt deg en pre Alpha som et komplett spill.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg vi er glade i å overdrive her. I de (relativt få) tilfellene hvor spill er uspillbare på grunn av feil så får som regel utgiveren/utvikler så hatten passer, og det er akkurat slik det skal være. At det finnes feil i spill i dag er en naturlig konsekvens av hvor mange systemer som skal fungere sammen. Jo mer omfattende et spill er jo flere bugs vil det være, og jo flere som spiller et spill jo flere vil klage over at en eller annen obskur feil er "game breaking".

 

Og det er jo ikke slik at spill før i tiden var feilfrie heller. De vi husker i dag er spill som var flinke med kvalitetskontrollen (i tillegg til å være knallgode spill), men selv de spillene har lange lister over kjente bugs som aldri kunne fikses siden de ble kjent først etter at spillet var gitt ut. Speedrunners kjenner jo til en haug med triks som gjør at de kan hoppe over innhold i spillet, og de bryr seg bare om et lite mindretall av alle feilene i spillet

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...