Gå til innhold

Tips til ferie i slutten av september, strand og avslapping


Anbefalte innlegg

Hei kjære folk!

 

Jeg og min samboer skal reise vekk de to siste ukene i september, men vi klarer ikke å finne noe sted å reise til..

 

Vi har følgende kritetier:

- ca 10.000kr per person for fly + hotell i 11-12 dager

- Helst billig å leve der, men ikke et krav så lenge det er overkommelig

- Det MÅ være fine strender og varmt 

 

Vi har lyst å ta en ferie for å slappe av og sole oss, samt bade. Så strand og varme er et absolutt krav.

 

Det vi har funnet, har det ofte vært noe "feil" med:

- Vietnam og Thailand: Regnperiode i slutten av september 

- Bali: Hun har vært der og vil helst oppleve et anned sted

- Tunisia: Dessverre litt for vulgært og usikkert pga terror og uro

- Dubai: Kanskje ikke beste strandferie mtp kulturen for kvinner? 

- Kypros: Litt småkjedelig når man vil ha en ferien utenom det vanlige kanskje, eller..? 

 

Vi har sett litt på Miami, som ligger innenfor prisklassen. Men mistenker at det kan være et veldig dyrt opphold med dagens dollarkurs?

 

Tar imot ALLE gode tips med et stort takk! 

Drømmestedet våres ser gjerne ut som hvite strender i Thailand og Hoi An i Vietnam. 

Det må være forholdsvis trygt å reise til landet uten store bekymringer. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fly til Ibiza og dra raskt over til Formentera hvor dere bruker mest tid. Middelhavets lokale "stillehabsøy"

Alghero, Sardinia med noen besøk til Stintino.

 

Det er kort tid før reisen for å finne gode priser, men Maldivene og Aruba er ofte rundt 5-6k å fly til og de er greie i september. Har også reist til Seychellene innen budsjettet.

 

Så nylig gode priser til Panama. Derifra kan noen ta dere over til San Blas hvor dere kan bo på småøyer sammen med indianerne. Som Aruba ligger San Blas helt sør-vest i Karibien og er greit i september. Enkle forhold med mye natur, mye sjarm og ikke for mange turister.

IMG_5735.jpg

 

IMG_5993.jpg

 

IMG_5994.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kos, Kos, Hellas (by, øy, land). Varmt og skyfritt i september (normalt sett).

Kan spesielt anbefale Hotell Imperial på Ameriki Street (det er to Imperial på øya, et all inclusive og et normalt hotell, gå for det normale). Har bodd der rundt ti ganger nå. Hotellet er drevet av en familie. Tror prisen ligger på rundt 6000 for hotellet.

Hotellet annonseres som 2-stjerners (evt 3), men er egentlig en solid 4. Stjernene til hotellene på øya bestemmes ut i fra antall etasjer, pga idiotiske lokale regler. Hotellet har gratis Wifi.

 

Hotellet på TripAdvisor.

 

En av de ansatte, Lisbeth (svensk, hyggelig), eier en strand som sies å være veldig fin med lite folk. Jeg har ikke vært der, da jeg synes strand blir for varmt, men min mor kan ikke rose den nok.

 

Hvis Imperial er fullbooket, så kan jeg også anbefale Saint Constantine og Michel Apartments. Jeg har også bodd på Theonia Hotell, som er billig. Kvaliteten er deretter.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Kos? Var det ment som en spøk? Normalt er Kos by ikke mye kos med for nye tull og fulle ungdommer som raver rundt. Kontrasten mellom Kalymnos og Kos var veldig stor da jeg besøkte begge. Det siste året har Kos i tillegg fått en flyktningesituasjon som er helt ute av kontroll. Mange turister har fått sjokk over situasjonen der det siste året.

 

http://lmgtfy.com/?q=kos+greece+refugee+chaos

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var der for under to måneder siden. Jeg så flyktninger en gang, og da ble de eskortert av politiet i en sidegate.

Kos var kanskje en party-øy for 15 år siden, men i dag så er det en rolig øy hvor de fleste turister er familier eller par på romantisk ferie.

Og skulle det være bekymring for noen evt festbråk så er ikke dette aktuelt i slutten av september uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips, lager meg en liste! Venter gjerne på flere tilbakemeldinger og tips :)

For meg hadde Lisboa vært helt kanon, men dama har vært der og vil oppleve noe annet.

 

Maldivene, Panama og Sardinia står høyt på listen. Har også sett litt på land som Albania og Makedonia. Hvordan er sikkerheten der? Er det greit å være ute blant folkemengder som turister uten å garantert bli robbet? :p Er det en del turisme der? 

Lenke til kommentar

Albania og Makedonia er trygge land, og sjansen for å bli robbet er nok mindre enn i storbyer i Vest-Europa. Null stress å være ute blant folkemengder. Opplevde flere ganger å bli stoppet av hyggelige lokale som ville at jeg skulle ta artige bilder av dem. Det er noe turisme, men langt ifra like mye som i Hellas og Kroatia. Skal du først til dette området er det også verdt å ta en dagstur til Kosovo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for allt tips, det var faktisk en del bra å få her!

Vi bestilte tur til Dubai likevel. Har hatt lyst å dra dit lenge, og tenkte at slutten av september må være perfekt for å dra til Emiratene. 

 

Vi skulle akkurat til å bestille fly og hotell via Expedia til 9k per pers, men fant samme ruten og hotell hos eBookers til litt over 6k for 11 dager ca. Så da var det bankers!

 

Hotellet heter Majestic Tower, og vi satset på å heller bruke penger på å oppleve ting der enn å legge ut 15k for et bra hotell. Er riktignok fornøyd likevel! Vi har laget en liste over stedene som har blitt nevnt her og andre steder, så vi satser heller å dra til Miami, Vietnam, Panama eller andre slike steder en gang vi har mer enn 2 uker tilgjengelig, samt en gang det ikke er regntid i enkelte av de landene.

 

Men post gjerne tips til ting som må oppleves i Dubai, setter pris på alt.

Vi har ikke laget mange planer, men tenker følgende så langt:

- Ørkensafari

- Burj Khalifa

- Besøke markeder for krydder og ting

- En dagstur til Abu Dhabi

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Tusen takk for allt tips, det var faktisk en del bra å få her!

Vi bestilte tur til Dubai likevel. Har hatt lyst å dra dit lenge, og tenkte at slutten av september må være perfekt for å dra til Emiratene. 

Fordi dere liker over 40 graders varme? Det er for tidlig på høsten for Dubai om dere har tenkt gjøre noe utendørs. Dere bør nok planlegge innendørs aktiviteter pga. varmen, men de har jo fine shoppingsentre der med mye å se.

 

Var der helt i slutten av oktober og var glad de hadde luftavkjølte busskiosker langs veiene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tunisia på den tiden av året var flott -for mange år siden. Vulgært??? Merket ikke så mye til det, hva du nå legger i det. Muligens fordi vi holdt oss unna typiske turistområder, bortsett fra stranda da. Ørkensafari og markeder var det fullt mulig å oppleve. Maten var veldig god!  

 

Så synd at terrorister ødelegger turismen og dermed inntektsgrunnlaget til store deler av befolkningen slik de gjør.

Lenke til kommentar

Tunisia på den tiden av året var flott -for mange år siden. Vulgært??? Merket ikke så mye til det, hva du nå legger i det. Muligens fordi vi holdt oss unna typiske turistområder, bortsett fra stranda da. Ørkensafari og markeder var det fullt mulig å oppleve. Maten var veldig god!  

 

Så synd at terrorister ødelegger turismen og dermed inntektsgrunnlaget til store deler av befolkningen slik de gjør.

Fase 1, før den arabiske våren: Mange reisebyråer hadde reiser dit, men jeg ville likevel advart mot å reise dit pga. plagsom lokalbefolkning.

 

Fase 2, rett etter den arabiske våren: Mer kaotiske forhold og ustabilt regime. De fleste reisebyråer har kuttet ut landet, men et tyrkisk selskap tilbød fortsatt charter til nordmenn.

 

Fase 3, etter flere terrorangrep: Nå har også det tyrkiske selskapet stoppet med charter dit og UD advarer mot å reise til landet, det betyr at reiseforsikring ikke er gyldig der.

 

Å anbefale Tunisia for strand og avslapping nå er et særdeles dårlig tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...