Gå til innhold

Spørsmål om visum


Anbefalte innlegg

Jeg er i en liten "knipe" når det gjelder visum. I oktober skal jeg etter plana på ferie til Nord-Korea, Kina, Iran, Afghanistan og Irak (Irakisk Kurdistan). Iran krever fingeravtrykk mtp visum, så derfor må jeg ta fri fra jobb og fly til Oslo. Har noen av dere nylige erfaringer med ventetid for visum til Iran? Først må jeg vel skaffe kode/invitasjon også, som tar tid. Og kan de sette at visumet gjelder fra om en måneds tid, eller er det kun fra dagen det utstedes? Får vel satt det fra datoen jeg ankommer Iran? Det jeg har lest på nett har forvirret meg. Jeg har forsøkt å sende mail til ambassaden, samt ringt dem, men oppnår ikke kontakt.

 

Problemet er at jeg må søke visum til Kina også, som tar litt tid. Samt Afghanistan, som visstnok går ganske kjapt. Skulle gjerne besøkt så mange ambassader som mulig, når jeg er i Oslo. Men jeg må vel levere fra meg passet på den iranske ambassaden. Og deretter sende det til Oslo to ganger til, når jeg har fått det i retur.

 

Noen innspill/råd? Rekker jeg å skaffe alt av visum til slutten av september (MÅ jo ha passet til jeg reiser, selvsagt)?

Endret av Hakataramea
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jeg har hatt 2norske pass, men det var en helvetes prosess, ho som jobba på polti stasjonen hvor jeg bor (var før de gjorde om til bare et  kontor i fylket påstod at det var umulig og  ha 2pass samtidig og var ekstremt lite hjelpsom, etter mye diskusjon fikk jeg snakke med Polti sjefen på stasjonen, jeg måtte skrive søknad på hvorfor jeg trengte 2 pass, skrive hvor jeg skulle dra, osv. Tok 6månder før søknaded ble godkjent.

Ekstra passet har bare varighet på 2år.


jeg har hvert i alle land som trådstarter spør om. Skal du søke turist visum til afghanistan? det utsendes ikke i Norge,  jeg fikk mitt afghanistan visum i Uzbekistan på 2 dager.
Kina visumet tar 1uke. Lever søknad på eks Mandag så er det klart neste Mandag.

Hvis du ikke har kontaktet en reise agent for kode for Iran visum begyner du og få dårlig tid,  det tar normalt sett 7 - 10 arbeids dager.

Begge gangene jeg har hvert i Iran har jeg søkt om visumet i Tyrkia, har man koden da så får man visumet neste dag når man besøker ambassaden. 
Du kan fly til Iran og få 15dagers visum på flyplassen da.
Jeg fikk bestemme datoen Iran visumet skulle starte selv, MEN har møtt flere turister i Iran som ikke fikk bestemme selv, virker som det kommer ann på hvor man søker.

HVIS du skal søke alle visumene i Norge begyner du og få dårlig tid, ikke umulig, men du bør søke allerde til uka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...