Gå til innhold

Enten PS4 eller X1 (nok en tråd)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vet at det er mange tråder ang. dette emnet, men de blir fort til fanboywars eller mister fullstendig fokus.

 

Jeg har i dag en Xbox 360 men har lyst på en av de nye. Da X1 ikke er bakoverkompatibel kan jeg like gjerne skifte beite, men vet ikke om det er nødvendig.

 

Kan dere som har enten en av konsollene nevne hvilke funksjoner eller egenskaper fornøyd med og hvis noen har begge to nevne noen ting som er vesentlige forskjeller? Er media-fokuset til X1 verdt å ha? Bruker dere mulighetene til å ta opp spillingen etc.

 

Jeg er ikke interessert i en spec-sammenligning av CPU, RAM osv. da det er det endelige resultatet som teller.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det er nå er det 3 ting som skiller konsollene fra hverandre, hardware og eksklusive titler og OSet. Samtlige multiplats kommer til å se bedre ut eller like bra på PS4 om en skal følge all logikk, da den enkelt å greit har mer kraft på samme arkitektur. De eksklusive titlenne må du selv bestemme hvilke som er viktige for deg , det kan ikke en gjeng på et forum gjøre. På Xbox har du forza, halo, fable og titanfall for å nevne de jeg har i hodet. Playstation har serier som God of war, last of us, infamous, grand turismo og Uncharted for å nevne de jeg har i hodet der, uansett for å finne en full liste av eksklusive titler er google din venn.

 

PS4 er i hovedsak en spill konsoll, og slik OSet er i dag er det dette som er fokusert på, du får ikke streamet filmer og slikt fra PC eller eventuelt en ekstern hardisk enda, selv om det er nevnt at det etterhvert skal komme. Fungerer dog greit å se bluerays og har egen netflix og viaplay app.

 

Xbone skal jo være en likestilt spill maskin og medisenter slik jeg har fått intrykk av, men ettersom den ikke er lansert i norge enda er jeg litt usikker på hvor mye av media funksjonalitetenne som faktisk fungerer, dette for noen som faktisk har en xbone rette meg på. Men slik xbone er satt opp skal den altså fungere mye bedre som et alt i ett maskin enn d PS4 gjør, men ettersom jeg ikke eier en selv kan jeg ikke si så mye om det.

 

Ellers har vel konsollene relativt like muligheter for film opptakk og streaming om jeg ikke tar helt feil, om den er bedre eller dårligere på xbone vet jeg heller ikke.

 

Tipper uansett folk er lei av å gjenta seg selv 3000 ganger rundt dette temaet , det er 100% egne preferanser. Folk vet ikke hva du har behov for eller hva som er VIKTIGST for deg, absolutt all info er tilgjengelig for deg med et simpelt googlesøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På mediesiden vil ofte en Chromecast gjør en bedre jobb en spillkonsollene, og såvidt meg bekjent er det ingen av dem som spiller av MKV. Multiplats ser gjerne litt bedre ut på PS4, så egentlig står og faller det på de eksklusive spillene. Blir fort mer skyting på Xbox og mer eventyr og japanske rariteter på PS4.

Lenke til kommentar

Elsket 360 i sin generasjon.
Har både X1 og PS4.
Vil tro X1 har vært i bruk 2-3 timer.
PS4 noen hundre.

 

Som det blir nevnt her. Multiplats er som regel bedre på PS4, og da kjøper jeg spillene til PS4.
Eneste jeg har til X1 er Titanfall, men ser i ettertid at det kunne jeg like godt kjøpt til 360.

 

Så gå for PS4 slik situasjonen er nå.
Og uansett hva E3 viser, så er det som regel LANGT frem i tid til noe av det de viser blir tilgjengelig.
Så pr dags dato, PS4, uten tvil for meg. Uansett hva E3 2014 viser. For det er likevel snakk om 2015-16 før vi får release på noe av det E3 viser. Og begge konsoller kommer sikkert til å vise heftige ting. Så PS4 blir ikke bom der heller.

Lenke til kommentar

Elsket 360 i sin generasjon.

Har både X1 og PS4.

Vil tro X1 har vært i bruk 2-3 timer.

PS4 noen hundre.

 

Som det blir nevnt her. Multiplats er som regel bedre på PS4, og da kjøper jeg spillene til PS4.

Eneste jeg har til X1 er Titanfall, men ser i ettertid at det kunne jeg like godt kjøpt til 360.

 

Så gå for PS4 slik situasjonen er nå.

Og uansett hva E3 viser, så er det som regel LANGT frem i tid til noe av det de viser blir tilgjengelig.

Så pr dags dato, PS4, uten tvil for meg. Uansett hva E3 2014 viser. For det er likevel snakk om 2015-16 før vi får release på noe av det E3 viser. Og begge konsoller kommer sikkert til å vise heftige ting. Så PS4 blir ikke bom der heller.

Stikk motsatt for meg ass. Kan ikke tenke meg en hverdag hvor jeg ikke kan sitte å se på tv samtidig som jeg for opp hvem som kommer online og invitasjoner etc. PS4 støver ned på soverommet inntil videre

 

Grafikk forskjellen veier nok ikke opp for mulighetene xbox one har + os'et

Endret av Deivid_1337
Lenke til kommentar

Kommer neppe til å hjelpe trådstarter med mitt innlegg, men jeg fyrer av noen ord.(har forøvrig begge konsollene selv)

 

I den grad det er viktig for deg så kan det være lurt å sjekke ut håndkontrolleren til den enkelte konsoll. For en del av oss har dette mye å si. (foretrekker selv X1).

Inntil videre er det enkelt å betale i dollar for nye spill på x1, hvilket vil si 360,- kroner for en ny tittel. Penger spart. Dette er også mulig på ps4, men litt mer knotet fremgangsmåte.

 

Hvilken av konsollene kommer dine venner til å spille på ? Kan jo være viktig om multiplayer/co-op er noe du kommer til å bruke tid på.

 

Spillene som mange har nevnt. Hvilke av konsollene har de titlene du virkelig vil spille ?

 

Jeg tror at uansett hvilken du velger så blir du fornøyd. Det er to knakende gode konsoller begge to. Foretrekker selv XB1, men det har med å gjøre at jeg liker grensesnittet svært godt, og jeg syns fortsatt at Live er bedre enn PS store. Men det er mye en vanesak også vil jeg tro.

 

For min del så vil jeg ikke være en dag uten noen av de.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar

Jeg har begge også. Har 5 spill på X1 og 23 spill til PS4.

X1 ble kjøpt for kun eksklusive ettersom det er forskjell på multiplattformspill, faktisk store forskjeller.

 

Dualshock 4 kontrolleren synes jeg er bedre en X1 sin. Mye pga skulderknappene er harde og ubehagelige å bruke på kontrolleren på X1 og stickene er blitt veldig små, slik var det ikke på X360 kontrolleren.

 

Ser enkelte ikke sier det er forskjeller som syner, å joda det synes.

 

PS Store er ryddig, Oset funker fjell, raskere innlastning av spill fra disk.

Jeg hadde ikke klart meg med en konsoll, du blir nok fornøyd med valget du skal ta.

Endret av iL ImMorTaL
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg vet at det er mange tråder ang. dette emnet, men de blir fort til fanboywars eller mister fullstendig fokus.

 

Jeg har i dag en Xbox 360 men har lyst på en av de nye. Da X1 ikke er bakoverkompatibel kan jeg like gjerne skifte beite, men vet ikke om det er nødvendig.

 

Kan dere som har enten en av konsollene nevne hvilke funksjoner eller egenskaper fornøyd med og hvis noen har begge to nevne noen ting som er vesentlige forskjeller? Er media-fokuset til X1 verdt å ha? Bruker dere mulighetene til å ta opp spillingen etc.

 

Jeg er ikke interessert i en spec-sammenligning av CPU, RAM osv. da det er det endelige resultatet som teller.

 

På forhånd takk.

 

Har begge konsollene og har hatt det siden lansering i 2013. Begge har klart sine styrker og svakheter.

 

Slik jeg ser det så er PS4 for den som har fokus mest eller utelukkende på spill. PS4 har flest spill ute idag ifra utgivere og ifra Indie miljøet. Det er til å være så tidlig etter lansering et forholdsvis bra utvalg av forskjellige spill. Noe som vil uten tvil bare øke.

 

Det virker også som mange utviklere velger å produsere spill til PS4 i tillegg til PC. Det samme kan ikke sies om XBO.

 

XBO er en konsoll som har fokus på litt mer en bare spill. Dette er noe en legger merke til fort når en tar i bruk konsollen. En ser også at Microsoft har et voldsomt forsprang på OS og alt som har med brukergrensesnittet.

 

Noe som ikke er rart etter årevis med utvikling av programvare.

 

XBO har ikke like mange spill og det virker ikke som utviklere som lager spill til PC i like stor grad velger å også inkludere en XBO versjon.

 

Var jeg deg så ville jeg tenkt nøye igjennom over hvilke bruksområder som er viktig for deg. En konsoll idag er langt mer en kun spill. Konsoller er fks den plattformen hvor flest mennesker i verden ser Netflix på...

 

Tenk litt over det. Ta en tur til butikker som har konsollene i butikken og prøv kontrollen og naviger litt rundt i OS. Og følg med til uka for da sparker E3 igang og en vil få et overblikk over hva som vil komme i tiden fremover til konsollene.

Lenke til kommentar

Konsoller er fks den plattformen hvor flest mennesker i verden ser Netflix på...

 

Det er ikke dermed noen særlig god til å bruke en konsoll til sånt. Dersom Netflix er viktig er det langt bedre å investere et par hundrelapper i en Chromecast. Brukervennligheten er bedre, dingsen gjør det den skal kjappere, bruker betraktelig mindre strøm, utvikler langt mindre varme og er 100% lydløs.

 

For meg virker det iallefall lite fornuftig å la noe konsollen gjør halvbra, som en dings til 300 kroner gjør bedre, spille noe nevneverdig inn på et valg du helst skal leve med 5+ år fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Konsoller er fks den plattformen hvor flest mennesker i verden ser Netflix på...

 

Det er ikke dermed noen særlig god til å bruke en konsoll til sånt. Dersom Netflix er viktig er det langt bedre å investere et par hundrelapper i en Chromecast. Brukervennligheten er bedre, dingsen gjør det den skal kjappere, bruker betraktelig mindre strøm, utvikler langt mindre varme og er 100% lydløs.

 

For meg virker det iallefall lite fornuftig å la noe konsollen gjør halvbra, som en dings til 300 kroner gjør bedre, spille noe nevneverdig inn på et valg du helst skal leve med 5+ år fremover.

 

 

Netflix på konsoll er like bra som hva du får via Chromecast. Samt det er mange som ikke er interisert i ha allverdens dingser å forholde seg til. Da er det fint at dagens konsoller er i stand og gjerne det beste alternativet til denne form for innhold.

 

Og som nevnt så skiller XBO seg ut om bruksområdet utenfor spill er viktig. Er ingen konsoll eller anen form for media enhet som kan levere hva XBO kan fks.

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

 

Netflix på konsoll er like bra som hva du får via Chromecast. Samt det er mange som ikke er interisert i ha allverdens dingser å forholde seg til. Da er det fint at dagens konsoller er i stand og gjerne det beste alternativet til denne form for innhold.

 

Ikke på PS3, Wii og Wii U, iallefall. Med Smartglass kan det være navigeringen er like bra på Xbox One, dog, men poengene om strøm, varme og lyd er fortsatt tilstede. Det er heller ikke snakk om "allverdens dingser", men én dings du plugger inn og aldri rører igjen. Styringen gjør du via telefoner og tablets du allerede har. Dersom du kun bruker dumfon kan jeg se argumentet, forsåvidt.

 

 

 

Og som nevnt så skiller XBO seg ut om bruksområdet utenfor spill er viktig. Er ingen konsoll eller anen form for media enhet som kan levere hva XBO kan fks.

 

Jeg ser denne dukker opp iblant, men det underbygges aldri. Ja, man får integrering med amerikanske kabelbokser ingen har her uansett. Det beste medietilbudet på konsoll får man per i dag på Xbox 360, siden den har HBO Nordic-app, og til dels PS3, som har DLNA. Sist jeg sjekket fikk man verken HBO Nordic eller MKV på Xbox One. Hvordan er det med NRK og TV2 på den? Begge disse er på plass (NRK er vel beta) på Chromecast.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Netflix på konsoll er like bra som hva du får via Chromecast. Samt det er mange som ikke er interisert i ha allverdens dingser å forholde seg til. Da er det fint at dagens konsoller er i stand og gjerne det beste alternativet til denne form for innhold.

Ikke på PS3, Wii og Wii U, iallefall. Med Smartglass kan det være navigeringen er like bra på Xbox One, dog, men poengene om strøm, varme og lyd er fortsatt tilstede. Det er heller ikke snakk om "allverdens dingser", men én dings du plugger inn og aldri rører igjen. Styringen gjør du via telefoner og tablets du allerede har. Dersom du kun bruker dumfon kan jeg se argumentet, forsåvidt.

 

 

Og som nevnt så skiller XBO seg ut om bruksområdet utenfor spill er viktig. Er ingen konsoll eller anen form for media enhet som kan levere hva XBO kan fks.

Jeg ser denne dukker opp iblant, men det underbygges aldri. Ja, man får integrering med amerikanske kabelbokser ingen har her uansett. Det beste medietilbudet på konsoll får man per i dag på Xbox 360, siden den har HBO Nordic-app, og til dels PS3, som har DLNA. Sist jeg sjekket fikk man verken HBO Nordic eller MKV på Xbox One. Hvordan er det med NRK og TV2 på den? Begge disse er på plass (NRK er vel beta) på Chromecast.

Må jo ikke ha amerikansk tv boks. Funker fjell her, får bare ikke oneguide før sept, og plextv er på vei til xbox one som spiller av alt av mkv filer :)

Lenke til kommentar

På Xbox har du forza, halo, fable og titanfall for å nevne de jeg har i hodet.

For å rette litt: Titanfall får du også på PC, om du har bra nok maskin til det. Fable er bare til XB360 foreløpig. Riktignok ble Fable Legends annonsert på E3, men det er et helt annet spill enn de andre og har strengt tatt lite med den serien å gjøre. (ren dungeon crawler der fire stk spiller heltene, og den femte spiller "villain" som sender ut fiender, setter feller osv. Høres morsomt ut, men blir fort kjedelig etter hva jeg har hørt. Og med dungeons som varer under en halvtime blir det ikke akkurat mye historie osv.)

 

Da gjenstår Halo og Forza. Forza 2 er bekreftet, men personlig klarer jeg ikke helt å se den store forskjellen mellom Forza og Gran Turismo. Da gjenstår Halo 5 av eksklusive XBone-spill.

 

Dette er slettes ikke ment som fanboyisme, men bare påpeker at XBone har ganske få eksklusive spill foreløpig. Men for all del, det er en rimelig bra konsoll, og du får med Kinect på kjøpet. Alt i alt ble det vel ganske tidlig klart at PS4 er en bedre maskin for ren spilling, mens XBone er bedre til multimedia. Hva som er viktigst for deg kan bare du vite. Jeg gikk for PS4, fordi jeg har hatt PS1, 2 og 3, og de to XB360ene jeg hadde tok kvelden. Men det var forrige generasjon(er). Om PS4en av en eller annen grunn tar kvelden og jeg må kjøpe en ny blir det muligens XBone. Vi får se.

Lenke til kommentar

Har selv begge, og er nøytral i denne "konsoll-krigen", så kommer til å forklare litt om mitt eget bruk på begge.

 

Litt som er sagt tidligere i tråden, er at PS4 er en ren spillmaskin. Kjøpte den først, uten og ha tanker om å kjøpe Xb1. Har vel 10 spill eller noe på den, og har spillt en god del.

 

Etter at Microsoft trakk tilbake mange av avgjørelsene sine som de hadde når de anonserte maskinen, så bestemte jeg meg for å prøve den ut. Hadde jo X360, så måtte jo til slutt prøve den ut iallefall.

 

Nå, noen måneder senere, så må jeg innrømme at Xboxen står på fra jeg kommer hjem fra jobb (eller våkner i helgene) til jeg legger meg. Mens PS4'en står i standby mode 95% av tiden.

 

Ikke at jeg kanskje spiller mere på Xboxen enn PS4'en. Men det er det alt rundt det. Tv funskjonen, og generelt media funksjonene.

 

Men når det kommer til spill, så har jeg i den siste tiden kjøpt spill til XB1. Kjøpte Assasssins Creed Black flag til PS4 når den kom ut, og kjøpte det til XB1. Og for å være ærlig? (vet ikke om det er det beste spillet og sammenligne med eller ikke) Så ser jeg ikke en dritt forskjell..

 

Kan ha med størrelsen på Tv'en min (46") og avstanden jeg sitter unna den. Oppløsing eller ei. Så ikke noe forskjell der jeg satt.

 

Jeg tror du blir fornøyd uansett hvilken en du velger. Kommer an på hva du vil ha. Vil du ha en spillmaskin, og thats it. Go Ps4. Er du en person som ser mye på tv, eller liker multimedia funksjonene, og samt spiller. Go Xbox One.

 

Som et siste ord fra min side, om hva jeg synes er hakket bedre på Xbox One enn PS4, som gjør at jeg heller litt mer mot den kontra PS4, er at jeg har alt på en og samme maskin. Spill, tv, og alt andre. herlig og kunne gjøre "alt" på en og samme plass. Samt at stemmekommando systemet blir brukt utrolig mye for min egen del (som jeg synes er herlig å bruke)

 

 

Som sagt, hva du kommer til å få svar her på forumet, er personlige meninger. Se litt heller rundt grøten. Tenk hva du kommer til å bruke konsollen til. Og ta en avgjørelse ut i fra det. Du kommer til å bli kjempe fornøyd uansett hva slags du velger/bruker :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...