Gå til innhold

Guttetur til USA august 2015 - trenger TIPS og RÅD!


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Vi er en gjeng på 4-5 karer i midten av 20-åra som skal til Houston å besøke en kompis. Avreise fra Norge blir sannsynligvis helt i begynnelsen av august, og vi blir 2 uker (3 uker vurderes).

 

Grovt sett tenker vi å være den første uka i Texas, deretter flyr vi til San Francisco, kjører HW1 innom LA, og videre til Las Vegas, før vi returnerer til Texas og så hjem.

Synspunkter på ruta og avsatt tid? Vurderer 3 uker for å rekke over alt uten for mye stress... Vi må jo ha noen dager i S.F, L.A. og Vegas.

 

Og hva tenker dere budsjettet bør være på en slik tur per pers? I Houston bor noen hos kompisen vår, mens noen må leie motell/hotell. Flybilletter tur/retur blir ca 10 000,- for de fleste av oss (fra Værnes).

Hva kan man få regne med å betale for 1 uke på motell? Vil et budsjett på 40k holde til hele turen inkl. reise fra/til norge?

 

Kom gjerne med tips til opplevelser og ting vi bør få med oss, gjerne helt dagligdagse også.

Endret av Gandulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4-5 blir fort 1-2 før det blir noe.

 

Å vente på folk "som bare skal" avklare, finansiere, sjekke hva dama skla etc. er kun fordyrende og fører i værste fall til at det ikke blir tur i det hele tatt.

 

Derfor:

 

Bli enig med en til om at dere virkelig skal reise.

Bestem dato nå

Bestill billetter

Dra med denne ene uansett hva resten bestemmer seg for.

Tilby andre å slenge seg på om det er aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei og takk for råd.

Det er nok ofte slik som du sier at mange er positive og skal være med på slike ting/turer, men når det kommer til stykket blir det ikke noe av likevel. Enig der, men tror de fleste i denne gjengen drar likevel, vi er såpass bestemte på det. Men men, det vil tiden vise. Jeg kommer i alle fall til å bestille billett så snart datoen er spikret.

 

Ellers ønsker jeg innspill om reiserute, tid beregnet til det vi skal gjøre, og ikke minst budsjettet.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo prøve å komme med noen innslag bare for å holde tråden i livet. Det er 6-7 år siden jeg ferierte på vestkysten av USA, så kan ikke komme med veldig oppdatert informasjon. Men kan likevel komme med noen synspunkter.

 

Først og fremst vil jeg anbefale dere å bruke 3 uker om dere har mulighet til det. Det er veldig mye å ta seg til i de byene du skal til, i tillegg til mindre plasser hvor dere kan stoppe på veien. Jeg brukte 2 måneder bare på Las Vegas, San Diego, Los Angeles og San Fransisco. Nå er jeg ganske bedagelig på reise, og leide kun bil utvalgte dager. Dere klarer nok å få sett veldig mye på de 2-3 ukene dere har tilgjengelig med en leiebil. Hvor lang tid dere skal bruke hver plass er en smakssak.

 

Personlig ville jeg brukt mest tid i Los Angeles og minst tid i San Fransisco. Las Vegas er Las Vegas. Enten så liker dere det eller så liker dere det ikke. Veldig gode dealer på hotell på ukedagene i Las Vegas.

 

Det er mulig å gjøre reisen for 40.000 uten tvil. Men hvor mye dere bruker kommer jo an på dere. Og på dollarkursen.

Lenke til kommentar

Flott med innspill!

Jeg ønsker at vi skal belage oss på opp mot 3 uker, for når vi først drar vil jeg ha så langt tid der som mulig, Ser også at mange anbefaler flere uker på den turen fra SF til LA og Las Vegas, så det er mulig vi sløyfer Las Vegas og får det litt roligere de andre stedene. Vegas hadde nok kommet til å bli et stort pengesluk uansett.. :grin2:

 

Hva koster det ca for et motell/ok hotell pr natt? 600kr?

 

Noen tanker om hvilken klasse vi børe reise på når vi skal over atlanteren? Og størrelse på kofferten..?

Lenke til kommentar

Flott med innspill!

Jeg ønsker at vi skal belage oss på opp mot 3 uker, for når vi først drar vil jeg ha så langt tid der som mulig, Ser også at mange anbefaler flere uker på den turen fra SF til LA og Las Vegas, så det er mulig vi sløyfer Las Vegas og får det litt roligere de andre stedene. Vegas hadde nok kommet til å bli et stort pengesluk uansett.. :grin2:

 

Hva koster det ca for et motell/ok hotell pr natt? 600kr?

 

Noen tanker om hvilken klasse vi børe reise på når vi skal over atlanteren? Og størrelse på kofferten..?

Ang. hotell og motell så nevnte et familie medlem at de er billigst ved kveld og spontant bestilling fordi de vill fylle opp hotellene, hvert fall i storbyer, trur de betalte ca 3-400kr natta på 4 stjerners ved bruk av denne løsninga. :)

Lenke til kommentar

Flott med innspill!

Jeg ønsker at vi skal belage oss på opp mot 3 uker, for når vi først drar vil jeg ha så langt tid der som mulig, Ser også at mange anbefaler flere uker på den turen fra SF til LA og Las Vegas, så det er mulig vi sløyfer Las Vegas og får det litt roligere de andre stedene. Vegas hadde nok kommet til å bli et stort pengesluk uansett.. :grin2:

 

Hva koster det ca for et motell/ok hotell pr natt? 600kr?

 

Noen tanker om hvilken klasse vi børe reise på når vi skal over atlanteren? Og størrelse på kofferten..?

 

 

 

Om dere skal være 3 uker har dere tid til Las Vegas også. Hvis dere drar dit søndag-torsdag kan dere finne greie hotellrom for 2-300 kroner. Det er mulig å ha det gøy i Las Vegas uten å bruke mye penger. Hotellrom i Los Angeles og San Fransisco er endel dyrere. Det er mulig dere finner noen billige motell langs veien da.

Lenke til kommentar

Sikkert 10 år+ siden jeg var på biltur i USA, men da overnattet vi på moteller rundt omkring. Du må forlate motellet før kl. 10-12 om morgenen, men dersom du sjekker inn etter 22.00 på kvelden så får du overnattingen til halv pris. Dette er ingenting de reklamerer for, men tror det er en "unspoken rule". Tror vi betalte rundt 20 dollar pr. person pr. natt dengang. Da sov vi tre stykker på samme rom. To senger, pluss en ekstra gjesteseng - vi roterte på hvem som fikk best seng avhengig av hvem som skulle kjøre bilen dagen derpå.

 

Må også legge til at motell og hotell er to helt forskjellige standarder. Hotell er greit dersom dere skal henge i en by over flere dager, motell finner dere i utkanten av større byer, og er helt greie dersom dere bare skal sove ut, dusje, og kjøre videre neste morgen.

 

edit: ingen av overnattingene på motell var bestilt på forhånd, du spør bare om pris der og da - eller kjører videre til neste.

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Da er tidspunktet i bunn og grunn spikret, blir fra begynnelsen av august og 19 dager. Vi skal innom Las Vegas også. Kommer til å fly fra Texas til San Fracisco, men det var dyrt.. 2800kr med Delta Airlines  :ohmy: Trodde det var rimelig å fly innelands i USA. Får se om vi finner rimelige billetter kanskje etter hvert. Har planer om åpen cab (2 stk) av Mustang-typen fra SF til LA, og minivan/SUV (1 stk) fra LA til Vegas.

 

Tips til reiseselskap fra norge til USA og tilbake? Er KLM bra? Ser prisene fra Værnes tur-retur ligger på opp mot 10k via nederland, men dette er vel billigste klasse. Bør vi gå opp et hakk til business e.l.?

Lenke til kommentar

Det ser ut som en fin tur. Støtter dere i å bruke litt ekstra penger på en Mustang:) Har reist med KLM endel ganger og synes det er et bra selskap.Men jeg forstår det slik at dere reiser med et budsjett i tankene? Da er vel ikke businessklasse noe å vurdere. Koster jo ofte 3 ganger så mye en vanlig billett. 

Lenke til kommentar

Ja han ene som blir med var i Houston i fjor sommer, og reiste da med KLM. Han var veldig fornøyd, men tenkte jeg skulle høre med andre også.

Cab må til, det er en del av opplevelsen. Og så er vi mer fornuftige og velger vanlig bil fra LA til Las Vegas, både for å spare penger og fordi det sikkert er en kjedeligere vei.

 

Ser man kan oppgradere fra aller billigste til Economy + eller noe i den duren. Da får man middag på flyet og bagasjen er gratis. Dette er et minimum, var bare usikker på om det hadde noe for seg å velge enda bedre, og om prisforskjellen kan forsvares.

Lenke til kommentar

Ja han ene som blir med var i Houston i fjor sommer, og reiste da med KLM. Han var veldig fornøyd, men tenkte jeg skulle høre med andre også.

Cab må til, det er en del av opplevelsen. Og så er vi mer fornuftige og velger vanlig bil fra LA til Las Vegas, både for å spare penger og fordi det sikkert er en kjedeligere vei.

 

Ser man kan oppgradere fra aller billigste til Economy + eller noe i den duren. Da får man middag på flyet og bagasjen er gratis. Dette er et minimum, var bare usikker på om det hadde noe for seg å velge enda bedre, og om prisforskjellen kan forsvares.

anbefaler SUV som "vanlig" bil. Litt dyrere men sikrere og en kommer høyere og får en beder oversikt.

 

Har alltid hatt gode erfaringer med KLM. Konkurransedyktige på pris er de og.

Norge - Amsterdam - endelig mål  - er enkelt, ryddig og greit. 

Lenke til kommentar

 

Ja han ene som blir med var i Houston i fjor sommer, og reiste da med KLM. Han var veldig fornøyd, men tenkte jeg skulle høre med andre også.

Cab må til, det er en del av opplevelsen. Og så er vi mer fornuftige og velger vanlig bil fra LA til Las Vegas, både for å spare penger og fordi det sikkert er en kjedeligere vei.

 

Ser man kan oppgradere fra aller billigste til Economy + eller noe i den duren. Da får man middag på flyet og bagasjen er gratis. Dette er et minimum, var bare usikker på om det hadde noe for seg å velge enda bedre, og om prisforskjellen kan forsvares.

anbefaler SUV som "vanlig" bil. Litt dyrere men sikrere og en kommer høyere og får en beder oversikt.

 

Har alltid hatt gode erfaringer med KLM. Konkurransedyktige på pris er de og.

Norge - Amsterdam - endelig mål  - er enkelt, ryddig og greit. 

 

 

Ja det blir en SUV som vanlig bil, må ha noe med litt plass når vi er 4-5 stk.

Sjekket litt priser i går, Business blir ca 28 000 tur/retur, kontra 10 000 for vanlig billett. Så det utgår med høye kneløft  :rofl:

Lenke til kommentar

10 000?

Kunne reist for 3 700 rett etter påske (låste billetter), men ender opp med 5 800 for å kunne endre retur.

 

Det er ikke et alternativ å reise etter påsken, vi må reise i begynnelsen av august og da er nok prisene en del høyere.

 

Er ofte knalldyrt å reise i ferien. Men synes likevel 10.000 høres ut som en god del. Kanskje dere flyr til en by og fra en annen by?

 

Blir mellom 8800 og 9600 avhengig av flytid. Dette er fra Trondheim via Amsterdam og rett til Houston. Samme rute hjem. Finner ingen billigere billetter enn dette på disse dagene, har søkt direkte på flyselskap og på Finn reise (som henter inn fra massevis av leverandører). Avreise på en søndag og retur på en fredag. Hadde vi reist fra Oslo hadde det kanskje blitt billigere.

Lenke til kommentar

Rundt 10.000 i starten av august uten kampanje høres riktig ut det. Forøvrig kan jeg tipse om at det er mulig å fly Trondheim-Houston (mellomlandinger i Oslo og New York), deretter Houston-San Francisco, og til slutt Los Angeles/Las Vegas-Trondheim (hhv. Frankfurt og Oslo eller Toronto og København) for 10-11.000 kroner med utreise første søndag i august og retur fredag 3 uker senere. KLM er også mulig til samme pris. 

 

Kan fort hende at det blir billigere enn å ha tur-retur-billett til Houston og så ordne innenriksbilletter. Tidsbesparende er det nok også, så ville kikket på det før dere booker. Google Flights fungerer veldig greit til å sjekke opp slike ting. 

Lenke til kommentar

Forøvrig kan jeg tipse om at det er mulig å fly Trondheim-Houston (mellomlandinger i Oslo og New York), deretter Houston-San Francisco, og til slutt Los Angeles/Las Vegas-Trondheim (hhv. Frankfurt og Oslo eller Toronto og København) for 10-11.000 kroner med utreise første søndag i august og retur fredag 3 uker senere. KLM er også mulig til samme pris. 

 

40 timer?

 

KLM er han allerede på og jeg ser ikke bort fra at de setter ned prisen i en eller annen kampanje. Spørsmålet er når den kommer og om det da er billige billetter de rette dagene.

Lenke til kommentar

40 timer blir kanskje litt lang reisetid ja  :lol:

 

Vi kommer til å velge KLM, og fly Værnes - Amsterdam - Houston, og samme rute tilbake. Dette er enkelt og greit, og har kortest reisetid (ca 13-14 timer).

 

Tror ikke vi kommer til å vente på evt. tilbud, vi bestiller ganske snart.

Nå er vi 3 stk som skal bestille, og 1 stk som kanskje drar.

 

Tips til mobilbruk og slikt der borte? Er vel svindyrt med datatrafikk. Kan det gå an å kjøpe seg amerikansk abbonement/kontantkort, og vil det fungere med en norsk iPhone?

Endret av Gandulf
Lenke til kommentar

40 timer?

 

KLM er han allerede på og jeg ser ikke bort fra at de setter ned prisen i en eller annen kampanje. Spørsmålet er når den kommer og om det da er billige billetter de rette dagene.

Mente du 40 timer totalt? Det kan stemme ja. Enkeltflightene er imidlertid mye kortere, er ikke sånn at det er noen av de med 40 timer reisetid totalt. De flightene jeg finner ligger på 14-17 timer til Houston, 4-6 timer til vestkysten, med retur på 16-19 timer. Langt ifra de verste reisetidene når man ikke har OSL som utgangspunkt. Dette er for både KLM/Delta og United/Air Canada/Lufthansa.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...